ارائه خدمات برای ماندگاری بیشتر زائر

استاندار خراسان رضوی گفت: ارائه خدمات متنوع، متناسب با نیاز و رعایت شان و کرامت زائرین برای ماندگاری بیشتر آنان در دستور کار قرار بگیرد.

علیرضا رشیدیان روز یکشنبه در نشست ستاد اجرایی خدمات سفر استان خراسان رضوی افزود: خیرین نیز می‌توانند در حوزه اقامتی و خدمات با هدف خدمت به زائرین سرمایه گذاری کنند. باید از سرمایه گذارانی که در طول سال‌های گذشته برای ارائه خدمات اقامتی مناسب اقدام و سرمایه گذاری کردند به روش‌های مختلف حمایت شود.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه برای حمایت از این بخش راهکارهای ایجابی و سلبی مختلف وجود دارد اظهار کرد: از جمله روش‌های ایجابی، توسعه سفر به تمام ایام سال به ویژه روزهای غیر پیک همانند طرح زیارت از مبدا به مبدا است.
رشیدیان گفت: برخی اقدامات سلبی هم مانند ارائه خدمات به فرهنگیان از طریق مراکز و ظرفیت آموزش و پرورش وجود دارد که در عین تداوم باید مراقبت کرد دایره این خدمات خیلی گسترده نشود که فرصت فعالیت از مراکز اقامتی رسمی و مجاز گرفته شود.
وی با اشاره به کمک‌های فنی و اعتباری حوزه سرمایه گذاری در بودجه سال جاری، از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه خدمات گردشگری و زیارت دعوت کرد.
وی همچنین با بیان اینکه نمی‌توان خانه‌های مسافر را به طور کامل حذف کرد، افزود: باید ظرفیت و زمینه‌های لازم برای تحول خانه‌های مسافر نیز ایجاد شود.
رشیدیان اظهار کرد: سالانه 27 میلیون مسافر به این استان سفر می‌کنند در حالی که ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی استان با محوریت مشهد، حدود 180 هزار تخت است لذا باید در کنار ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی و توسعه آن با ساماندهی تسهیلات ارزان قیمت زمینه اصلاح شرایط و بهبود و ارتقای وضعیت خانه‌های مسافر نیز فراهم شود.
وی گفت: در حوزه زیارت باید بین بخش‌های مختلف و دستگاه‌های مرتبط اعم از هتلداران، حوزه حمل و نقل، شرکت‌های زیارتی و گردشگری هماهنگی مطلوب وجود داشته باشد تا در موقعیت‌های مختلف برنامه ریزی مناسب در این زمینه انجام شود.
وی با بیان اینکه امسال ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی را افزایش و ظرفیت اماکن غیر رسمی را کاهش داده ایم افزود: تابستان پارسال یک هزار و 164واحد اقامتی غیر رسمی با 121 هزار تخت در این استان فعال بود که این رقم امسال به 940 واحد با 109 هزار تحت کاهش یافته است.
استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: در این زمینه باید اقامتگاه‌های ارزان قیمت، تعیین و هماهنگ شود.
وی با اشاره به احداث زائر سرا توسط برخی دستگاه‌های اجرایی گفت: باید برای سازمان‌های دولتی مطالعه اقتصادی انجام شود به گونه ای که به جای ساخت و هزینه نگهداری اقامتگاه با مراکز اقامتی دارای مجوز قرارداد بلند مدت امضا کنند.
وی افزود: تمام دستگاه‌های اجرایی در حوزه شهرستان مشهد موظف به هماهنگی و همکاری نزدیک با فرمانداری و ستاد خدمات سفر این شهرستان هستند.
رشیدیان با تاکید بر ضرورت نظارت بر عملکرد مراکز ارائه دهنده خدمات اقامتی به زائران خارجی اظهار کرد: در زمینه تخلفات این واحدها نیز باید با فرد یا مجموعه‌های متخلف برخورد جدی شود.
وی تاکید کرد: اقامت زائران خارجی در حسینیه‌ها و خانه‌های مسافر نیز باید به نیروی انتظامی اعلام شود. علاوه بر آن هر کس هر خدمتی به زائران خارجی ارائه می‌دهد باید گزارش کند.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به تعیین 10 محور گردشگری برای افزایش زمان اقامت و ماندگاری زائران و گردشگران در این استان اظهار کرد: باید فرمانداری‌ها، آستان قدس رضوی و دستگاه‌های حمل و نقل و خدمات در این حوزه فعال شده و با ایجاد امکانات و اطلاع رسانی‌های مناسب برای زائران، آنان را به سوی بازدید از ظرفیت‌های گردشگری و طبیعی و آثار تاریخی استان هدایت کنند.
وی گفت: برای سلامت زائرانی که با خودرو در مسیرها تردد می‌کنند باید ظرفیت استراحت و ادامه مسیر با آرامش و طیب خاطر فراهم شود.
وی با تاکید بر ایجاد زمینه جذب زائر افزود: این امر موجب ارتقای هر منطقه و بهبود سطح درآمدی و معیشتی مردم آن خواهد شد.
رشیدیان ادامه داد: در این راستا راه اندازی جشنواره‌های متعدد به تناسب ظرفیت هر منطقه می‌تواند زمینه جذب گردشگر و تقویت محورهای 10گانه گردشگری را فراهم کند ضمن آنکه نقاط تاریخی، فرهنگی و طبیعی ناشناخته بسیار در این استان وجود دارد که باید معرفی شود.
استاندار خراسان رضوی همچنین بر تعامل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با آستان قدس رضوی، شهرداری و سایر بخش‌ها و انجام هماهنگی بین بخشی برای پوشش مطلوب مباحث فرهنگی زائران و مسافران تاکید کرد.
وی با تاکید بر این که در همین راستا و بت سرمایه گذاری مشترک به منظور پوشش رویدادهای مباحث مرتبط با زائران، رادیو زیارت، طی یکی دو هفته آینده راه اندازی می‌شود.
رشیدیان خاطر نشان کرد: باید از این ظرفیت به وجود آمده، برای ارتقای فرهنگ زیارت و همچنین میزبانی از زائران، در این استان بهره گرفته شود.
استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه نقطه محوری و کانونی برای ارائه خدمات به زائران، مردم هستند؛ اظهار کرد: مردم برای ارائه خدمات به زائران ارزش‌های میهمانیذیری خود را به اثبات رسانده اند.
وی گفت: باید به گونه ای عمل شود که زائران احساس کنند مردم مشهد به زائران امام مهربانی‌ها نگاه ویژه خدمتی دارند.
رشیدیان همچنین با اشاره به انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام افزود: تمام برنامه‌هایی که در این ایام برگزار می‌شود باید رنگ و بوی رضوی و پایتخت فرهنگی جهان اسلام را داشته باشد و از این فضا برای توسعه فرهنگ زیارت و اقتصاد استفاده شود و اصناف نیز به ویژه در زمینه سوغات با محوریت ظرفیت‌های داخلی اقدام کنند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *