رشد 6درصدی کشفیات در استان

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی گفت: در سه ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 6 درصد میزان کشفیات ما افزایش داشته است.

محمدابراهیم افشاری روز گذشته در کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی افزود: سال 95 سال اقدام و عمل بود و در بحث اقدام وعمل در حوزه مبارزه با قاچاق کالا، ستاد ما سعی کرده به این شعار عمل کند. این اقدامات و فعالیت‌هایی که در حوزه پیشگیری از قاچاق در دولت یازدهم صورت گرفته کاملا نشان دهنده نتیجه بخشی از این رویکرد بوده است.

وی ادامه داد: در سه ماهه ابتدایی امسال نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 6 درصد میزان کشفیات ما افزایش داشته است. از ابتدای تشکیل ستاد تا سال92 متاسفانه حجم قاچاق رو به افزایش بود و رقم اعلامی حدود 25 میلیارد دلار بوده است که این رقم شامل 17میلیارد و 200میلیون دلار واردات قاچاق و 7میلیارد و 800میلیون دلار مربوط به خارج شدن کالاهای یارانه ای بود. طی این سه سال براساس تکلیف قانون باید سالانه این میزان کاهش پیدا می‌کرد.

 

سوخت؛ صدر نشین قاچاق صادراتی

افشاری بیان کرد: این رقم در سال 93 به 19 میلیارد و 800 میلیون و در سال 94 به 15 میلیارد و 800 میلیون دلار رسید و در سال 95 به 12 میلیارد 500 میلیون دلار رسید. در سال 92 بیشتر قاچاق صادراتی قاچاق سوخت بوده است. در آن زمان حتی قاچاقچیان کیلومترها لوله کشیده بودند و در اسکله‌ها سوخت قاچاق می‌کردند. در این راستا اقدامات خوبی مانند ایجاد 30 سامانه، ایجاد زیرساخت‌ها و… انجام شد و مدیریت حمل و نقل کالا در کشور به خوبی صورت گرفت.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی گفت: در سال 95 بیش از 7 میلیارد دلار قاچاق سوخت به 500 میلیون دلار رسیده است. در استان نیز میزان اشتغال افزایش داشته که این امر نتیجه فعالیت‌ها در مبارزه با قاچاق بوده است.

 

24 دستگاه در مبارزه با قاچاق نقش دارند

وی اضافه کرد: طبق برنامه ششم توسعه باید سالانه تا 10 درصد از میزان قاچاق کاهش یابد. در حال حاضر این رقم 12 میلیارد و 600 میلیون دلار بوده است. در استان در این جهت هماهنگی بسیار خوبی بین دستگاه‌ها شکل گرفته، 24 دستگاه در این حوزه مسئولیت دارند و باید با قاچاق برخورد کنند. نقش کمیسیون نیز هماهنگی و برنامه ریزی است. ما برنامه سال 96 را به همه دستگاه‌ها ابلاغ کرده ایم که 4 راهبرد و 6 هدف راهبردی دارد و 14 برنامه کلان را شامل می‌شود. در این بین بیش از 100 برنامه عملیاتی نیز وجود دارد که به دستگاه‌های عضو این مساله ابلاغ شده است.

افشاری با بیان اینکه باید فضا برای قاچاقچیان ناامن شود، تصریح کرد: در این میان مهم ترین وظیفه ما اصلاح موانع قانونی صادرات و واردات است. سال 92 ما 67 میلیارد دلار واردات کالا داشتیم ولی درآمد گمرک 8000 میلیارد تومان بوده است. در سال 95 کاهش داشته ایم ولی درآمد گمرک به 17 هزار میلیارد تومان رسیده است.

 

مالیات بر ارزش افزوده در سنگ‌های قیمتی

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی اضافه کرد: هنوز یکی از موانع ما مالیات بر ارزش افزوده است و نتوانسته ایم در بسیاری از کالاها این اقناع را به وجود آوریم که این مالیات حذف شود. به عنوان نمونه در سنگ‌های قیمتی این مساله باعث توسعه قاچاق می‌شود. بنابراین باید این قوانین اصلاح شود.

وی با اشاره به مشکلات کوله بری و قاچاق کالا توسط این افراد گفت: برآورد ستاد این است که این افراد بیش از 3 میلیارد تومان قاچاق کالا دارند. البته یکی از اقدامات ستاد ساماندهی این امر است.

 

پوشاک؛ بالاترین میزان قاچاق کالا در استان

افشاری با بیان اینکه رقم قاچاق پوشاک در کشور بالاست، عنوان کرد: طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا بیش از 2.5 میلیارد دلار قاچاق مربوط به به پوشاک بوده و در استان ما نیز بالاترین رقم قاچاق کالا مساله پوشاک و منسوجات بوده است، متاسفانه در برخورد با این امر محدودیت‌هایی وجود دارد چون بخشی از این کالاها همراه مسافر است. حدود یک میلیارد دلار پوشاک در سال همراه مسافر وارد کشور می‌شود که باید این مساله محدود شود.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی اضافه کرد: برآورد ما این است که تنها 20 درصد سوغات زائر قاچاق است و سایر آن در بازار بوده و رسمی است. در همین راستا با سازمان میراث فرهنگی نیز هماهنگی‌هایی صورت گرفته تا بتوان این امر را ساماندهی کرد.

 

خراسان رضوی مقصد قاچاق!

افشاری اضافه کرد: خراسان رضوی استان مقصد قاچاق است. مرزهای ما کنترل شده و حجم قاچاق این مرزها بیشتر کالای همراه مسافر است، برآورد شده که 2 تا 3 درصد از قاچاق استان از مرزها صورت می‌گیرد. با این حال استان ما جذابیت دارد. برخوردهای ما جدی بوده و در حال حاضر حمل کالا خرد شده است. یعنی کالاها به صورت جاسازی شده وارد می‌شود و مانند گذشته نیست.

وی ادامه داد: باید برای کاهش این مساله راهی جز ناامن کردن سطح عرضه نداریم. این گشت‌های مشترک نیز در این زمینه تاثیرگذار است. باید این گشت‌ها در حوزه کالاهایی که مزیت تولید آن در استان وجود دارد، تقویت شود.

افشاری در خصوص سامانه جامع انبارها عنوان کرد: اگر اقدامات این مساله به خوبی صورت گیرد، شاید حمل کالای قاچاق به خوبی صورت نگیرد، در حال حاضر 10 هزار انبار در استان در سامانه ثبت شده و 12 هزار مورد دیگر نیز در نوبت ثبت است. بعد از اجرای این طرح بارنامه حمل کالا توسط هیچ شرکت حمل و نقلی برای هیچ انباری که ثبت نشده باشد صادر نمی‌شود و با هر کالای بدون بارنامه برخورد می‌شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *