به کارتون اهمیت نمی‌دهند!

برنده مهم‌ترین جایزه معتبرترین جشنواره کارتون مطبوعاتی جهان گفت: مسئولان یا کارتون را نمی‌شناسند یا به آن اهمیت نمی‌دهند.

علیرضا پاکدل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، درخصوص این جشنواره گفت: جشنواره لیسبون پرتغال، معتبرترین جشنواره در حوزه کارتون و عکس است. تمام کارتونیست‌های مطبوعات معتبر دنیا در آن شرکت می‌کنند. من اولین ایرانی هستم که موفق به کسب هر دوجایزه، “editorial cartoon” و «جایزه بزرگ» که معتبرترین جایزه این جشنواره است، شده‌ام.

این کاریکاتوریست در خصوص اثر خود عنوان کرد: این کارتون که در روزنامه اعتماد به چاپ رسیده بود، به موضوع مهاجرت‌های غیرقانونی به اروپا از طریق کشتی‌های بسیار مستهلک می‌پردازد.

وی اضافه کرد: عکس کودک سوری، آیلان، که در کنار ساحل، مرده یافت شده‌بود بسیار من را متاثر کرد. از آکواریوم‌های بزرگی که در کشورهای اروپایی از جاذبه‌های توریستی هستند برای کشیدن این کارتون استفاده کردم که گویی جامعه جهانی تنها به تماشای این کودک در آکواریوم نشسته‌است.

پاکدل با انتقاد از مسئولین تصریح کرد: جایگاه کاریکاتور در مطبوعات ایران، مانند کشورهای خارجی نیست. جایزه‌ای که من گرفتم اتفاق بزرگی بود و بزرگترین جایزه در این عرضه به شمار می‌آمد که اصلا به آن پرداخته نشد.

وی افزود: در مورد اتفاقات دیگر، مثلا رویدادهای ورزشی، حتی کوچک‌ترین افتخارات در سطح استانی نیز بازتاب گسترده‌ای پیدا می‌کنند. در کشورهای دیگر هم به کاریکاتوریست‌ها و هم به ورزشکاران و افتخارات باقی رشته‌ها یکسان اهمیت داده می‌شود و برای همه ارزش قائل‌اند.

پاکدل خاطرنشان کرد: مسئولین توجه کنند که ما هم پرچم کشورمان را با افتخار بالا برده‌ایم. یا آن‌ها از بزرگی جوایز اطلاعی ندارند یا برایشان مهم نیست. باید کمی هم به هنرهای تجسمی اهمیت داده شود.

این کارتونیست که پیش‌تر نیز در جشنواره‌های معتبر ترکیه و برزیل نیز مقام آورده بود، اظهار کرد: کار من از خواندن هفته‌نامه گل آقا شروع شد. از طریق آن به فضای مطبوعات و کارتون علاقه مند شدم. ابتدا به صورت افتخاری کارهایم را برای چاپ در گل آقا می‌فرستادم و بعد به صورت حرفه‌ای کار خود را ادامه دادم.

وی افزود: در حال حاضر به صورت حرفه‌ای برای خبرگزاری‌ها و نشریات کار می‌کنم. آینده‌ای که برای خود ترسیم کرده‌ام، این است که بتوانم برای مطبوعات معتبر دنیا کار کنم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *