«ولادیمیر نابوکف؛ درسگفتارهای ادبیات اروپا»

«ادبیات راستین را نباید چون معجونی یحتمل مفید برای قلب یا مغز فرو بدهید. ادبیات را باید گرفت و ریز ریز کرد، بند از بندش جدا کرد، لهش کرد. بعد می‌توان رایحهٔ تند و دوست داشتنی‌اش را در کف دست بوئید. می‌توان آن را جوید و با لذت بر زبان غلتاند، و آن وقت و فقط همان وقت می‌توان طعم کمیابش را آنگونه که حقیقتاً استحقاق دارد، درک کرد…»

نابوکف درس‌گفتارهایش را براساس نوع نگاه خود به داستان‌نویسی ارائه می‌داد و براساس همین نگاه به سراغ بررسی آثار نویسندگان دیگر می‌رفت. او در این درس‌گفتارها به‌جای پرداختن به ایده‌های کلی به سراغ جزییات داستان‌ها رفته و خودش درباره شیوه کارش در دانشگاه گفته: «در دوران کار دانشگاهی‌ام تلاش کردم اطلاعات دقیق درباره جزییات را در اختیار دانشجویان ادبیات قرار دهم، اطلاعاتی دقیق درباره ترکیباتی از این جزییات که جرقه حسی را می‌زنند؛ جرقه‌ای که بدون آن کتاب مرده است. از این جنبه، ایده‌های کلی هیچ اهمیتی ندارند.

حجم کتاب حدود 400 صفحه است و شامل درس‌گفتارهای ناباکوف در نیمه اول قرن بیستم می‌شود که او در دانشگاهی در آمریکا درباره نویسندگانی چون جین آستین، جیمز جویس، گوستاو فلوبر، مارسل پروست، چارلز…»

 

این کتاب را می‌توانید  از شهرکتاب مشهد تهیه کنید.

نشانی: مشهد، نبش چهارراه ابوطالب

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *