رد پای دستگاه‌های مختلف در تربیت کودکان!

مشاهده گزارشی که روز گذشته در یکی از خبرگزاری‌های کشوری و در مورد مهدهای کودک در مشهد منتشر شده بود، به قدری تکان دهنده بود که شاید خواندن تیتر آن به تنهایی برای ایجاد نگرانی در قبال آینده کودکان این شهر کفایت می‌کرد؛ گزارشی که از فعالیت «مهدهای کاسبی» در حوزه تربیتی کودکان مشهدی حکایت داشت که با بهانه آموزش‌هایی ضد فرهنگی مانند «رقص تخصصی باله» شهریه ای بین 8 تا 10 میلیون تومان را از خانواده کودکان دریافت می‌کنند که شاید در نگاه اول و با مقایسه این مبلغ در کنار هزینه ای که یک دانشجوی کارشناسی ارشد و حتی سطح دکتری در یک ترم برای تحصیل در دانشگاه‌های مختلف متقبل می‌شود، بیشتر به لطیفه ای خنده دار شبیه باشد اما به گفته این خبرگزاری رقم اعلام شده از طریق بررسی میدانی و مراجعه به مراکز مختلف به دست آمده است و بر این اساس واقعیتی تلخ است.

اتفاقیه در مواجهه با این موضوع تلاش کرده است تا در گفتگویی هرچند مختصر با افرادی که سال‌هاست در حوزه‌های مهدهای کودک در استان و مشهد فعالیت می‌کنند، واقعیت‌های پنهان در پشت این گزارش را مورد بررسی قرار دهد.

 

بیان خبر بدون مصداق مشخص اتهام‌زنی است

جانشین معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در واکنش به این خبر، گفت: مطالب منتشر شده بخصوص در مورد امور اداری در بعضی اوقات، موثق نیست و ممکن است برای جلب توجه یک خبر را منتشر کنند ولی صحت آن را باید بررسی کرد. ما چنین چیزی را در حوزه مهدهای کودک تأیید نمی‌کنیم و برای فوق برنامه ای که در مهدها ارائه می‌شود، مبالغ بالای میلیونی هرگز نداشته‌ایم.

مهدی کتابی در این باره افزود: البته خانواده‌ها باید در جریان باشند که هزینه برنامه‌های فوق برنامه جدای از شهریه خود مهدهای کودک است که آن هم در چهارچوب قانون و در حد مصوبی است که ما به آن‌ها اعلام کرده‌ایم؛ با این وجود اگر به طور مصداقی نمونه ای باشد که تخلفی انجام داده است ما بررسی می‌کنیم و نتیجه‌اش را به همه اعلام می‌کنیم و بیان مطالب بدون مصداق مشخص بیشتر اتهام زنی بوده و مورد قبول ما نیست.

وی با اشاره به نظارت بالای بهزیستی به فعالیت مهدهای کودکی که از این مجموعه مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند، ادامه داد: کارشناسان بهزیستی هر شهرستان به طور مرتب به تمامی مهدهای کودک مراجعه می‌کنند و با بررسی دفترهای حساب آن‌ها و فیش‌های دریافتی‌شان، اگر تخلفی صورت گرفته باشد بر اساس قانون و با توجه به سطح تخلف با آن‌ها برخورد می‌کنند.

 

باید مشخص شود چه نهادی مجوز داده!

رییس اداره پیش دبستانی آموزش و پرورش با اعلام غیرممکن بودن دریافت چنین شهریه‌های میلیونی در مهدهای کودکی که از این اداره مجوز فعالیت گرفته‌اند، گفت: ما تنها متولی مهدهای کودک نیستیم و باید مشخص شود که به طور موردی مرکزی که این میزان شهریه را از خانواده‌ها دریافت می‌کند، مجوز فعالیت از چه نهادی دریافت کرده است.

محمد ملاکی با بیان این که چنین شهریه‌هایی برای مهدهای کودک با هزینه تحصیل در پایه دکتری قابل قیاس است و چنین چیزی ممکن نیست، اضافه کرد: تمام هزینه‌های دریافتی مهدهای کودک چه در حوزه شهریه و چه برای فوق برنامه‌هایی که برگزار می‌کنند مشخص بوده و در جداولی هم در اختیار مدیران مهدها قرار گرفته و هم در سایت ما برای مردم قابل دسترسی است.

وی با تأکید بر این که نظارت روتین و نظارت موردی این اداره بر فعالیت‌های مهدهای کودک زیرمجموعه خود بر اساس شرایط، در خصوص آموزش‌های فوق برنامه ای که این مراکز ارائه می‌شود، خاطر نشان کرد: برخی آموزش‌ها از جمله آموزش رقص باله غیرمجاز است و هیچ مهد کودکی حق ارائه این برنامه‌ها را ندارد.

 

همه مراکز مهد کودک نیستند / دستگاه‌های مختلف مجوز می‌دهند!

کارشناس امور کودکان بهزیستی باز هم به صدور مجوز برای فعالیت در حوزه تربیت کودکان توسط دستگاه‌های مختلف پرداخت و گفت: خیلی از دستگاه‌های مختلف مانند تربیت بدنی، شهرداری و ادارات دیگر مجوزهایی را برای مراکزی صادر کرده‌اند و چون حوزه فعالیت آن‌ها کودکان زیر سن دبستان است، عنوان مهد را به ان ها نسبت می‌دهند.

محبوب چراغچی در این باره ادامه داد: من نمی‌دانم که نظارت بر این گونه مراکز چگونه است اما ما در حوزه مهدهای کودک نظارت مستمر داشته و چنین شهریه‌هایی وجود ندارد. شهریه امسال هنوز اعلام نشده است و حتی چون ثبت نام در برخی مهدها شروع شده است، موقتاً شهریه سال گذشته به طور علی الحساب دریافت می‌شود.

وی در واکنش به آموزش رقص باله در مهدهای کودک، خاطرنشان کرد: یک سری از برنامه‌ها مثل آموزش سفال، قرآن، ژیمناستیک و … وجود دارد اما رقص باله کاملاً ممنوع است و هزینه دریافتی برای این برنامه‌ها هم در بخشنامه شهریه مهدهای کودک کاملاً مشخص شده است که سال گذشته در بیشترین حالت برای هر کلاس در ماه به میزانی حدود یازده هزار تومان بوده است.

 

رقابتی که مانع دریافت شهریه بالاست!

رئیس هیئت مدیره کانون توسعه مهدهای کودک خراسان رضوی که سابقه بالای مدیریت و فعالیت در این حوزه را دارد، در واکنش به این خبر شدیداً آن را رد کرد و گفت: شهریه مهدهای کودک همواره مصوبه خود سازمان بهزیستی است و مهدکودک‌ها به هیچ وجه از ان مصوبه عدول نمی‌کنند. ممکن است ما مهدکودکی داشته باشیم که به دلیل رقابت از مصوبه کمتر شهریه دریافت کند ولی بیشتر از ان در بین آن دسته که تحت نظارت بهزیستی هستند، وجود ندارد و در مورد آن دسته از مراکزی که سایر دستگاه‌ها مجوز صادر کرده‌اند، اطلاع دقیقی ندارم.

ملیحه مشورت با اشاره به این که در طول سال‌های فعالیت خود تا کنون چنین ارقام میلیونی برای شهریه مهدهای کودک نشنیده است، تأکید کرد: تعداد مهدهای کودک به شدت بالا رفته است و جدای آن تعدادی که از سایر دستگاه‌ها و نهادها مجوز دریافت کرده‌اند، عده ای هم بدون مجوز فعالیت می‌کنند و رقابتی ایجاد شده است که برای تداوم فعالیت باید در بسیاری از موارد حتی از شهریه مصوب پایین تر دریافت کرد.

وی در مورد نحوه کلاس‌های فوق برنامه، خاطر نشان کرد: به هیچ عنوان، چیزی به عنوان رقص باله جزو آموزش‌هایی که در مهدهای کودک ارائه می‌شود، وجود ندارد. گاهی در حین برگزاری کلاس‌های ورزشی مثل ژیمناستیک، از موسیقی هم استفاده می‌شود که میزان حرکات ورزشی را همه می‌دانند. یک سری کلاس‌ها تحت عنوان کلاس‌های فرهنگی – هنری، ورزشی و علمی توسط بهزیستی اعلام می‌شود که شامل ژیمناستیک، ازی های حسی و حرکتی، نقاشی، سفال، بازی با رنگ و آب، قرآن، زبان و … است و مواردی مانند رقص باله اگر وجود داشته باشد، مطمئناً مورد برخورد قرار می‌گیرد.

 

گفتنی است، اتفاقیه در جریان بررسی این موضوع از بخش‌های مختلف، به طور غیر رسمی به نام موسسه ای رسیده است که مهد کودک نبوده اما با مجوزی که از سوی یکی از دستگاه‌های اجرایی دریافت کرده، در حوزه کودکان فعالیت و مبالغ قابل توجهی را از خانواده‌ها به بهانه‌هایی مختلف دریافت می‌کند که ضمن آمادگی برای دریافت اطلاعات شهروندان در این رابطه، با بررسی دقیق تر موضوع، جزئیات بزودی برای مخاطبین منتشر می‌شود.

 

گزارشی از مصطفی قویدل

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *