تشکیل انجمن صنفی نیاز اصلی جامعه خبرنگاری

نماینده فریمان، سرخس، رضویه و احمدآباد در مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر تشکیل انجمن صنفی خبرنگاران، از ضعف وزارتخانه در خصوص ناتوانی گردآوری خبرنگاران انتقاد کرد.

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی ضمن گرامیداشت فرا رسیدن 17 مرداد به عنوان روز خبرنگار افزود: روز خبرنگار فرصت مناسبی برای بررسی معضلات و مشکلات خبرنگاران است. مشکلاتی که کم و بیش پا برجاست و حل و فصل آن‌ها به تدبیر دارد.

مدیر کل اسبق مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد دولت دهم با اشاره به اینکه نیازمند یک نظام صنفی برای جامعه خبرنگاران هستیم، افزود: متأسفانه در نبود یک نظام صنفی قدرتمند خبرنگاران نمی‌توانند خواسته‎ها و مطالبات خود را به گوش مسئولان برسانند.

وی با تأکید بر اینکه در عین حال باید مشخص شود که چه کسی خبرنگار است و چه کسی خبرنگار نیست و تعریف دقیقی از خبرنگاری ارائه شود، افزود: خبرنگاران باید رتبه بندی فنی، صنفی و حرفه‌ای داشته باشند و جایگاه خبرنگاران مشخص شود.

قاضی‌زاده هاشمی با یادآوری اینکه رتبه‌بندی‌ خبرنگاران باید یک ارزیابی علمی، عمیق و بر اساس تجربیات کاری و شغلی افراد باشد، اظهار کرد: این مسئله می‌تواند به شأن، منزلت و جایگاه خبرنگاران کمک کند و حتی در حقوق و مزایای آنان نیز تأثیرگذار باشد.

عضو شورای نظارت بر صدا و سیما افزود: نظام صنفی خبرنگاران صرفا نباید پیگیر موضوعات بیمه و امنیت شغلی خبرنگاران باشد بلکه باید به موضوعاتی از قبیل ارتقای سطح توانمندی‌ها دانش و بینش خبرنگاران کمک کند و در این زمینه دوره‌های آموزشی را در نظر گیرد.

وی با تأکید بر اینکه باید در حوزه آموزش به سمت تخصص گرایی خبرنگاران حرکت کنیم، عنوان کرد: خبرنگاران باید به شکل تخصصی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، هنری، ورزشی، زنان و خانواده و سایر حوزه‌های تخصصی فعالیت کنند به طوری که کشور از وجود خبرنگاران تخصص محور یا به اصطلاح خبرنگار متخصص بهره ببرد، در این صورت می‌توانیم به ارتقای دانش، بینش و رشد علمی جامعه نیز در حوزه‎های مختلف کمک کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: اگر نظام صنفی قدرتمندی برای خبرنگاران وجود داشته باشد، رقابت سالم بین خبرنگاران ایجاد خواهد شد و در این صورت می‌توانیم خبرنگارانی در تراز خبرنگاران برتر دنیا معرفی داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس یادآور شد: یک انجمن صنفی نباید جنبه سیاسی بلکه باید یک انجمن فراگیر در یک روح و پیکر باشد و هدفشان دانایی محوری جامعه باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اضافه کرد: انجمن صنفی خبرنگاران باید نقش معنوی داشته باشند و وزارت فرهنگ باید توانایی گردآوری خبرنگاران با سلیقه‌های مختلف زیر یک سقف را داشته باشد؛ اگر چنین توانایی در ایجاد انجمن صنفی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود ندارد حاکی از ضعف این وزارتخانه است که ناتوان از جمع کردن خبرنگاران در یک پیکره است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *