بیمه سلامت، الکترونیکی می‌شود

مدیرعامل سازمان سلامت گفت: راهبرد اصلی سازمان بیمه سلامت ایران استفاده از سامانه الکترونیکی است.

محمدجواد کبیر روز گذشته درنشست خبری با اصحاب رسانه که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، افزود: تا امروز توانسته‌ایم 13500 داروخانه در سامانه الکترونیک سلامت بعنوان بخشی از شرکای کاری ثبت شده‌اند وهمچنین 5500 آزمایشگاه و 2500 فیزیوتراپی در این سامانه ثبت شده است به زودی پزشکان عمومی و بخش‌های دولتی وخصوصی تعمیم خواهیم داد.

وی افزود: سامانه «امید» طراحی شده است که صفر تا صد مراحل اداری، احراز هویت و درخواست دفترچه را شهروندان در سامانه می‌توانند پیگیری کنند.

کبیر تاکید کرد: اگر چه تا امروز بیشتر از ظرفیت پیشخوان‌ها استفاده شود اما امیدواریم در آینده نزدیک مردم بتوانند خودشان از این سامانه استفاده کنند. با این هدف که بتوانیم در آینده نزدیک به سمت استفاده کمتر از دفترچه و بعد، حذف دفترچه برویم.

حذف دفترچه مزایای زیادی را برای ما به دنبال دارد چرا که ساماندهی اطلاعات هویتی بیمه شده، روابط بیمه شده با گیرنده خدمت وهمچنین شیوه استفاده خدمات بیمه شده را به دنبال دارد و به ما اطلاعات جامعی را خواهد داد.

مدیرعامل سازمان سلامت اضافه کرد: سه هفته پیش در سه شهر از استان گلستان رونمایی از نظام جامع ارجاع الکترونیک با حضور وزیر بهداشت کلید خورد و توافق‌نامه‌ای میان معاونت‌های وزارت بهداشت؛ درمان، فن‌آوری اطلاعات و بیمه سلامت

امضا شد که به 10دانشگاه هم ابلاغ شد. امیدواریم فاز دوم این طرح در مشهد اجرایی شود.

کبیر درباره ارتباط این سازمان با بخش خصوصی تاکید کرد: ما شرمنده هستیم که نتوانسته‌ایم در قبال خدمات دریافتی بدهکاری خود را به موقع پرداخت کنیم. البته در سال 95 با دستور رییس جمهور و مساعدت وزاری رفاه و بهداشت توانستیم 8 هزار میلیارد تومان از محل اوراق اسلامی تزریق و معوقات را تا حدودی پرداخت نماییم در حال حاضر متوسط پرداخت در بعضی استان‌ها تا دی ماه پرداخت شده است.

مدیر عامل بیمه سلامت ایران گفت: از مجموع 39 میلیون نفر زیر پوشش این بیمه همپوشانی پنج میلیون و 800 هزار نفر با بیمه تامین اجتماعی در بخش روستایی مشخص شده است. بر اساس شعار ‘هر ایرانی یک دفترچه بیمه'، ممکن است بیمه سلامت برخی از این افراد باطل یا بیمه دیگر سازمان بیمه گر آنها لغو شود.

وی اظهار کرد: این همپوشانی‌ها اغلب با بیمه تامین اجتماعی است و بخش کوچکی نیز با بیمه نیروهای مسلح و بخشی نیز با کمیته امداد امام خمینی (ره) است که هم اکنون در حال بررسی و شناسایی این افراد در کشور هستیم.

وی گفت: هشت میلیون و 200 هزار نفر از 11 میلیون بیمه شده اصلی این سازمان کمتر از یک میلیون و 200هزار تومان دریافتی دارند که با یک نگاه واقع بینانه لغو بیمه‌های همپوشانی شده آنان باید به شکلی صورت گیرد که استمرار بیمه همگانی رایگان آنان دچار اختلال نشود.

کبیر افزود: با توجه به اینکه 83 درصد بیمه شده اصلی این سازمان در حاشیه شهرها سکونت دارند، اولویت اصلی این بیمه حمایت و پوشش همه اقشار آسیب پذیر و فقیر جامعه ایران است.

وی گردش مالی این بیمه را 15 تا 18 هزار میلیارد تومان در سال اعلام کرد و گفت: به دنبال استفاده از سازوکارهای الکترونیک احراز هویت بیمه شدگان و روند ثبت اطلاعات هویتی و ثبت نام آنان از طریق سامانه الکترونیکی بیمه سلامت هستیم تا بتوانیم مدیریت بهتر بر منابع اعمال کنیم.

 

 

گزارشی از مهسا‌ هاشم‌آبادی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *