می‌ایستند روی پا، با تمام محدویت‌ها

بچه‌های باران با بیش از چهار صد اجرا از نمایش «پرنده و فیل»، نمایش منتخب و برگزیده جشنواره بین‌المللی تئاتر معلولین اصفهان در آذر ماه 95 را به خود اختصاص دادند و با کسب هشت عنوان برتر در میان 35 گروه تئاتری داخلی و شش کشور خارجی افتخار آفرین کشور بود، بار دیگر روی صحنه می‌روند. این گروه هنرمند از 7 تا 25 تیر ماه امسال در بلوار کشاورز تهران و داخل پارک لاله و در سالن نمایش کانون پرورش فکری کودک و نوجوان بار دیگر به اجرای نمایش پرنده و فیل می‌پردازند. به همین بهانه گفت‌وگویی داشتیم با حمید کیانیان کارگردان این نمایش و سرپرست گروه تئاتر معلولین بچه‌های باران و او از فعالیت‌های جدید این گروه نام برد و به تشریح برخی از مهم‌ترین آنها پرداخت.

 

درگیر شدن با نمایش

کیانیان ابتدا در مورد نمایش پرنده و فیل و اجرای مجدد آن در تهران گفت: در این نمایش که موضوع اصلی آن تقویت باورهای نوجوانان است، بچه‌های باران به نقش‌آفرینی می‌پردازند و مدت این نمایش 60 دقیقه است و مخاطبین این نمایش از پنج سال تا بزرگسال را شامل می‌شود، چون موضوع آن به نحوی است که از کودک تا بزرگسال را به خود متوجه می‌کند. نکته جالب توجه در مورد بچه‌های باران و اجرای صحنه‌ای آنها این است که بسیاری از تماشاچی‌ها حتی تا پایان نمایش متوجه نمی‌شوند که بازیگران این نمایش معلول هستند. در واقع اجرای این بچه‌ها به نحوی است که مخاطب را چنان درگیر داستان می‌کند که از تشخیص این مطلب غافل می‌ماند. بسیار پیش آمده است که بعد از پایان نمایش وقتی فهمیده‌اند که بازیگران نمایش معلول‌اند، تعجب کرده‌اند و نمی‌توانستند آن را باور کنند.

 

بازارچه خیریه در شب‌های رمضان

وی از دیگر اقدامات و برنامه‌های بچه‌های باران یاد کرد و در این باره گفت: بازارچه خیریه بچه‌های باران 31 خرداد ماه از ساعت 6 تا 9 و نیم شب در دفتر بچه‌های باران در مشهد برگزار می‌شود و دوستان می‌توانند به صرف افطار تشریف بیاورند و برای هماهنگی و رزور میز با شماره تلفن 09387060951 با خانم شمس تماس بگیرند. در این بازارچه علاوه بر صرف افطار در هنگام اذان شاهد محصولات صنایع دستی بچه‌های باران خواهیم بود که همگی نشانی از هنر و هنر دوستی این استعدادها دارد که با وجود محدودیت‌هایی که دارند، پرتوان و پرتلاش در عرصه هنر فعالیت می‌کنند. آنچه در مورد گروه تئاتر بچه‌های باران گفته شد، در حوزه صنایع دستی و هنرهای تجسمی هم صدق می‌کند و برای بسیاری از مردم باور آن سخت است که با وجود محدویت‌های مختلفی که وجود دارد، آنها با اعتماد به نفس و پشتکاری جدی به کار هنر پرداخته‌اند و محصول کار آنها جز هنر نیست.

 

نقاشی‌های هنرمند قطع نخاعی!

کیانیان در پایان خاطرنشان کرد: بهتر است اشاره کنم در تهران از 9 تا 13 تیرماه و همزمان با اجرای نمایش «پرنده و فیل» شاهد گالری بسیار زیبایی از نقاشی‌های ثمانه احسانی‌نیا، قطع نخاع گردنی، هستیم که با دهان نقاشی می‌کند و بسیاری از کارهایش تا کنون در نمایشگاه‌های مختلف در معرض دید عموم گذاشته شده است. جالب اینکه این آثار از سوی علاقه‌مندان به هنر مورد توجه قرار گرفته و تا کنون فروش فراوانی داشته است. باید تأکید کنم این گالری در فرهنگسرای نیاوران تهران از ساعت 5 تا 8 بعد از ظهر برگزار می‌شود و علاقه‌مندان به نقاشی می‌توانند ضمن دیدار با این هنرمند پرتوان از آثار او دیدن و نسبت به خریداری آنها اقدام کنند.

 

گزارشی از نوید موسوی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *