دهه کرامت، فرصتی برای تبیین نشاط اسلامی

تولیت آستان قدس رضوی دهه کرامت را فرصتی برای تبیین نشاط اسلامی مبتنی بر فرهنگ رضوی برای جامعه و بویژه جوانان دانست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی روز گذشته در دیدار با اعضاء ستاد گرامیداشت دهه کرامت رضوی، با تأکید بر لزوم تلاش در جهت رونق هرچه بیشتر جشن‌های میلاد رضوی، اظهار کرد: باید با همه ظرفیت‌های اداری، فرهنگی، اجتماعی و نخبگانی در جهت رونق هرچه بیشتر دهه کرامت و برگزاری متفاوت آن نسبت به سنوات گذشته با ابتکار، خلاقیت و نوآوری تلاش کرد.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به این روایت از امام رضا(ع) که می‌فرمایند «إنّ النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا؛ اگر مردم زیبایی‌های سخنان ما را می‌شناختند، بی‌شک از ما پیروی می‌کردند.» اظهار کرد: ظرفیت جذب مردم در کلام و سیره حضرت رضا(ع) وجود دارد و این هنر اهل قلم و فرهیختگان جامعه است که زیبایی کلام را برای جامعه بشری تبیین کنند.
وی تحقق جامعه سازی قرآنی را در پرتوی کلام حضرت رضا(ع) ممکن دانست و ادامه داد: گرامیداشت هر ساله دهه کرامت بدون برنامه‌ریزی فرهنگی خلاقانه، علمی و مؤثر، نتیجه مطلوبی را به دنبال نخواهد داشت. باید جامعه را آگاه ساخت که تأسی از شخصیت حضرت ثامن الحجج(ع) در نسل‌ها و ادوار مختلف مایه سعادت دنیوی و اخروی انسان است.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این مطلب که تأسی به سیره حضرت رضا(ع) در تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی انسان معاصر باعث رقم خوردن تمدن اسلامی می‌شود، تصریح کرد: سیره و آموزه‌های زندگی حضرت ثامن الائمه(ع) باید در متن زندگی انسان معاصر وارد شود و این مهم جز با آشکار شدن زیبایی کلام حضرات معصومین(ع) ممکن نیست.
وی فرهنگ اسلامی را غنی از آموزه‌های تمدن ساز و کاربردی دانست و افزود: گنجینه‌های عظیمی از کلام نورانی و راهگشای ائمه هدی(علیهم‌السلام) در اختیار ما است، که متأسفانه با بی‌توجهی از کنار آن‌ها رد می‌شویم و به دنبال نسخه نجات از بیگانگان هستیم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی سیره رضوی را گنجینه‌ای عظیم از علم و حکمت خواند و اظهار کرد: بزرگترین رسالت جشن‌های دهه کرامت آشنایی جامعه با حقایق سیره رضوی است. باید برای دانشگاه مشخص شود که حضرت رضا(ع) باب‌العلم هستند، بازار ما باید بداند که عمل به بایدها و نبایدهای حضرت ثامن‌الحجج(ع) باعث رونق بازار و تولید می‌شود. امروز اشتغال و تولید در کشور می‌تواند در پرتوی عمل به آموزه‌های حضرت رضا(ع) رونق یابد.
وی دهه کرامت را فرصتی مناسب برای ورود سیره رضوی به متن جامعه معرفی و بیان کرد: آموزه‌های امام علی بن موسی الرضا(ع) باید در متن تصمیم سازی و تصمیم‌گری‌های کشور قرار داشته باشد، بخش نامه‌ها و سخنرانی‌ها برای تبیین و تنویر افکار عمومی خوب است، اما کافی نیست. برای ترویج سیره رضوی در جامعه باید در اقدام، عمل و اجرا زیبایی‌های کلام ائمه اطهار(علیهم‌السلام) را برای جامعه روشن کرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *