اقدامات درخشان دولت در حاشیه شهر برخلاف گفته‌های شهردار

صبح جمعه 30 تیرماه، عملیات اجرایی 9 پروژه عمرانی در حاشیه شهر مشهد با حضور استاندار خراسان رضوی، فرماندار مشهد، منتخبین شورای پنجم شهر مشهد و برخی مدیران استانی آغاز شد؛ در این مراسم استاندار خراسان رضوی کلنگ یک مجموعه ورزشی و یک مرکز بهداشت را زد که دو پروژه از 9 پروژه فوق را تشکیل می‌دهند.
استاندار خراسان رضوی با بیان این که این 9 پروژه شامل یک مرکز جامع سلامت، یک سالن ورزشی، یک خانه محله و 6 مدرسه است بیان کرد: در این راستا یک سالن ورزشی با مساحت 2 هزار و 570 متر مربع با اعتبار بالغ بر 1 میلیارد تومان و مرکز جامع سلامت با زیربنای 990 متر مربع در سه طبقه و با اعتبار بالغ بر 1 میلیارد تومان در حاشیه شهر مشهد ساخته می شود.
علیرضا رشیدیان با اشاره به اهمیت خانه‌های سلامت و توجه ویژه این مرکز که عملیات اجرایی آن آغاز شده است به حوزه‌های فشار و قند خون، زنان باردار و کودکان تازه متولد شده گفت: این مرکز بهداشت به آزمایشگاه نیز مجهز می‌شود که نکته حائز اهمیتی است؛ همچنین در این مرکز کلینیک روانشناسی و دندانپزشکی و دستگاه‌های عکس‌برداری نیز وجود دارد که این مرکز را به یک مرکز جامع سلامت تبدیل خواهد کرد.
وی با بیان این که امروز در خراسان رضوی همانند تمام کشور آغاز و پیشرفت طرح‌های جدید عمرانی در حال پیگیری است ادامه داد: مجموع بودجه این پروژه‌ها در حاشیه شهر بالغ بر 15 میلیارد تومان است.


رشد مثبت روستانشینی در استان
استاندار خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که آیا توجه ویژه به حاشیه شهر و افزایش رفاه در این مناطق باعث افزایش پدیده حاشیه‌نشینی و تبعات بعدی آن می‌شود، گفت: شیوه کاری در استان خراسان رضوی این است که ابتدا باید امکانات و رفاه در روستاها فراهم شود و سپس به حاشیه شهر پرداخته شود و به همین دلیل بود که ابتدا در روستاهای استان خانه‌های سلامت دایر شد تا روستاییان برای دریافت خدمات نیازی به مهاجرت به حاشیه‌شهر‌ها نداشته باشند.
وی ادامه داد: به همین دلیل است که در خراسان رضوی بر خلاف اکثر استان‌های کشور روستانشینی نه‌تنها با کاهش رو‌به‌رو نشده است بلکه میزان آن نیز مثبت است و با پدیده بازگشت حاشیه‌نشینان به روستاها در استان مواجه هستیم.
رشیدیان با اشاره به اهمیت توسعه متوازن شهر و گسترش عدالت اجتماعی افزود: رفع محرومیت از مناطق حاشیه شهر از اولویت‌های دولت تدبیر و امید است که با اجرای پروژه‌های عمرانی مختلف آغاز شده است.
وی با بیان این موضوع که مسئولان استانی و شهری باید برای تمام مردم کار کنند و فرقی بین شهروندان مرکزشهر و حاشیه‌نشین وجود ندارد افزود: ما برای مردم مرزبندی قائل نیستیم و باید برای مناطقی که از امکانات محروم هستند کار بیشتری نیز صورت بگیرد.
رشیدیان ادامه داد: تمامی دست‌اندرکاران و دستگاه‌های شهری و استانی از جمله اداره راه و شهرسازی دغدغه حاشیه‌نشینان را دارند و با جدیت تلاش می‌کنند تا بتوانند به نیازهای ایشان پاسخ بدهند؛ باید تمامی نهادها و دستگاه‌های اجرایی براساس سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی و دولت تدبیر امید تلاش کنند تا بتوانند توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی که مورد نظر است را محقق کنند؛ البته حجم کارهایی که باید صورت گیرد زیاد است و انجام این حجم کار هماهنگی و همراهی تمام دستگاه‌های دولتی، عمومی و بخش خصوصی را می‌طلبد که امیدواریم با این همکاری به سرعت مورد نیاز برای تحقق اهداف خود در حاشیه‌شهر و مناطق روستایی برسیم و این شرایطی که گاهی زیبنده مردم و نظام اسلامی نیست را تغییر بدهیم.


اقدامات موثر دولت در حاشیه شهر که شاید شهردار خبر ندارد
استاندار خراسان رضوی گفت: دولت برخلاف گفته شهردار، برای ساماندهی وضعیت حاشیه شهر مشهد بسیار هزینه کرده و در سال گذشته 6 هزار میلیارد ریال پروژه عمرانی در حاشیه شهر به بهره برداری رسانده است.
وی اظهار کرد: دولت هزار و 400 میلیارد ریال برای ایجاد پایگاه های سلامت، بیش از 870 میلیارد ریال در حوزه مخابرات و مبلغ بسیار برای حوزه گاز و خدمات آموزشی در حاشیه شهر مشهد هزینه کرده است.
استاندار خراسان رضوی گفت: در دولت یازدهم 2 هزار و 650 میلیارد ریال به طرح‌ها و پروژه‌های حاشیه شهر مشهد اختصاص یافته است.
وی با مبارک خواندن همسویی شورای شهر آینده با دولت منتخب گفت: در حالیکه نباید خدمات شورای قبلی نادیده گرفته شود اما جناح گرایی را قبول نداریم و مسابقه تمامی نهادها باید برای خدمت به مردم باشد نه خدمت به خط و جناح سیاسی که مطلوب آن‌هاست.
باید شهردار بعدی بهتر از قبلی باشد.
استاندار خراسان رضوی گفت: مردم از اعضای شورای شهر توقع دارند، شهرداری برگزینند که از شهردار قبلی بهتر باشد اما این نیز به معنای نادیده گرفتن خدمات شورای چهارم و شهردار قبلی نیست.

رشیدیان افزود: انتخاب شهردار آینده مشهد باید براساس برنامه محوری و به دور از هرگونه مسائل سیاسی و گرایش خطی باشد و شهر بهشت شهرداری می خواهد که مشهد را کامل بشناسد، مشکلات آن را بداند و در اجرای طرح توسعه شهری برنامه داشته باشد.
وی اظهار کرد: شهردار آینده باید اولویت ها و مقدورات شهر، طرحهای اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاران برای شهر، ایجاد درآمد پایدار برای شهر، ساماندهی معماری کلانشهر مشهد و مسائل مختلف مرتبط با آن را بداند و برای آنها برنامه داشته باشد.
وی گفت: آنچه مردم از شهردار و شورای شهر انتظار دارند، برطرف کردن معضلات شهر و رسیدن به شرایط ایده آلی است که مشهد مقدس را به عنوان ام القرای شهرهای ایران اسلامی و پایتخت فرهنگی جهان اسلام نشان دهد.

65 پروژه عمرانی برای حاشیه شهر دیده شده است
وی اظهار کرد: در مجموع برای اعتبارات مزبور، 65 پروژه عمرانی در حاشیه شهر مشهد تعریف شده که از این تعداد قرارداد 58 پروژه با پیمانکار منعقد شده است.
استاندار خراسان رضوی پروژه‌هایی که قرارداد آنها با پیمانکار منعقد شده را شامل روشنایی و برق‌رسانی، احداث بوستان، سالن ورزشی، خانه محله، کتابخانه، مدرسه و پروژه های آب و فاضلاب ذکر کرد و گفت: هزار و 35 میلیارد ریال برای این پروژه ها اختصاص یافته است.

 

مرتضی عنایتی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *