باز هم آزمونی برای اصلاح طلبان

چندی پیش مقاله کوتاهی نوشتم با عنوان «اصلاح طلبان در برابر آزمونی بزرگ» و در آن به ضرورت هماهنگی اندیشه های اصلاح طلبانه با اعمال و تصمیم های آنان پرداختم و اینکه جامعه در صدد ارزیابی اصلاح طلبان و راستی آزمایی آنان است. زمانی که بحث داغ کشور ضرورت حضور مدیریت زنانه در عرصه های مدیریتی و تصمیم سازی کشور است و رییس جمهوری که از حمایت قاطبه اصلاح طلبان برخوردار است منشور حقوق شهروندی را طرح می کند و در آن به ضرورت نگاه برابر به زن و مرد در همه عرصه های سیاستگذاری، مدیریتی و تصمیم سازی کشور می پردازد، تعداد زنانی که در فهرست معرفی شده اصلاح طلبان برای شورای شهر و مجلس شورای اسلامی حضور دارند خبر از اراده بر تحقق شعارهایی می دهد که سرلوحه سخنرانی ها و مطالبات اصلاح طلبانه است. امروز که به حول و قوه الهی و مدد مردمی که از ناکارآمدمی مدیریت فعلی شهری به ستوه آمده اند و اصلاح طلبان را برای حضور موثر و کارآمد در عرصه مدیریت شهر برگزیده اند، باز هم برگه آزمون راستی آزمایی اصلاح طلبان در برابر مردم گشوده است. مردم با کسی عقد اخوت نبسته اند و ضمانت نامه کتبی برای کسی نفرستاد ه اند که در هر صورتی از آنها دفاع کنند. دفاع مردم و حفظ اعتماد آنها نیاز به ایجاد کارنامه ای درخشان دارد. مردم موانع و مشکلات را درک می کنند ودر انتخابات اردیبهشت نشان دادند که نه انتظار معجزه از کسی دارند و نه انتظار تناقض شعار و عملکرد. مردم انتظار دارند که در چارچوب شعار ها و ایده ها کنش واقعی ببینند و اگر کارستان اتفاق نمی افتد، دست کم مسیر بهتر شدن شهر هموار شود. از این رو منتظرند ببینند اولین تصمیم های منتخبین در شورای شهر چیست؟ همچنانکه فعالیت های اولیه منتخبین و دید وبازدیدهای آنان از قسمت های مختلف شهر و شخصیت های متفاوت مدیریتی، فرهنگی و شهری نشان از عزم راسخ آنان در کارآمدی و تناسب تصمیم های آنان با نیازها و ظرفیت های شهری است.

یکی از بزنگاههای اصلی این آزمون انتخاب شهردار است. شهری مثل مشهد با وجود مدیریت چندگانه و تفاوتهای فرهنگی و تاریخی که با شهرهای دیگر ایران دارد نیازمند شهرداری است که از شخصیتی خاص برخوردار باشد. علاوه بر تجربه مدیریتی در عرصه های کلان باید از آتوریته علمی و اجرایی کافی برای مدیریت شهر مذهبی-توریستی مشهد برخوردار باشد. شهری که در عرصه مدیریتی با معیارهای متفاوتی از سایر شهرها ارزیابی می شود و نگاه پاره پاره به عرصه فرهنگی این شهر سبب می شود که میلیاردها تومان هزینه برپایی و نگهداری مشهد دوست داشتنی بشود، در حالی که می توان غبار محرومیت و آسیبهای ناشی از آن را در حاشیه شهر  با صرف نیمی از این هزینه زدود. به همین دلیل تجربه مدیریتی در عرصه ای کلانتر برای مشهد ضروری است. یادم می آید یکی از معیارهای ارزیابی کاندیداها در شورای عالی اصلاح طلبان تجربه های مدیریتی بود. که معمولا زنان و جوانان به همین دلیل از لیست کنار گذاشته می شدند چرا که به دلیل نداشتن تجربه اجرایی کافی، نمره معیار را به دست نمی آورند. به یکی از بزرگان گفتم که اصرار بر تجربه اجرایی معیار چندان درستی نمی تواند باشد و دلیل خود را هم گفتم، پاسخ شنیدم «از خانه ات بیرون بیا تا بتوانی تاثیر گذار باشی» امروز از خانه ام بیرون آمده ام، (هر چند که سابقه اجتماعی –سیاسی من نشان می دهد که چندان هم در خانه نمانده بودم.) امروز بیرون آمده ام که تاثیر بگذارم، برای اینکه بتوانم در آینده ای نه چندان دور از همفکرانم و عملکردشان دفاع کنم. امروز از خانه بیرون آمده ام تا به همفکرانم بگویم معیار تجربه اجرایی باید «بجا» به کار گرفته شود.  اگر قرار باشد تجربه اجرایی ملاک آمدن در فهرست ارزیابی باشد، اولی تر آن است که تجربه اجرایی را برای انتخاب شهردار معیار قرار دهند. همه جوانان و اعضای اصلاحات، افتخار عرصه اصلاح طلبی اند اما با توجه به دلایلی که برای ضرورت تجربه اجرایی می گفتند آیا در سطح مدیریت کلان شهر و انتخاب شهردار، بهتر و اولاتر آن نیست که این ملاک را بهتر  و کارآمدتر به کار بگیرند. شهردار مشهد از دو سو زیر هجمه های پایان ناپذیر خواهد بود، یکی از سوی جریان اصولگرا که نشان داده است در نقد و ایرادگیری از هیچ ذره ای چشم پوشی نخواهد کرد و عملکرد اصلاح طلبانرا آماج هجمه ها قرار خواهد داد. این امر به خودی خود بد نیست، تنها آفت آن در به هم ریختن آرامش مردم و آشفتگی اجتماعی خواهد بود که شایسته است هر چه بیشتر از آن جلوگیری شود. یکی هم از طرف مردم سرخورده از مدیریت غلط گذشته که تمایل دارند اولین انتخاب منتخبین آنها چنان فربه و قوی باشد که بتوانند با اطمینان خاطر از انتخاب خود، شبانگاهان سر بر بالش بگذارند. به آن اضافه کنید حساسیت بدنه اصلاح طلبی در شهر را که برای دفاع تمام قد از همفکران منتخب خود و حفظ سرمایه اجتماعی به دست آمده، نیاز به دلایل قوی دارند.

القصه، امروز از خانه بیرون آمده ایم که به همفکرانمان بگوییم: تنها نیستید هم در عرصه همفکری و هم در عرصه نقادی و زیر ذره بین بودن. زیرا علاوه براینکه به عنوان هم اندیشان حاضریم بدون هیچ چشمداشتی یاور فکری و یدی تان باشیم، خودما ن هم در نقادی وزن اول را خواهیم شد چون نمی خواهیم سرمایه اجتماعی به دست آمده را پای افراد قربانی کنیم و بنا داریم در کنار مردم اعتماد آنها را به جریان اصلاح طلبی نهادینه کنیم. این سرمایه چیزی است که مسیر توسعه شهر را پیش خواهد برد.

 

راضیه بیرونی کاشانی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *