تاتارستان؛ از گردشگری تا توسعه روابط اقتصادی

هفته گذشته استاندار خراسان رضوی به همراه هیئتی 35نفره عازم تاتارستان یکی از جمهوری‌های کشور روسیه شدند. این سفر که بعد از سفر رستم مینیخانوف، رییس جمهور تاتارستان و هیئت همراهش به خراسان رضوی در فروردین ماه جاری رخ داد، امیدها به ایجاد زمینه‌های جدید همکاری و تعمیق روابط را دوچندان کرد.

این موضوع بهانه‌ای شد تا در گفت‌وگو با رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی که جزو افراد این سفر بوده است، درباره ویژگی‌های تاتارستان و نقش بخش خصوصی استان در ایجاد روابط بیشتر اقتصادی بپرسیم.

محمد حسین روشنک درباره ویژگی‌های تاتارستان  به اتفاقیه گفت: این جمهوری کشور روسیه منطقه‌ای پر آب و جنگلی و با پوشش فراوان گیاهی و دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری است. این منطقه از اواسط اردیبهشت تا پایان شهریور دارای هوای معتدل است. بنده در مشاهدات خود،  قازان (یا کازان) پایتخت تاتارستان را شهری آرام، امن، تمیز، سرسبز و سرزنده  دیدم .اکثریت مردم  تاتارستان و به خصوص شهر قازان را مسلمانان تشکیل می‌دهند. آن‌ها برای فرهنگ ایران و ایرانی ارزش و احترام زیادی قائل هستند و به توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران علاقمند.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی اضافه کرد: با توجه به امنیت، امکانات گردشگری، رودخانه بزرگ در وسط شهر و غذای حلال با نرخ‌های مناسب در شش ماه از سال می‌تواند مقصدی بسیار عالی در نسبت به دیگر مقاصد گردشگری برای ایرانیان باشد.

روشنک با اشاره به این که نیاز به بررسی کارشناسانه بیشتری برای افزایش همکاری‌ها بین دوطرف وجود دارد، افزود: مصالح ساختمانی، خشکبار، مواد غذایی، ماشین سازی برای صنایع کوچک و… بخشی از نیازهای تاتارستان است که می‌تواند توسط ایران  تامین شود، ضمن اینکه می‌تواند سرپل خوبی برای ورود به جمهوری‌های دیگر روسیه باشد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی اضافه کرد: تاتارستان، کالاهایی چون؛ چوب، کامیون، علوفه و دام برای فروش به ایران دارد. با توجه به روابط خوب بین دو سرزمین، سرمایه‌گذاران دو طرف می‌توانند از امکان خوبی برای فعالیت، تبادل اطلاعات و تجربیات برخوردار شوند.

روشنک تاکید کرد: ایران در زمینه‌های مختلف بویژه صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری از امکاناتی برخوردار است که اگر برای کاهش قیمت تمام شده تلاش شود، محصولات ایرانی می‌تواند در روسیه، بخصوص «تاتارستان» حضور اقتصادی پیدا کند.

با توجه به این که مسئولین دولتی استان خراسان رضوی بویژه آقای رشیدیان استاندار خراسان رضوی در چند دوره رفت‌وآمد با همکاری نمایندگی‌های وزارت خارجه در خراسان رضوی و جمهوری اسلامی ایران در تاتارستان و آقای اقبالی سرپرست کنسولگری در قازان، شرایط بسیار خوبی برای همکاری جمهوری اسلامی و تاتارستان رقم زده‌اند که جای تشکر دارد.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی اضافه کرد: در این سفر جمع خوب و توانمندی از بخش خصوصی استان در هیئت تجاری، فرهنگی و گردشگری حضور داشتند. چند تصمیم خوب از جمله تشکیل میز مشترک بین اتاق بازرگانی تاتارستان و استان خراسان رضوی، برگزاری نمایشگاه کالاهای ایرانی در تاتارستان که با شرایط خوبی به تصویب و تایید رییس جمهوری تاتارستان و استاندار خراسان رسید. خوشبختانه رییس اتاق قازان که داماد ایرانی نیز دارد، مشتاق همکاری با ایران است.

روشنک اظهار امیدواری کرد: با توجه به این که توافق‌نامه‌ها و تفاهم نامه‌های خوبی بین بازرگانان ایرانی و تاتاری از یک طرف و مقامات دولتی دو سرزمین از طرف دیگر امضا شد، امید است با اجرایی شدن آنها دورنمای مناسبی برای روابط تجاری، فرهنگی و گردشگری دوطرف فراهم شود.

 

انسیه علویون

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *