تصادف ممنوع، از وکیل‌آباد تا شوشتری

معاون دادستان استان و رییس کارگروه پیشگیری از تصادفات درکارگروه پیشگیری از تصادفات گفت: زمان اجرای طرح پایلوت در دو محور وکیل آباد و آزاد راه شهید شوشتری(مشهد-باغچه)از اول مهر ماه سال‌جاری است که در این طرح ضمن اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی اعمال قانون نیز با جدیت هر چه تمام‌تر انجام می‌شود و پس از مدت کوتاهی و آشنایی و اطلاع مردم این طرح به کل سطح شهر و جاده‌ها تسری می‌یابد.

سیدهادی شریعت‌یار افزود: ما باید خودروهایی مطمئن، جاده‌ها و خیابان‌هایی ایمن و رانندگانی با احتیاط و قانون‌مدار داشته باشیم که برای رسیدن به این مهم ما در کمیته‌های مختلف درون و برون شهری و شناسایی و پیشگیری از رفتارهای رانندگان پر خطر به‌صورت ویژه تلاش میکنیم تا به نقطه امن و مطلوب و تعالی فرهنگی در این حوزه برسیم.

وی با اشاره به هزینه‌هایی که یک وقوع یک تصادف از نظر اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی به جامعه وارد می نماید گفت: در دادگستری استان نیز بالغ بر چندین هزار پرونده با موضوعات مرتبط با تصادفات  تشکیل شده است.

وی در خصوص اجرای طرح پایلوت بیان کرد: در اجرای این طرح با برخورد قاطع با تخلفات رانندگی و استفاده  100درصدی از ظرفیت‌های  قانونی در این حوزه در تلاش خواهیم بود تا نقش بازدارندگی اعمال قانون  در جامعه پررنگ تر احساس شود .

وی از تخصیص مجتمع تخصصی رسیدگی به تصادفات در دادگستری خبر داد و گفت: نباید سیستم قضایی کشور که باید به وظیفه اصلی خود اجرای عدالت و برخورد با جرایم خاص مانند قتل و سرقت و… درگیر پرونده‌های تصادفات شود و با تخصصی شدن کار در این حوزه می توان با آسیب شناسی علل تصادفات به وحدت رویه ای که بازدارندگی بیشتری دارد دست یافت.

معاون دادستان مرکز استان در امور پیشگیری از وقوع جرم با تاکید بر اینکه  عدم اجرای کامل و دقیق قوانین راهنمایی و رانندگی منجر به ازدیاد تخلفات و تصادفات در جامعه می شود،گفت : در این طرح پایلوت و برای اولین بار از تمامی ظرفیت‌های قانونی بر ای برخورد با متخلفان بدون هیچ گونه چشم پوشی بهره برده می شود.

شریعت‌یار با اشاره به اینکه فرهنگ سازی ضمانت اجرایی لازم دارد خاطرنشان کرد: در کمیته شناسایی رفتارهای رانندگان پرخطر وهمچنین در محور مشهد سرخس که ازظرفیت قانونی بیشتری در حوزه اعمال قانون استفاده شده است در حال حاضر شاهد کمترین میزان وقوع تخلفات هستیم.

وی هدف از اجرای این طرح را آشنایی مردم با قوانین و آشنایی مسئولان  اجرایی با وظایف محوله داراین حوزه خبر داد گفت: در این طرح پایلوت  با اجرای صحیح و دقیق قوانین ضمن جلوگیری از قانون‌گریزی مردم میتوان قانون را به مردم تفهیم کرد و با تعامل و همکاری دستگاه های مربوطه در حوزه تصادفات از قابلیت  اجرایی قانون در راستای کاهش تخلفات و تصادفات بهره برد.

در ادامه این جلسه رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی از حمایت‌های قضایی از پلیس در برخورد با رانندگان پر خطر تقدیر کرد وگفت: برخورد با رانندگان  متخلف اثر خوبی در کاهش آمار تصادفات داشته است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر تصادفات در بلوار وکیل آباد خسارتی است، گفت: عدم رعایت حق تقدم و عدم توجه به جلو علت اصلی بیشتر این تصادفات است. جلسات تخصصی در این حوزه با حضور کمیته‌های درون شهری و برون شهری و کمیته شناسایی رانندگان پرخطر برگزار شده تا در هر حوزه کاستی‌هایی که برای اجرای این طرح پایلوت وجود دارد برطرف شده تا در زمان اجرای طرح هیچ مانعی برای اجرای طرح وجود نداشته باشد

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری مشهد در این جلسه با اشاره  به اینکه امکان استفاده از امارهای مقایسه ای با دیگر استان ها در حوزه تصادفات وجود ندارد گفت : همکاری و تعامل نهادهای ذیربط در حوزه تصادفات در استان خراسان رضوی  قابل تقدیر است

سیدمهدی امامی میبدی با تاکید بر مرور دوباره مصوبات شورای راهبردی تصادفات استان خاطر نشان کرد: در خصوص اجرای طرح پایلوت در بلوار وکیل آباد هم اکنون در هر مسیر یک دوربین  ثبت تخلفات وجود دارد و از 11دوربین نظارت تصویری در این محور بهره می‌بریم. اقدامات تکمیلی از جمله خط‌کشی با 90درصد پیشرفت در حال انجام است و روکش اسفالت کل مسیر انجام شده است

رجب‌زاده شهردار منطقه 9 مشهد ضمن استقبال از اجرای طرح پایلوت پیشگیری از تصادفات در بلواروکیل آباد گفت: با توجه به اینکه بلوار وکیل آباد یکی از زیباترین بلوارهای مشهد است و برای فضای سبز و سیستم آبیاری تحت فشار آن هزینه‌های زیادی صورت گرفته است امکان نصب گاردریل در حاشیه بلوار وجود ندارد. اجرای این طرح علاوه بر هزینه‌بر بودن بر زیبایی بلوار تاثیر‌گذار بوده و کل فضای سبز حاشیه بلوار و سیستم آبیاری ان نیز باید جمع آوری شود.

وی با اشاره به اینکه نصب دوربین‌های جدید و بهره بردن از امکانات نرم‌افزاری می‌توان نقش بسزایی در حوزه کاهش تصادفات داشته باشد، خاطر نشان کرد: اگر سیستم ارسال پیامک تخلفات  برای رانندگان درون شهری به نحوی فعال شود که در صورت تخلف فورا برای فرد خاطی ارسال شود نقش چشم‌گیری از کاهش تخلفات دارد.

شهردار منطقه 9 مشهد با بیان اینکه پارک در حاشیه اصلی  بلوار وکیل‌آباد می‌تواند توقف ممنوع باشد گفت: در صورت اجرایی‌شدن این پیشنهاد عرض بلوار بیشتر در اختیار عبور قرار خواهد گرفت. اگر حاشیه بلوار وکیل آباد پارک ممنوع باشد و این امر اطلاع رسانی بشود هرکسی در بلوار وکیل َآباد کاری داشته باشد به جای استفاده از خودرو شخصی از قطار شهری و وسایط نقلیه عمومی استفاده خواهد کرد.

سرهنگ امیدوار نیز در این جلسه از افزایش تیم‌های نظارتی و بهبود نواقص با سیستم‌های نرم افزاری خبر داد و گفت: در جهت اجرای خوب طرح پایلوت بزرگراه مشهد باغچه(شهید شوشتری) استفاده بهینه از نیروها و امکانات در دستور کار است.

وی با تاکید بر ایجاد رفتار ترافیکی منتهی به انضباط محور مشهد باغچه خاطرنشان کرد: سرعت مجاز و فاصله طولی وحرکت بین خطوط ازجمله مهمترین فاکتورها در ارتقای این رفتار ترافیکی است.

رئیس پلیس راه خراسان‌رضوی با تاکید بر ضرورت انالیز تصادفات در محور پایلوت گفت: در یک بازه زمانی شش ماه باید با انجام کار تخصصی و اولویت بندی با انالیز تصادفات در  خصوص علل، زمان، مکان به خروجی که قابلیت اجرایی داشته باشد دست یافت.

سرهنگ امیدوار با ابرازگله‌مندی از عدم حضور بیمه‌ها در گارگروه پیشگیری از تصادفات استان خاطر نشان کرد: ما درسال جاری شاهد کاهش 169نفری در تلفات تصادفات بوده‌ایم که نشانه دهنده اقدامات موثر این کارگروه است. خروجی تلاش‌های تمامی اعضای این کارگروه جدا از کاهش تلفات و اثرات مثبتی که در جامعه از نظر اقتصادی فرهنگی و اجتماعی دارد برای بیمه‌ها نیز بسیار مفید بوده و جلوی پرداخت خسارت‌های میلیونی آن‌ها به خسارت دیدگان احتمالی گرفته می‌شود. بیمه‌ها میتوانند با مشاهده اثربخشی اقدامات این کارگروه با مشارکت و همیاری از طریق  تهیه امکانات و تجهیزات نظارتی و کنترلی برای  پلیس ضمن توانمندتر کردن نظارت‌ها از روند کاهشی تلفات و تصادفات بهره ببرند.

 

 

گزارشی از علی‌اصغر محمدی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *