نباید اجازه دهیم آمریکا با هزینه ایران برجام را نقض کند

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: طرف مذاکره ایران فقط آمریکا نیست و نباید اجازه دهیم آمریکا با هزینه ایران برجام را نقض کند.

هادی شوشتری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره اولویت‌های دولت جدید در حوزه سیاست خارجی گفت: یکی از اولویت‌های مهم دولت دوازدهم در حوزه سیاست خارجی باید صیانت از برجام در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی باشد چرا که طرف مذاکره ایران فقط آمریکا نیست و نباید اجازه دهیم آمریکا با هزینه ایران برجام را نقض کند.

وی با تاکید بر ضرورت بازمهندسی روابط ایران با همسایگان اظهار داشت: ایران جزو کشور‌هایی است که همسایگان زیادی دارد و باید روابطش با ۱۵ کشور همسایه و کشور‌های منطقه را روز به روز بیشتر کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بازتعریف ساختار وزارت خارجه را اولویت سوم دولت دانست و تصریح کرد: قرار است معاونت‌های منطقه‌ای اروپا و آمریکا، آسیا و اقیانوسیه و عربی و آفریقا در حوزه معاونت سیاسی متمرکز شوند و به جای آن، معاونت اقتصادی در وزارت خارجه ایجاد شود که این رویکرد منجر می‌شود که وزارت خارجه و سفارت‌خانه‌های ما در خارج از کشور در کنار دیگر وظایفشان، کارکرد اقتصادی هم داشته باشند.

 

 

آمریکا به دنبال جوسازی‌های رسانه‌ای علیه ایران است

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: اخیرا موضوع بازدید از سایت‌های نظامی ایران مطرح است در حالی که نظام بارها اعلام کرده که فضای نظامی خط قرمز است.

سیدجلال فیاضی کارشناس سیاست خارجی درباره برجام و اقدامات آمریکا در نقض آن اظهار کرد: برجام یک پیمان بین‌المللی است که قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل ضمانت آن است و توافق‌نامه یک جانبه‌ای نیست که یک کشور قادر باشد آن را نقض کند.

وی در ادامه افزود: آمریکا بعد از اجرایی شدن برجام تلاش کرده به شیوه‌‌های مختلف ایران را ناقض برجام بنامد که تاکنون همه این شیوه‌ها با ناکامی و بن‌بست مواجه شده است.

فیاضی تصریح کرد: ترامپ در کارزار انتخاباتی خود موضوع پاره‌ کردن برجام را اعلام کرد که با بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اگر آمریکا برجام را پاره کند آن را می‌سوزانیم مواجه شد و زمانی که وارد عمل هم شد و به کاخ سفید راه پیدا کرد متوجه شد به این آسانی‌ها نمی‌تواند از سد برجام بگذرد.

کارشناس سیاست خارجی بیان داشت: آنها تصمیم گرفتند فاز جدیدی را معرفی کنند که از یک سو به تحریم‌های جامع یک جانبه و از طرف دیگر به تمرکز بر روی مسئله موشکی ایران باز می‌گشت.

وی گفت: در این بین اتحادیه اروپا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر روی این مسئله که بحث موشکی ایران از توافق هسته‌ای مجزاست، صحه گذاشتند در حالی که در توافق سال 2015  تنها درباره مسائل هسته‌ای مذاکره کرده بودند.

کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: اخیرا هم موضوع بازدید از سایت‌های نظامی ایران مطرح شده و جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که فضای نظامی خط قرمز است.

فیاضی تصریح کرد: در گزارش اخیر آقای آمانو نیز این امر بیان شده که موضوع مشکوکی در خصوص فعالیت‌های نظامی ایران وجود ندارد.

کارشناس سیاست خارجی به لفاظی‌های اخیر نیکی هیلی سفیر امریکا در سازمان ملل اشاره کرد و گفت: هیلی در صحبت‌های اخیرش مدعی شده که اگر بازدید مراکز نظامی ایران یک رویا است پایبندی این کشور  به برجام هم شرایط مشابهی دارد بنابراین می توان نتیجه گرفت این صحبت‌ها تنها جوسازی رسانه‌ای است و بعد تبلیغاتی دارد چرا که پایبندی ایران به برجام هم توسط آژانس و هم نهادهای ذی‌صلاح بارها به اثبات رسیده است.

وی در ادامه بیان داشت: ورود به لفاظی‌های این چنینی انعکاس‌های منفی را در پی دارد بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که آمریکا هم اکنون در شرایط سختی به سر می‌برد و کاملا در بحث  برجام منزوی است.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

image_print
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *