دانشگاه فردوسی با زبان فارسی اُنس تاریخی دارد

عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: دانشگاه فردوسی ماهیتا با زبان فارسی و آموزش زبان فارسی انس تاریخی دارد.

محمدجعفر یاحقی در نشست دومین همایش ملی آموزش زبان و ادبیات فارسی، اظهارکرد: زبان دریچه ورود به جهان دیگر است و با دانستن زبان می‌توان به دنیای جدیدی وارد شد و اگر این دنیا به بزرگی قلمروادب فارسی باشد دنیای بسیار زیبایی خواهد بود. دانشگاه فردوسی در خراسان با زبان فارسی اُنس گرفته و زبان فارسی از دیرباز بیشتر در خراسان ریشه داشته است.

عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی  با بیان اینکه سخنوران بسیار بزرگی در خراسان وجود داشته‌اند، عنوان کرد: در راس همه آن‌ها نیز فردوسی قرار گرفته است.

یاحقی با اشاره به اینکه فلسفه وجودی دانشگاه فردوسی زبان فارسی است، بیان کرد:  اگر در گذشته و تاریخچه آرامگاه فردوسی مشاهده کنید می‌بینید زمانی که این بنا را ساختند یک کنفرانس بزرگ در سال 1313 برگزار شد.

وی ادامه داد:همچنین در آن کنفرانس دانشمندان بزرگی از سراسر جهان حضور پیدا کردند و تمامی کشورها این مراسم را گرامی داشتند.

رئیس قطب علمی ‌فردوسی‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه تصریح کرد: در این کنفرانس پیشنهاد شد که به خاطر وجود و حضور فردوسی در خراسان لازم است که در این شهر مراکز علمی نیز به وجود آید و زمزمه‌های اولیه ایجاد این دانشگاه در خراسان از آن کنفرانس نشات می‌گرفت.

یاحقی در ادامه با اشاره به اینکه همچنین اولین دانشکده در دانشگاه فردوسی دانشکده ادبیات بود و  اولین رشته‌ای که در این دانشکده تشکیل شد زبان و ادب فارسی بود، اظهارکرد: بنابراین پیوند عمیقی بین دانشگاه فردوسی و زبان فارسی وجود دارد و از همان ابتدا که این دانشگاه تاسیس شد آدم‌های بزرگی بنیان‌گذار و زمامدار  این دانشگاه بودند.

وی در ادامه با بیان اینکه این مرکز اموزشی که در دانشگاه تاسیس شد زمینه خوبی شد تا که صدای دانشگاه ما به تمامی نقاط کشور برسد، تصریح کرد: بنابراین از همان روزهای اول تصور بنده این بود که اهتمام دانشگاه  فردوسی و رشته ادبی فارسی برای ارتباط بین‌المللی است .

رئیس قطب علمی ‌فردوسی‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه مطرح کرد: ما با دکتر کافی و دکتر ساکت تصمیم گرفتیم که با همکاری مجله، شب‌های بخارا را در مشهد برگزار کنیم و اولین کسی که از آن تقدیر می‌کنیم نیز علی اکبر فیاض بنیانگذار دانشکده ادبیات خواهد بود.

یاحقی در ادامه افزود: دانشگاه فردوسی ماهیتا با زبان فارسی و آموزش زبان فارسی انس تاریخی دارد و اگر امروز مرکز آموزش زبان ما در راس دیگر مراکز قرار دارد به خاطر پیشینه و سابقه آن است.

وی در ادامه یادآورشد: البته در زمان انقلاب دانشگاه شیراز که پهلوی نام داشت نیز دارای اهتمام بالایی بود و اولین کتاب آموزش زبان فارسی در آن سال‌ها به تالیف استادان این دانشگاه انجام گرفت که نباید نسبت به آن بی‌توجه بود.

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *