حال لاستیک و پلاستیک خوب نیست!

اردیبهشت ماه سال جاری نسخه دوم سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت با معرفی 11 پیشران صنعتی منتشر شد. بر اساس این گزارش «محصولات لاستیکی و پلاستیکی» یکی از صنایع منتخبی هستند که وزارت صنعت ضمن بررسی وضعیت موجود، چشم‌انداز تولید در محصولات منتخب هر صنعت را نیز تا افق 1404 اعلام کرده است، با این محوریت که تا 8 سال آینده ایران باید از 27 ویژگی به‌عنوان کشوری با اقتصاد نوظهور صنعتی برخوردار باشد.

از میان محصولات لاستیکی و پلاستیکی محصول منتخب این صنعت، «تایر و تیوب» در نظر گرفته شده است که از ظرفیت تولید فعلی که بیش از 363 هزار تن است باید تا سال 1404 به 700 هزارتن برسد. روز گذشته اما واقعیت‌هایی از زبان عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره صنعت «لاستیک و پلاستیک» مطرح شد که در ادامه می‌خوانید.

نماینده فیروزه و نیشابور در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال‌های اخیر صنایع پایین دستی پلاستیک و لاستیک به علت فرسودگی تجهیزات با رکود مواجه بودند و پایین‌تر از ظرفیت نامی خود فعالیت می‌کردند.

حمید گرمابی درباره افزایش واردات تجهیزات لاستیک و پلاستیک و تاثیرات این واردات بر رونق اقتصادی این صنعت، افزود: به‌علت تحریم‌ها و مشکلات مختلف در سال‌های اخیر به‌روزآوری و نوسازی تجهیزات را در این صنعت نداشته‌ایم.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر روز در دنیا تکنولوژی در حال تغییر است و تکنولوژی‌های با مصرف انرژی کم‌ و کارایی بالا تولید می‌شود، گفت: قطعاً شرایط بوجود آمده کمک کرده است تا تولیدکنندگان بتوانند تجهیزات مورد نیاز خود را وارد کنند و این مسئله به رونق این صنایع کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه باید مراقب باشیم تا واردات بی‌رویه و بدون ضوابط نباشد، زیرا در بخش تولید تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز صنعت لاستیک و پلاستیک کشور دچار مشکل می‌شویم، گفت: باید تعادلی در میزان واردات تجهیزات و تولید ماشین‌آلات داخل کشور وجود داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سال‌ها است که با مشکلات صنایع پایین دستی پلاستیک و لاستیک آشنا هستم، تصریح کرد: قدیمی بودن ماشین‌آلات مشکلات فراوانی را برای این صنعت ایجاد کرده بود، به‌طور مثال در ماشین‌های تزریق پلاستیک تکنولوژی‌های جدیدی دردنیا وجود دارد که هزینه‌های تولید، مصرف انرژی و زمان تولید را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: اغلب کارخانه‌های ما از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده نمی‌کنند اما در حال حاضر فرصت مناسبی برای استفاده و واردات این نوع تکنولوژی‌ها ایجاد شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر صنایع پایین دستی پلاستیک و لاستیک با رکود مواجه بودند و پایین‌تر از ظرفیت نامی خود فعالیت می‌کردند، خاطرنشان کرد: به همین دلیل با توجه به افزایش هزینه‌های سربار و ثابت صنایع پلاستیک و لاستیک توان رقابت‌پذیری خود را از دست می‌دهند.

 

 

سرویس خبر روزنامه اتفاقیه

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *