آقای شهردار

پس از بررسی 22 کاندیدای سمت شهرداری مشهد در سه مرحله و با انصراف غلامرضا انصاری به نفع اجماع منتخبین، با رای کامل اعضای منتخب شورای پنجم شهر مشهد، قاسم تقی‌زاده خامسی بعنوان شهردار مشهد انتخاب شد.

تقی‌زاده خامسی متولد سال 1336 در مشهد است و 40 سال از عمر خود را نیز در این شهر گذرانده‌است. وی مدرک لیسانس عمران خود را از نیویورک آمریکا و ارشد همین رشته را نیز از دانشگاه امیرکبیر تهران اخذ کرده‌است.

او در سال‌های 66 تا 71 معاون فنی و عمران استانداری خراسان بزرگ بوده‌است و در دوره ویژه و درخشان شهرداری تهران، در سه حوزه معاونت خدمات شهری، معاونت فنی و عمران و معاونت شهرسازی، همراه و همپای غلامحسین کرباسچی شهردار وقت تهران بوده‌است و با دو شهردار بعداز وی نیز همکاری داشته‌است. او سالها در فضای رسانه نفس کشیده‌است و سابقه عضویت در هیئت موسس روزنامه همشهری دارد. همین کافی است تا دوران برخورد تلخ مدیریت شهری با رسانه‌های منتقد را پایان یافته بدانیم و امیدوار باشیم آقای شهردار با روی باز پاسخگوی هم‌صنفی‌های خود در رسانه‌ها باشد.

شهردار آینده مشهد، خانواده موفقی را هم پشت سر خود می‌بیند. همسر او مانند خودش مدرک فوق‌لیسانس عمران دارد و دخترش نیز متخصص اعصاب و روان است. پسر خانوده تقی‌زاده خامسی هم دارای مدرک دکترای ساخت است.

قاسم تفی‌زاده خامسی که تجربه سال‌ها مدیریت شهری در پایتخت را دارد و از مردم تهران نمره قبولی گرفته‌است، حالا پیش‌روی آزمونی بزرگ قرار گرفته‌است و با قبول مسئولیتی سخت و دشوار، دوباره به شهر خودش برگشته‌ تا عقب ماندگی مشهد که به لطف مدیریت ضعیف و سیاست‌زده رخ داده‌است را جبران کند.

او به کمک شورای شهری که از پشتوانه رای بالای مردم مشهد برخوردار است باید کوهی از مشکلات اقتصادی را از سر راه برداشته و دوباره اعتماد سرمایه‌گذاران را برای حضور در دومین کلانشهر ایران و بزرگترین کلانشهر مذهبی جهان جلب کند. آقای شهردار باید گردو غبار سیاست را از عینک مدیریت شهری بخصوص در بخش فرهنگی پاک کند و در راستای شعار لیست امید، نشاط اجتماعی را در کالبد مشهد تزریق کند.

شهردار منتخب که با چمدانی از افکار خلاقانه و پیشینه‌ای موفق از اجرای ایده‌هایش به مشهد آمده است، با شعار شهروندمحوری یکی از برنامه‌هایش را ایجاد بانک ایده اعلام کرد تا از این طریق مشارکت نخبگان و مردم را در سرنوشت شهر شاهد باشیم. در توضیح ایده‌های خلاقانه او همین بس که طرح ایجاد پارک آبی و اولین فروشگاه مدرن زنجیره‌ای(شهروند) حاصل تفکر و مدیریت اجرایی اوست و در جلسه شب گذشته نیز طرح ایجاد پارک لجستیک که ملموس‌ترین نتیجه آن رونق اقتصادی است را دست به نقد روی میز شورای پنجم گذاشت.

او همچنین قول داده است از توان جوانان، زنان و نیروهای بدنه شهرداری و خارج از شهرداری تنها بر اساس شایسته سالاری بهره ببرد و درباره نگرانی‌های که پیرامون رفت‌وآمدش بین تهران و مشهد مطرح شده‌بود با  قاطعیت تاکید کرد: مگر می‌شود شهردار شهری با سه‌ونیم میلیون جمعیت و 25 میلیون زائر پروازی باشد؟! حتما به مشهد می‌آیم.

آقای شهردار با صراحت اعلام کرد عضو هیچ حزبی نیست اما اصلاح طلب است و با همه اینها معتقد است شهرداری جای بازی‌های سیاسی نیست و تابع قوانین است و آوردن مسائل سیاسی در شهرداری را خیانت به حساب می‌آورد.

قاسم تقی‌زاده خامسی راه‌حل کاهش نارضایتی مردم را جمع کردن بساط فساد از این سازمان می‌داند و معتقد است مردم باید برای دیدن فعالیت‌های شهرداری توانمند شوند. همینطور تمام اقدامات شهرداری باید به سمع و نظر مردم مشهد برسد.

او می‌خواهد به مرور زمان تراکم‌فروشی را کاهش دهد و درآمدهای پایدار را بعنوان منبع درآمدی مطمئن و قابل اتکا برای شهر تقویت کند. آقای شهردار با سرمایه‌گذاران بصورت برد-برد بازی خواهد کرد و رویکردی تعاملی با سایر دستگاه‌ها از جمله آستان قدس دارد.

اما اولین جمله تقی‌زاده خامسی بعداز انتخابش به عنوان شهردار مشهد دلچسب بود. او ضمن تشکر از رسانه‌ها گفت: از اعضای شورای شهر پنجم ممنونم که دستم را به ضریح امام رضا(ع) رساندند.

او ابراز امیدواری کرد مسیر موفقیت با همراهی همه با موفقیت پیموده شود و در این راه از رسانه‌ها نیز خواست با ارائه نقد و نظر  یاری اش کنند.

حالا مهندس قاسم تقی‌زاده خامسی آقای شهردار است و بزودی کلید شهر مشهد را تحویل خواهد گرفت.

 

تشکر سخنگوی منتخبین شورای پنجم از تمام کاندیداهای شهردار؛
مشهد در یک فضای تعامل و همکاری از شرایط فعلی خارج می‌شود

سخنگوی منتخبین شورای پنجم شهر مشهد از تمام کاندیداهای حاضر در فرآیند انتخاب شهردار تشکر کرد.
محمدرضا حیدری بعد از انتخاب شهردار مشهد افزود: خوشبختانه در یک فرآیند شفاف به انتخاب مهندس تقی‌زاده خامسی رسیدیم و باید در این مسیر قدردان حضور تمام کاندیداها بود.

وی ادامه داد: حال که شهردار انتخاب شده، تمام افراد و جریان‌ها باید همراه بوده و شهردار منتخب نیز باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده کند تا در یک فضای تعامل و همکاری، مشهد روز به روز پیشرفت کند و از این شرایط خارج شود.

وی با اشاره به انصراف برخی کاندیداها با هدف اجماع اصلاح‌طلبان اظهار داشت: وحید قربانی و حمیدرضا مسعودی که در جمع 6 نامزد پایانی قرار گرفته بودند، قبل از فرآیند رای‌گیری از حضور در فرآیند انصراف دادند و این حرکت قابل تقدیر است.

حیدری خاطرنشان کرد: محمدرضا کلائی نیز با وجود حضور در جمع 3 نامزد نهایی شهردار مشهد، با انصراف از تصدی این پست نشان داد که جامعه جوان جریان اصلاح‌طلبی به میزان قابل توجهی از پختگی رسیده است و امیدوارم سرعت پیشرفت این جوان خوش‌فکر در مسیر موفقیت روز به روز بیشتر شود.

دبیر و سخنگو منتخبان شورای شهر مشهد با تشکر ویژه از غلامرضا انصاری گفت: دکتر انصاری نیز از نیروهای خوشنام جریان اصلاح‌طلب محسوب شده و اعضای شورای شهر مشهد در ادامه کار خود قطعا از نظرات و مشورت‌های ایشان استفاده خواهند کرد.

 

 

گزارشی از صادق شیخی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *