تقویت هتل داری در مشهد نیازمند تصویرسازی مناسب و مدیریت منسجم

ویژگی های ممتاز هتل داری در کلانشهر مشهد مقدس شامل سابقه درخشان، ارائه خدمات متنوع ، تجهیزات با کیفیت و مدرن در کنار فرهنگ بالای میزبانی و داشتن روحیه میهمان نوازی  بین پرسنل شاغل در آن و حد بالای مشتری مداری به همراه ارزان بودن نرخ ارائه خدمات به نسبت سایر مقاصد گردشگری کشور ،  دارایی ها ی ذاتی و منحصر به فرد این شهر است که آن را از سایر مقاصد گردشگری متمایز ساخته و در حقیقت مشهد الرضا (ع) را پرچم دار هتل داری ریشه دار و با کیفیت در ایران قرار داده‌است.

جذابیت سرمایه گذاری در بخش اقامتی در مشهد باعث رشد چشمگیر تزریق منابع مالی سرمایه گذاران مختلف جهت ساخت و راه اندازی واحدهای اقامتی متنوع خصوصا هتل ها گردیده به شکلی که طی ده سال گذشته آمار تعداد هتل ها از  60 هتل درسال 86  به عددی  بالغ بر 200 هتل در حال حاضر رسیده است و شواهد موجود حاکی از افتتاح واحدهای بیشتر طی سالهای آینده می باشد. اگر چه توسعه گردشگری پایدار در مقاصد مختلف نیازمند ایجاد زیر ساخت های متناسب و متوازن می باشد ولیکن به دلیل فقدان طرح جامع گردشگری و عدم توجه به امکان سنجی در این زمینه و تزریق تسهیلات مالی جذاب و کم بهره خصوصا در دولت های نهم و دهم و ضعف نظارت در هزینه‌کرد واقعی آنها شاهد افزایش عرضه در این بخش بوده‌ایم که در نتیجه  آن مسائلی چون کاهش فروش ، ایجاد رقابت منفی و ارزان فروشی به هر قیمتی شکل گرفته  که این عوامل بازگشت سرمایه را برای سرمایه گذاران بسیار سخت و مشکل نموده است.

بی تردید مقاصد موفق گردشگری با برنامه ریزی دقیق و مناسب می توانند در یک حاشیه امنیت رقابتی خوب قرار گرفته و در حقیقت همانگونه که یک گردشگر برای کسب ارزش بهینه از سفر به جمع آوری اطلاعات می پردازد،  مقاصد گردشگری نیز برای موفقیت و پیشرفت نیازمند برنامه‌ریزی منسجم و هماهنگ بین سازمان‌های مدیریت مقصد می‌باشند.

در فرآیند توسعه گردشگری بازیگران متعددی چون بخش های مختلف دولتی ، خصوصی و کسب و کارهای مرتبط نقش آفرینی می کنند که هر یک از آنها دارای ارزش ها ، اهداف و اولویت های متفاوتی می باشند. این اهداف گاهی در راستای هم و گاهی دچار تضاد می شوند . مدیریت منسجم و هماهنگ در مقاصد گردشگری ضمن شناسایی دغدغه های ذینفعان با برنامه ریزی و مدیریت اثربخش باعث  تضمین توسعه کارآمد در آن منطقه گردیده و با شناسایی آسیب ها و مشکلات با استفاده از توان و ظرفیت همه ذینفعان به منظور رفع آنها قدم بر می دارند .

دانشمندان علوم بازاریابی، چرخه عمر گردشگر در یک مقصد را به مثابه چرخه عمر محصول دانسته و توصیه می کنند هنگامی که یک مقصد گردشگری به مرحله بلوغ خود می رسد می تواند با طراحی برخی تغییرات و بازسازی برنامه ریزی های توسعه ای از قبیل اضافه کردن جاذبه های جدید و امکانات رفاهی بیشتر یا هدف گذاری بازارهای جدید در جهت تحقق اهداف گام بردارد.

متاسفانه در مشهد مقدس با تمامی ظرفیت های اشاره شده هراز چندگاهی شاهد انتشار اخبار منفی در زمینه عدم اشغال کامل ظرفیت هتل ها و یا ورشکستگی هتل داران هستیم که بازتاب آنها در رسانه های عمومی ،  تاثیرات نامطلوبی در تصویر موجود از ظرفیت های منحصربفرد مشهد داشته و به تعبیری با بیان سخنان نسنجیده خود گل به خودی به این صنعت زده  و باعث ایجاد تصویری نامناسب و بحرانی از فعالیت ها در این بخش شده و در نهایت قدرت مذاکرات مدیران بازاریابی برای فروش خدمات گردشگری  را بشدت کاهش می دهد.

انتشار اخبار نامطلوب و مخرب خود باعث از دست رفتن مزیت رقابتی کلانشهر مشهد مقدس بین سایر مقاصد گردشگری داخلی گردیده و به افزایش رقابت منفی در بین هتل داران  دامن زده و باعث گسترش ناهماهنگی و هرج و مرج اقتصادی می گردد.

واضح و روشن است تصویر سازی مناسب باعث جایگاه سازی و جلب توجه گردشگران و ایجاد انگیزه به منظور سفر دوباره به این شهر گردیده  و در بازار رقابتی کنونی لازم است مدیران تشکل های بخش خصوصی ضمن هماهنگی و انسجام  با مدیران دولتی و دیگر ذینعان، با تلاش به منظور استفاده از تکنیک های نوین بازاریابی و تجارت الکترونیک زمینه ساز بازاریابی موفق به جای بازار زدایی گردند.

 

امیر کلالی

کارشناس گردشگری و تجارت الکترونیک

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *