سینمایی بیشتر از یک سینما

در همین روزهای گرم ماه رمضان تصمیم گرفتم سری به پردیس سینمایی هویزه بزنم و ببینم آیا گرمی حضور تماشاچیان در سالن‌های سینمایی هم این روزها به اندازهٔ گرمی خرداد ماه است یا خیر. از همین رو بعد از رفتن به پردیس هویزه سراغ حسن کریمی مدیر پردیس سینمایی هویزه را گرفتم و در گفت‌وگویی کوتاه با او اهم فعالیت‌های سینما را مورد بررسی قرار دادیم.

 

یک سینما با برنامه‌های متنوع

او گفت: سینما علاوه بر اکران فیلم در سالن‌ها، سه کلاس پاتوق هر هفته برگزار می‌کند. یکی با ظرفیت 15 نفر، ویژه دانشجویان رشته سینما که توسط اساتید همین رشته برگزار می‌شود. پاتوق دوم با ظرفیت 60 نفر که کلاس‌های آموزش فیلم‌نامه نویسی، آموزش نقد همراه با اکران فیلم و… به صورت رایگان برای عموم برگزار می‌شود و سومین پاتوق که حالت VIP دارد و برای افراد و اساتیدی مثل واعظ موسوی، نظافت و… برای بررسی وضعیت اکران‌ها و همچنین بازبینی فیلم‌های خارجی که قرار است اکران شود است، که پس از دیدن فیلم‌ها جلسات نقد و بررسی برگزار و در خصوص فیلم‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.

کلاس‌های متنوع در پردیس سینمایی نیز همزمان در روزهای مختلف برگزار می‌شود که از جمله آن می‌توان به اکران فیلم برای دانشجویان رشته‌های سینما و برگزاری جلسات نقد توسط اساتید مجرب نام برد. در ضمن آن برگزاری کلاس‌هایی مانند آموزش فیلم‌نامه نویسی، کارگاه فیلم‌سازی، مستند فیلم‌سازی تاریخ سینما، آشنایی با ژانر علمی و تخیلی، موج نو سینمای فرانسه همگی در تمامی روزهای هفته برگزار می‌شود. بررسی سینمای انقلاب، نقد و بررسی بسیاری فیلم‌ها توسط اساتید برای روحانیون نخبه، نمایش فیلم کودک و ژانر ترسناک در هر جمعه از دیگر فعالیت‌های پردیس سینمایی هویزه است.

کریمی در ادامه به برگزاری کلاس‌های آموزش دوبله پرداخت و گفت: کلاس‌های آموزش دوبله نیز همزمان برگزار می‌شود و افرادی که تحت آموزش هستند پس از فارغ‌التحصیلی مدرک از حوزه هنری دریافت می‌کنند. یکی دیگر از فعالیت‌های پردیس سینمایی هویزه جلسات اکران فیلم‌های کوتاه با عنوان «برداشت کوتاه» است که اتفاقا به شدت مورد استقبال مردم قرار گرفته و علاقه‌مندان می‌توانند از این بخش نیز استفاده کنند. دعوت از هنرمندان، کارگردانان و عوامل فیلم به همراه اکران فیلم‌ها نیز همیشه در برنامه‌های سینما قرار داشته است.

 

سالن‌های مجهز و امکانات خوب

پس از صحبت‌هایی که با کریمی انجام دادم به میان مردم رفته تا نظر آن‌ها را راجع به سینما هویزه بدانم. از دلیل انتخاب آنها تا مسائل دیگر که در ادامه به آن‌ها می پردازیم. به اولین نفری که رسیدم پرسیدم که «چرا پردیس هویزه را انتخاب کردی؟» و در جوابم گفت: به خاطر امکانات خوبی که برای مخاطب فراهم کرده مثل سالن‌های مجهز و مناسب همراه با سیستم‌های خوب تصویری و صوتی. پرسیدم ملاک انتخاب شما برای دیدن فیلم چیست؟ کارگردان و فروش در روزهای ابتدایی یا فیلمی که در پروسه ساخت آن بوده باشی یا از نزدیک دیده باشی را می‌شود از مهم‌ترین عوامل برای انتخاب فیلم برشمرد. من تمام فیلم‌ها را به سینما می‌آیم و جشنواره فجر را هم به شدت دنبال می‌کردم و به نظر من فیلم‌هایی که برای اکران انتخاب شده بودند، مناسب نبودند.

به سراغ افراد دیگری که در سالن انتظار نشسته بودند رفتم. برخی بودند که حاضر به مصاحبه نمی‌شدند. از نفر دیگری پرسیدم شما تا کنون چند بار به سینما هویزه آمدید؟ در پاسخ من صحبت جالبی کرد، گفت: من اولین بار است که اینجا می‌آیم. ساکن تهرانم و به پیشنهاد یکی از دوستانم به همراه خانواده‌ام به اینجا آمدم. از یکی دیگر همین سئوال را پرسیدم که در جواب به من گفت: محیط مناسب همراه با امکانات رفاهی خوب و همچنین سالن‌های مجهز دلیل انتخاب من بوده است.

به سراغ پسر جوانی که در کناری تنها نشسته بود رفتم و از دلیل آمدنش پرسیدم. به نظر او بهترین و با کیفیت‌ترین سینمای مشهد، هویزه است و تأکید کرد: با اینکه فاصله من با سینماهای دیگر کمتر است اما با این وجود من هویزه را انتخاب می‌کنم و بیشتر برای انتخاب فیلم به سراغ فیلم‌های کمدی و طنز می‌روم.

 

اهمیت نظرسنجی از مخاطبان

سوژه بعدی گزارشم یک خانم بود. نظرش را مثل قبلی‌ها راجع به سینما هویزه پرسیدم و این‌طور جواب شنیدم. من در ماه سه یا چهار بار به هویزه می‌آیم و ملاک انتخابم از فیلم‌ها میزان استقبال عمومی مردم و فروش فیلم‌هاست و هویزه را به خاطر امکانات، محیط پاکیزه و همچنین برخورد خوب پرسنل در کنار موقعیت جغرافیایی مناسب انتخاب می‌کنم. یک پیشنهاد هم دارم. من معمولا بلیت‌هایم را به صورت اینترنتی خریداری می‌کنم و این یک امکان خوب برای تماشاچیان هست، اما سایت سینما قسمتی برای نظر سنجی ندارد تا نظر افرادی که رفتند و آن فیلم را دیدند را بدانی تا بتوانی انتخاب بهتری داشته باشی. خب البته می‌شود این امکان را در سایت‌های مختلف فراهم آورد ولی اگر این امکان فراهم شود این می‌تواند برای بسیاری سودمند و مفید باشد.

 

موزه سینمایی به عنوان یک ایده

با زوج جوانی آشنا شدم و جواب‌های خوبی از آنها گرفتم. ملاک انتخابشان مدرن بودن سینما و محیطی که برای مخاطب فراهم می‌کند، بود. پیشنهادشان را هم به این نحو بیان کردند که چرا بازی‌های ملی را از سینما پخش نمی‌کنند تا جذابیت بیشتری برای مخاطب داشته باشد. یا محیطی روباز برای نمایش فیلم در نظر گرفته شود تا در فصول مناسب سال فیلم‌هایی اکران می‌شود یا یکی دیگر از پیشنهاداتشان طراحی موزه‌ای کوچک و آشنا شدن مردم با ادوات و ابزار قدیمی سینماست یا طراحی و اجرای المان‌هایی در سالن انتظار که می‌شود آن را به شکلی خوب مثل بقیه فعالیت‌های سینما طراحی کرد.

از سینما بیرون آمدم و حجم مخاطبان پرده نقره‌ای که در صف‌های طولانی ایستاده‌اند را تماشا می‌کنم. اینجا بی‌شک جایی بزرگ‌تر از یک سینماست. پاتوقی برای اهل سینما و حتی تئاتر، اهل نقد و بررسی، اهل اندیشه و بحث و گفت‌وگو، از منتقد و مدرس و هنرجو گرفته تا مردم عادی که از تماشای فیلم‌ها در سالنی با امکانات خوب لذت می‌برند. اینجا پردیس سینمایی هویزه مشهد است!

 

گزارشی از حامد دائمی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *