باز شدن این گره در توان کیست؟

سال‌ها بود که بزرگراه امام علی(ع) یا همان 100 متری خودمان بعنوان کمربند شهر، بار ترافیکی مشهد که روز به روز نیز به آن افزوده می‌شد را به دوش می‌کشید که بلوار آموزگار احداث شد و تا حد قابل توجهی از بار ترافیکی را کم کرد. این بولوار، موازی با بزرگراه امام علی(ع) باعث اتصال چند خیابان اصلی و شلوغ مشهد به یکدیگر شد تا راه دسترسی شهروندان به مناطقی مانند شهید فرامرزعباسی، دانش‌‌‌‌‌‌‌آموز، دانشجو، صدف و چند نقطه دیگر تسهیل یابد.

همین مسیر تازه تاسیس که قرار بود گره از کار ترافیک قسمتی از شهر باز کند حالا تبدیل به معضل ترافیکی جدیدی شده‌است که باید علت آن را در طرح‌ریزی و آینده‌نگری مسئولان دست‌اندرکار جستجو کرد.

نارضایتی‌های مردمی باعث شد تا به سراغ چند مدیر و مسئول برویم و از طریق آن‌ها علت قضیه را جویا شویم.

 

 

باید فکری کرد 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: با افزایش ترافیک باید تدابیری جدید اندیشید که در این خصوص طرح تقاطع همسطح برای بلوار آموزگار دیده شده است.

هوشنگ غلام زاده در خصوص ترافیک سنگین در بلوار آموزگار گفت: طرح‌های اصلاح هندسی برای ترافیک کم طراحی می‌شود و در سایر محورهای شهری نیز اجرا شده است، اما با زیاد شدن ترافیک نیاز به بازنگری در این طرح‌ها به وجود می‌آید؛ از زمانی که پل بلوار آزادی به بهره‌برداری رسیده است حجم ترافیک در بلوار آموزگار افزایش پیدا کرده است و باید در طرح‌های اصلاح هندسی بازنگری‌هایی صورت گیرد تا وضعیت ترافیکی بهبود یابد که این طرح‌ها در دست انجام است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری افزود: در مشهد با توجه به این که در فصل حضور زوار در شهر هستیم، به طور متوسط 70 تا 80 هزار خودرو در روز وارد شهر می‌شود و اگر هر اتوموبیل سه روز در شهر ماندگاری داشته باشد تاثیر به سزایی در ترافیک شهر می‌تواند داشته باشد.

وی ادامه داد: نمی‌توان گفت که طراحی میدان منسوخ شده است و باید به جای میدان تقاطع ایجاد کنیم، بلکه هر کدام در جای خود مورد نیاز است و میدان نیز جواب گوی برخی نیازها است اما با افزایش ترافیک باید تدابیری نیز اندیشید که در این خصوص طرح تقاطع همسطح برای بلوار آموزگار دیده شده است.

 

 

ممانعت مدیریت فضای سبز از ایجاد تقاطع به جای میدان

سرهنگ امامی در خصوص گره ترافیکی به وجود آمده در بلوار آموزگار گفت: متاسفانه در این رابطه با مدیریت فضای سبز شهری مشکل داریم و بارها تاکید کردیم در آن محور میدان تبدیل به تقاطع شود تا با استفاده از چراغ راهنمایی مشکل ترافیک حل شود اما مدیریت فضای سبز شهری عملا با این طرح مخالفت می‌کند و حل این معضل علی‌رغم پیگیری‌های صورت گرفته هنوز پیشرفتی نداشته است.

جانشین فرماندهی راهور مشهد ادامه داد: به دلیل عدم همکاری مدیریت فضای سبز شهری، با معاونت پیشگیری دادستانی ارتباط برقرار کردیم تا برای حل این مشکل اقدامی صورت گیرد.

وی افزود: تا زمانی که این میدان‌ها به تقاطع تبدیل نشود مشکل این محور حل نخواهد شد اما متاسفانه به دلیل فضای سبزی که در این میدان‌ها وجود دارد مدیریت فضای سبز اجازه تخریب نمی‌دهد و این مشکلات ایجاد شده است.

 

 

هیچ طرح کارشناسی شده‌ای برای حذف میدان به ما نداده‌اند

از سوی دیگر مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد در پاسخ به این پرسش که لزوم وجود میدان در محور پرترافیک آموزگار در عین مخالفت راهنمایی و رانندگی با این مقوله چیست گفت: آمار مستدلی برای این موضوع که وجود میدان در این محور موجب مشکلات ترافیکی شده است وجود ندارد و نمی‌دانیم که اگر میدان جمع‌آوری شود آیا مشکلات ترافیکی حل می‌شود یا نه.

احمدرضا سلامی افزود: باید براساس یک سری مطالعات جامع در حوزه ترافیک شهری تصمیماتی در این خصوص گرفته شود و ما به پلیس راهور اعلام کرده‌ایم که اگر مشاوری در این خصوص مطلبی را عنوان کرده است، این مستندات را به ما ارائه کنند تا در کمیسیون ماده هفت بررسی و پاسخگویی انجام شود اما تا به حال هیچ مطالعات جامعی به ما ارائه نشده است و ظاهرا در این خصوص کاری انجام نشده است.

وی گفت: این که به صورت موردی و در مواقعی که حادثه‌ای رخ می‌دهد بر اساس هیجانات تصمیماتی گرفته می‌شود و اعلام می‎‌کنند که میدان‌ها باید جمع شوند نمی‌تواند راه حل مناسبی باشد و این مدل کارهای بدون پشتوانه مطالعاتی ممکن است در آینده نزدیک مشکلات دیگری ایجاد کند.

سلامی بیان کرد: باید تمام مسائل را در نظر بگیریم و فقط نباید مشکلات ترافیکی را ببینیم بلکه مسایل محیط زیستی و بحث سیمای شهری نیز دارای اهمیت است و بایستی تجمیع این مسائل توسط مشاور بررسی شود و در نهایت در طرح جامع اعلام شود که چه تغییراتی مورد نیاز است.

وی در انتها افزود: چندین بار اعلام کرده‌ایم که اگر مطالعات ترافیکی در رابطه با این محور و یا هر محوری که مشکلات ترافیکی دارد صورت گرفته است، نتایج آن‌ها را به ما علام کنند که هنوز چیزی به ما اعلام نشده است.

 

مردم چه می‌گویند:

 

طراحی دیمه‌ای

مردی جوانی که ظاهرا مهمان همیشگی ترافیک آموزگار است گفت: وقتی قرار شد این بلوار ساخته شود خیلی خوشحال شدم و امیدوار بودم بار ترافیکی بلوار معلم را کم کند آن هم به این دلیل که فکر می‌کردم حتما طرح علمی پشت این کار می‌باشد اما خیلی زود متوجه شدم که کاملا دیمه طراحی شده از ابتدا بلوار که با پل آموزگار شروع می‌شود مشکل دارد تا انتها، جالب اینجاست که قبل ساخت این پل و بلوار تقاطع جانباز و فرامرز ترافیکی نداشت ولی حالا بروید و ببینید در ادامه مسیر هم نمی‌دانم با کدام منطق از میدان استفاده شده که در زمان ترافیک کاملا قفل می‌شود.

 

مثلا قرار بود راحت شویم

خانم جوانی که پشت فرمان یک ماشین مدل بالا نشسته بود گفت: ترافیک بلوار آموزگار در ساعات پر رفت‌وآمد واقعا کلافه کننده است. مثلا قرار بود رفت و آمد مردم ساده تر و راحت تر شود ولی بدتر شده است. من خودم ترجیح می‌دهم از بزرگراه امام علی(ع) استفاده کنم و خطر دوربرگردان‌های آن را به جان بخرم.

 

میدان‌ها علت اصلی ترافیک

سعید صمدی کارشناس عمران و یکی از ساکنین خیابان دانشجو درباره وضعیت خیابان آموزگار گفت: به اندازه‌ای که در دانشگاه به ما یاد دادند و تجربه نشان داده داست میدان‌های این بولوار باعث قفل شدن ماشین‌ها می‌شود. شاید بعضی از میدان‌ها باید حذف و دوربرگردان ایجاد و یا به چهارراه تبدیل شوند.

 

 

گزارشی از حسین خندان‌دل

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *