«موتلفه» نامزدش را رها کرد؟

در انتخابات سال جاری تنها نامزدی که به صورت رسمی خود را نماینده حزب معرفی می‌کرد و حضور خود را در انتخابات پیش از سایرین قطعی اعلام کرد « سید مصطفی آقا میرسلیم» بود که موتلفه با نیم قرن داعیه‌داری در بین احزاب، او را حمایت می‌کرد.

اگر چه در روزهای بعد از اعلام این کاندیدا هم‌حزبی‌هایش به حمایت از میرسلیم تا آخرین لحظات و ماندن او در صحنه انتخابات تاکید داشتند، اما در روزهای آخر ورق برگشت.

موتلفه در ساعات پایانی تبلیغات ریاست جمهوری با تغییر موضعی غیرمنتظره، تصمیم خود را تغییر داد و در بیانیه‌ای از سیدابراهیم رئیسی به جای میرسلیم حمایت کرد. اتفاقی که به شایعه انصراف میرسلیم از انتخابات منتهی شد. و در نهایت تنها نامزد حزبی انتخابات که حزبش دیگر از او حمایت نمی‌کرد ناچار بیانیه داد و عدم انصراف خود را اعلام داد.

میرسلیم کاندیدای مستقل و رییسی کاندیدای موتلفه شد

این اتفاقات عجیب هنوز برای بسیاری از مردم و حتی فعالین اصولگرا جای تعجب دارد. تا جایی که روز دوشنبه «حمیدرضا ترقی» عضو حزب موتلفه مجبور شد این مواضع را شفاف و به حمایت از حزبش بپردازد. گزیده گفت‌وگوی ترقی با خبرآنلاین درادامه آمده است:

  • حزب برای اینکه وحدت اصولگرایان را هم حفظ کرده باشد از آقای رئیسی در پایان تبلیغات ریاست جمهوری حمایت کرد
  • آقای میرسلیم نامزد مستقلی بود که فقط اتکا به آرای خودش داشت. آقای رئیسی نامزد حزب موتلفه بود.
  • بیانیه حزب نافی نامزدی آقای میرسلیم در انتخابات ریاست جمهوری نبود.
  • ابتدا بنای اصولگرایان این بود که همه نامزدها در صحنه انتخابات تا آخر باشند؛ چون تصور می شد که انتخابات به دور دوم کشیده می‎شود. اما بعد از مناظره سوم، از روز یکشنبه منتهی به انتخابات، در نظرسنجی ها تغییراتی به وجود آمد و مشخص شد اگر آقای قالیباف کنار نرود ممکن است آقای رئیسی نتواند رأی مناسب را برای پیروزی بیاورد.

صحبت‌های ترقی ما را مجاب کرد تا در گفت‌وگویی با «جواد آرین‌منش» دبیر حزب موتلفه در خراسان رضوی، نظراتش را جویا شویم.

نماینده اسبق مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در دفاع از حزبش تصریح کرد: حضور میرسلیم با یک عقبه حزبی قوی اتفاق خوبی بود که درعرصه انتخابات افتاد. اوبسیار خوب شروع کرد با برنامه واز چارچوب اخلاق هم خارج نشد.اما براساس صحبتهایی که صورت گرفت با جامعه روحانیت وبا توجه به کناره گیری قالیباف نظر براین بود که آرا تجمیع پیداکند وجریان اصول گرایی از یک کاندیدا حمایت کنند که برخی از اعضا شورا با این اتفاق موافق وبرخی هم مخالف ومعتقد به این بودند که همچنان باید ازمیرسلیم حمایت صورت گیرد.

حمایت موتلفه از «رییسی» تصمیم حزبی بود

آرین‌منش اضافه کرد: در نهایت موتلفه حمایت خودش را از آقای ریئسی اعلام کرد و میرسلیم را آزاد گذاشت تا خود انتخاب کند که ‌می‌ماند یا نه. حزب در نظر داشت همگرایی خودش را با مجموعه اصولگرایان نشان دهد برای همین بیانیه را صادر کرد ولی درمجموع آنچه پیش آمد اتفاق مناسبی نبود و انتظار می‌رفت حزب تا پایان از کاندیدای خودش حمایت کند. اما تصمیمات حزب فردی نیست وجمعی اتّخاذ می‌شود.

دبیر موتلفه خراسان رضوی تصریح کرد: این تصمیم آثار منفی بر آرای میرسلیم گذاشت. هرچند میرسلیم در کورس رقابت نبود و شانس پیروزی در انتخابات را بخاطر دوری از صحنه رسانه‌ای نداشت. در نظر سنجی‌ها هم حداقل «دودرصد» آرا به او تعلق می‌گرفت که بیانگر عدم موفقیت او در انتخابات بود. اما افرادی که «میرسلیم» را انتخاب کردند نخبگانی بودند که براساس گزینش واقعی و نه براساس موج و جریاناتی که راه افتاده بود او را انتخاب کردند. آن‌ها با اعتقاد رای دادند.

شباهت «انتخابات» و «جنگ»

آرین‌منش با اشاره به این نکته که در تمام دنیا احزاب مرام‌نامه‌های مخصوص به خود را دارند، اضافه کرد: موتلفه نیز به عنوان یک حزب اصیل فرهنگ و مرام مخصوصی برای خود تعریف کرده و همواره میدان‌دار احزاب اصولگرا بوده است. شخصیت‌های بزرگی را داشته و در بسیاری از موقعیت‌ها بخاطر اهداف نظام از اهداف حزبی خود گذشته، در این انتخابات نیز شاهد یکی از فداکاری‌ها بودیم.

وی افزود: در زمان انتخابات و فرصت‌هایی که در روزهای آخر تبلیغات پیش می‌آید، مانند فرصت‌هایی است که در زمان جنگ پیش می‌آمد و باید در لحظه تصمیم گرفت. در این چنین شرایطی نامزد به دنبال بحث تبلیغاتی خودش است و امکان حضور در شورای مرکزی حزبی را ندارد و این حزب است که باید تصمیمات مهم را در لحظه‌های خاص بگیرد. البته این فراموش نشود میرسلیم جزو سرمایه‌های حزبی است و همچنان در سمت خود در حزب باقی می‌ماند.

 

گزارشی از مهسا هاشم‌آبادی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *