ایران می‌خواهد انسجام عراق حفظ شود

هفته گذشته مقتدی‌صدر ه در جریان سفری که به ریاض داشت در جده با محمد بن سلمان پادشاه سعودی دیدار کرد. رهبرجریان صدر همچنین روز دوشنبه با هواپیمای اختصاصی امارات به ابوظبی رفت تا با این عضو ائتلاف سعودی هم دیدار داشته باشد. طبق برنامه اعلام شده دفتر مقتدی صدر، وی در آینده نزدیک به قاهره می‌رود تا با اعضای اصلی ائتلاف سعودی دیدار و مذاکره کرده باشد. این چرخش سیاسی و پیش‌بینی رفتارهای آینده مقتدی صدر زمینه‌ای شد برای گفت‌وگو با رییس کمیته بین‌الملل کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

نماینده تربت‌جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی همواره بدون در نظر داشتن این که چه کسی در راس قدرت عراق است تلاش کرده انسجام این کشور حفظ شود.

جلیل رحیمی جهان آبادی افزود: پس از سقوط صدام و نظام بعثی در عراق شاهد شکل گیری خلاقدرت در عراق بودیم. در این فضا برخی کشورهای منطقه‌ای از جمله سعودی‌ها تلاش کردند در کشور عراق یارگیری کنند.

وی در ادامه افزود: ایران و ترکیه به عنوان کشورهایی که امنیت عراق را دخیل در آرامش مرزهای خود می دانستند وارد تعامل با طیف‌های سیاسی عراق شدند.

 

چرخش مقتدی‌صدر از ایران به سوی عراق

رئیس کمیته بین الملل کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: مقتدی صدر در دسته بندی‌های سیاسی پس از فروپاشی صدام در زمره هوادارانجمهوری اسلامی جای داشت ولی امروز شاهد چرخش وی به سمت سعودی‌ها ، اماراتی‌ها و متحدین آمریکا هستیم.

وی تصریح کرد: رشد نیروهای حشدالشعبی و بازیگران جدید در عرصه سیاسی عراق موضوعی نیست که به مزاج مقتدی صدر خوش آمده باشد. بخشی دیگری از نارضایتی‌های مقتدی صدر این است که احتمالا آنها توقع حمایت بیشتری از جانب ایران داشتند.

این نماینده مجلس دهم گفت: قسمتی از تغییر رفتار مقتدی صدر را باید در تلاش آنها برای خروج از لیست سیاه آمریکا باید جست و جو کرد که نیازمند رفاقت با سعودی‌ها است.

 

گسترش نفوذ سعودی با کمک مقتدی صدر

وی بیان داشت: چرخش مقتدی صدر اقدامی در جهت گسترش نفوذ سعودی‌ها در عراق باید تفسیر کرد اما نکته اینجاست که براساس اسناد ویکی لیکسعربستان ملک عبدالله به مقامات آمریکایی بیان داشته بود که در صورت ادامه نفوذ ایران ، عربستان از تجهیز گروه‌های تکفیری ضدشیعی حمایت کرده بود.

رحیمی جهان آبادی گفت: پس از حمایت‌های تسلیحاتی و مالی عربستان از گروه‌های تکفیری ، حالا ریاض به سراغ برخی طیف‌های شیعه عراق آمده است و می خواهد در میان شیعیان اختلاف سیاسی ایجاد کند.

 

اهمیت راهبردی امنیت عراق برای ایران

وی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت برای تهران اینجاست که جمهوری اسلامی به طور طبیعی نگران آینده عراق باشد. ما اگرچه در طول 8 سال جنگ تحمیلی متحمل هزینه‌های سنگینی شدیم و خون بهای سنگینی پرداختیم اما شرایط این کشور برای جمهوری اسلامی دارای اهمیت ویژه‌ای است.

رئیس کمیته بین الملل کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: مجموعه اقدامات دیپلماتیک و مستشاری ایران در عراق همگی برای منافع جمهوری اسلامی و تامین امنیت این کشور همسایه ایران است. اگر حکومت متخاصم همانند صدام یا تروریست‌های تکفیری در عراق روی کار بیاید ما در خاک کشورمان باید با تهدیدات فزآینده‌ای مواجه شویم.

وی بیان داشت: دنیای امروز دنیای معادلات سیاسی است که ما باید اثرگذاری خود را در خاورمیانه حفظ کرده و گسترش بدهیم.

 

لزوم تنش‌زدایی بین ایران و عربستان

رحیمی جهان آبادی گفت: تنش زدایی در منطقه بین ایران و عربستان ضروری‌ترین نیازخاورمیانه برای رسیدن به صلح و آرامش است. نباید چالش‌های ریاض و تهران از آنچه که امروز هست فراتر برود.

وی تاکید کرد: اختلاف منافع و تضاد دیدگاه اتفاقی عادی است که باید طرفین بپذیرند و اختلافات را کنترل کنند تا تبدیل به منازعه نشود.

این نماینده مجلس دهم گفت: جمهوری اسلامی همواره خواهان تنش‌زدایی در خاورمیانه بوده است تا جایی که در زمان جنگ تحمیلی هم حاضر نشد با دشمنان عراق متحد شود. اگرچه صدام دشمن ایران بود ما در زمان جنگ خلیج فارس اقدامی بر علیه بغداد انجام ندادیم. ایران می تواند در منطقه محور تنش زدایی و رفع اختلافات باشد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *