کارت‌ ملی کاغذی، فقط تا پایان سال

مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی گفت: کارت‌های ملی کاغذی تا پایان سال جاری معتبر هستند و صدور کارت‌های هوشمند نیزتا پایان سال 97 ادامه دارد.

سید حسین نیری صبح دیروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه کارت‌های ملی کاغذی تنها تا پایان سال 96 اعتبار دارند و دیگر قابل تمدید نیستند،‌ افزود: صدور کارت هوشمند ملی از سال 93 آغاز شده و طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته روند ثبت نام و صدورآن‌ها تا پایان سال 97 به اتمام می‌رسد.

وی تصریح کرد: سازمان ثبت احوال با توجه به اینکه کارت‌های ملی کاغذی از تاریخ صدورهفت سال اعتبار دارند، برای واجدین شرایط فراخوان صادر کرده است و کارت‌های هوشمند ملی نیز همین مدت معتبرهستند.

 

ثبت ۳۷ هزار و 634 تولد از ابتدای سال جاری

مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی در خصوص میزان ولادت در سه ماهه ابتدایی سال 96 گفت: از 37 هزار و 634 نفر ثبت شده در استان، 20 هزار و 699 مورد مربوط به مشهد است که میزان خام ولادت در استان 24.1 درصد و درمشهد 26 درصد ثبت گردیده است.

وی تعداد متولدین پسر در استان را 19 هزار و 201 مورد و متولدین دختر را 18 هزار و 433 نفر اعلام کرد و ادامه داد: از این تعداد 10 هزارو 554 پسر و10 هزارو 145 دختر در مشهد متولد شده‌اند.

نیری تصریح کرد: تعداد کل وفات در سه ماهه ابتدایی هفت هزار و 218 نفر در استان و سه هزار و 636 نفر در مشهد ثبت شده است که تعداد مردان و زنان فوت شده به ترتیب چهار هزار و 119 و سه هزار و 99 نفر در استان و همچنین به ترتیب دو هزارو 93 نفر مرد و هزار و 543 نفر زن در مشهد فوت شده‌اند.

 

تحویل ماهانه 3 میلیون کارت هوشمند ملی

در ادامه جلسه محمدرضا محسنی،‌ معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی اداره ثبت احوال خراسان رضوی با اشاره به کسانی که واجدین شرایط برای ثبت نام کارت‌های هوشمند ملی هستند، افزود: دسته اول کسانی‌اند که به سن قانونی رسیده‌اند و فاقد کارت ملی هستند، دسته دوم کسانی که کارت ملی آن‌ها مفقود شده و یا تغییراتی در مشخصات فردی آن‌ها ایجاد شده است و در نهایت کسانی که بالای سن 15 سال قراردارند و دارای کارت شناسایی ملی هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر امکان تحویل سه میلیون کارت هوشمند ملی در ماه وجود دارد، ادامه داد: از واجدین شرایط تقاضا داریم هر چه سریع‌تر نسبت به هوشمندسازی کارت ملی اقدام کنند که در پایان سال شاهد ازدحام درخواست‌ها و بروز هرج و مرج نشویم.

 

پرداخت هزینه‌ از 20 تا 34هزار تومان

محسنی در خصوص فرآیند ثبت نام کارت هوشمند ملی تاکید کرد: پیش ثبت نام از طریق سایت www.ncr.ir ،‌ نخستین مرحله است که مبلغ 20هزار تومان خدمات دولتی از فرد دریافت شده و به خزانه واریز می‌شود. اگر شخصی دسترسی به اینترنت و ثبت نام مشخصات اولیه را نداشته باشد واز طریق دفاتر اقدام کند، حداکثر 5 هزار تومان نیزهزینه پرداخت می‌کند. در مرحله دوم تکمیل ثبت نام با گرفتن عکس زنده و ثبت اثر انگشتان هر دو دست توسط اسکنرهای موجود از افراد صورت می‌گیرد که شخص با در دست داشتن اصل شناسنامه عکس دار بدون استفاده از هرگونه وکالتی و پرداخت حداکثر مبلغ 9 هزار تومان بابت حق‌الزحمه دفتر حضور قطعی پیدا می‌کند.

وی با اشاره به مرحله سوم این فرآیند عنوان کرد: کارت‌ها پس از صدور به همان دفاتر بازگشت داده می‌شود و متقاضی جهت دریافت کارت و فعال شدن آن فراخوانده می‌شود و مبلغ دو هزار تومان نیز از او دریافت می‌شود و به دلیل اینکه اثرانگشت و امضا الکترونیکی نیاز است،‌ حضور خود فرد الزامی‌است.

صدور 15 روزه کارت ملی هوشمند

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی اداره ثبت احوال خراسان رضوی با اشاره به اینکه به طور کلی 70 مرکز برای هوشمند سازی کارت ملی در سطح استان فعال است،‌ اظهار کرد: درشهرستان‌های سبزوار، نیشابور، کاشمر، تربت‌حیدریه، قوچان و گناباد،‌ هشت دفتر پیشخوان و پستی و در مشهد 12 دفتر پستی و 20 دفتر پیشخوان به صورت پراکنده در این زمینه فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد:‌ پس از تکمیل فرآیند ثبت نام،‌ تنها 15 روز طول می‌کشد تا کارت ملی هوشمند صادر شود.

 

گزارشی از هانیه فیاض

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *