تلاش مضاعف دولت دوازدهم در جهت رفع مشکلات مردم

بعد از پنج روز بحث و بررسي بالاخره در هشتمین جلسه مجلس براي ارزيابي کابينه دوازدهم تکلیف 17 وزیر پیشنهادی دولت مشخص شد و همه کابینه منهای یک نفر مجوز ورود به ساختمان پاستور را از بهارستان نشینان دریافت کردند. تعداد آرای نمایندگان به دولت از بی سابقه‎ترین رای اعتماد بعد از انقلاب است و این موضوع نشان می دهد که فراکسیون های سیاسی مجلس برای رای بیشتر دادن به وزرا با یکدیگر مسابقه گذاشتند. مجموعه شرایطی که وجود دارد نشان می دهد فضا برای بهبود کار و تلاش و همت اقتصادی فراهم تر شده است.

 

فرآیند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کاملا تخصصی بود

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد نمایندگان مجلس با وزرای پیشنهادی دولت، گفت: شاید نزدیک به 100 ها ساعت جلسه بین نمایندگان مجلس با وزرای پیشنهادی برگزار شد که کاملا ماحث تخصصی هر وزارتخانه بحث و بررسی می‌شد. حمید بنایی در گفت وگو با فارس در گناباد با اشاره به رای اعتماد مجلس به 16 نفر از وزرای پیشنهادی دولت، گفت: فرآیند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت تنها به نطق‌های مخالفان و موافقان و توضیحات وزیر پیشنهادی در صحن علنی مجلس مربوط نمی‌شد، بلکه ساعت‌ها جلسات تخصصی در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس برگزار شد که بنده در بیشتر این جلسات حضور فعال داشتم. نماینده مردم گناباد و بجستان ادامه داد: مجلس در خصوص رای اعتماد به بیشتر وزرای پیشنهادی به‌دنبال تشکیل هر چه زودتر کابینه دولت بود که یکی از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری نیز به‌شمار می‌آمد. بنایی اضافه کرد: ملاکی که برای اعتماد به وزرای پیشنهادی وجود داشت، کارآمدی و تخصص در حوزه وزارتی، داشتن روحیه انقلابی و جهادی و نداشتن گرایشات خاص و تند سیاسی بود، علاوه بر این، وزن سیاسی کابینه در این دوره به شدت کاسته شد و این راه را برای خدمت بیشتر و صادقانه‌تر برای مردم باز می‌کند. وی ادامه داد: همه موارد برای خدمت و رفع مشکلات معیشتی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی مردم فراهم است، دولت باید این رای اعتماد بالای نمایندگان را قدر بداند و همه توان خود را برای خدمت به مردم خرج کند، نمایندگان مجلس نیز در مقام قانونگذاری و نظارت در کنار دولت است.

 

اعتماد مجلس به وزرا هیچ بهانه‌ای را برای دولت باقی نمی‌گذارد

نماینده اسبق مشهد گفت: با این رای اعتماد، دولت نباید در انجام وظایفش و تحقق مطالبات مردم کوتاهی داشته باشد .
حمیدرضا ترقی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اکثریت مجلس با دولت همسو است و قبلا هم تفاهم‌های قابل توجهی میان دولت و نمایندگان مجلس صورت گرفته بود و این میزان رای اعتماد مجلس به کابینه، امر کاملا طبیعی بود. ترقی خاطر نشان کرد: امیدوار هستیم با کمک مجلس، مردم و هم‌افزایی که آقای رئیس جمهور اشاره کردند که بین وزرا وجود دارد، بتوانند مشکلات مردم را حل کنند. وی با اشاره به اینکه قطعا این اعتماد مجلس به وزرا هیچ بهانه‌ای را برای دولت باقی نمی‌گذارد، عنوان کرد: با این رای اعتماد، دولت نباید در انجام وظایفش و تحقق مطالبات مردم کوتاهی داشته باشد . عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی بیان کرد:  انتظار است که دولت با توجه به این پشتوانه اعتماد مجلس و مردم را جلب کند و در جهت حل مشکلات اساسی آنان مثل بیکاری، رکود، مشکلات اقتصادی و معیشتی گام‌های جدی و بلندتری بردارد و بتواند مشکلات را حل کند.

 

اعتماد مجلس به کابینه پیشنهادی قابل پیش بینی بود

دبیر مجمع روحانیون مبارز استان خراسان رضوی گفت: رای اعتماد مجلس به کابینه پیشنهادی روحانی قابل پیش بینی بود و  قبلا هماهنگی هایی با مجلس صورت گرفته بود و احتمال داده می شد که تمام وزرا بتوانند رای اعتماد کسب کنند.
علی عجم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کابینه پیشنهادی دکتر روحانی حاشیه زیادی نداشته و ایشان هم سعی کرده بودند تا کابینه‌ای را معرفی کند که بتواند رای اعتماد از مجلس کسب کنند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی آقای روحانی قابل پیش‌بینی بود، گفت: آقای بیطرف نیز از وزرای موفق دولت اصلاحات و فردی بی حاشیه بودند و بنده اطلاعی از علت رای نیاوردن ایشان ندارم. وی با اشاره  اینکه قبلا مذاکراتی شده بود و نمایندگان تعهداتی از وزرا گرفته بودند که به این تهعدات پایبند باشند، عنوان کرد: چهره‌های سیاسی مسئله دار در دولت وجود نداشت که نمایندگان بخواهند روی آن مانور دهند، مجلس و نمایندگان از وزرای پیشنهادی راضی بودند و سخت گیری انجام نشد. اکثریت بزرگی از مجلس نیز طرفدار دولت هستند، بنابراین وزرای پیشنهادی به راحتی توانستند از مجلس رای اعتماد کسب کنند.

 

 

سرویس سیاسی صبح امروز

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *