سایه انداختن مناقشات سیاسی، نشانه انحراف است

تاخیر در اعلام تایید انتخابات شورای شهر مشهد دغدغه‌های مردم و فعالین سیاسی مشهد را افزایش داده است. شائبه سیاسی بودن این حرکت باعث شده که مردم مشهد واهمه داشته باشند، این حرکت نشانه سنگ‌اندازی باشد در مسیر منتخبینی که هنوز کار خود را به صورت رسمی شروع نکرده‌اند.برای بررسی همه جانبه آثار این اتفاق، به گفت‌وگو با فعالین اصولگرا و اصلاح‌طلب مشهد پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

آرین‌منش:

قانون، فصل‌الخطاب است

نماینده پیشین مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: همه دست‌اندرکاران انتخابات اعم از مجریان، ناظران، شرکت کنندگان و داوطلبین باید قانون را فصل‌الخطاب بدانند.

جواد آرین‌منش با اشاره به این که زمان بندی مراحل انتخابات شوراها به صراحت در قانون مشخص شده است، افزود: بعد از اعلام اولیه نتایج، طبق قانون ده روز فرصت برای طرح و رسیدگی به شکایات پیش‌بینی شده و هیئت محترم نظارت شهرستان بعد از ده روز باید نظر خود را اعلام کند. نظر هیات نظارت شهرستان مشهد، مبنی بر تایید صحت کامل انتخابات، یا ابطال بخشی یا کلی صندوق‌ها باید در این بازه اعلام می‌شد.

طبق ماده 56 اصلاحیه قانون تشکیلات شوراهای اسلامی که مصوب تیر سال 1365 است، تایید صحت انتخابات شوراهای شهر، با هیئت نظارت شهرستان است و اعلام آن توسط فرماندار انجام می‌شود. پس از آن چنانچه اگر کسی شکایتی داشته باشد ظرف دو روز به هیئت نظارت استان اعلام می‌شود و پس از آن پانزده روز به هیئت نظارت استان فرصت داده شده است تا بررسی‌های لازم را انجام دهد.

وی تاکید کرد: اگر نگاهی به قانون بیندازید خواهید دید که همه جزئیات برگزاری آن از تشکیلات، اعضا هیات‌ها، موارد تخلف، آرای صحیح و باطله، شرایط انتخاب شوندگان، شرایط هیئت‌های اجرایی و نظارت و وظایف آن‌ها، نحوه استعلام از مراجع ذی‌صلاح و مدت زمان رسیدگی به شکایات و سایر جزئیات و مراحل و زمان بندی دقیقا مشخص شده است.

سایه انداختن مناقشات سیاسی، نشانه انحراف است

آرین‌منش اضافه کرد: اگر مناقشات سیاسی، سلیقه‌ای و جناحی بخواهد به قانون سایه بیندازد، در این صورت ما دچار انحراف شده‌ایم.

وی با تاکید بر این که هیئت‌های اجرایی و نظارت که خود مجری قانون هستند باید تلاش کنند تا قانون انتخابات کامل اجرا شود، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که زمان‌بندی‌های اعلام شده به پایان رسیده است. اگر قرار است که بازشماری یا هر اقدامی انجام شود باید در بازه‌ای که قانون اعلام کرده است انجام شود. در قانون هم زمانی فراتر از پانزده روز برای بررسی و اقدام پیش بینی نشده است.

دبیر موتلفه خراان رضوی افزود: ارگان‌های مسئول باید سریع‌تر مردم، مسئولین و منتخبین را از بلاتکلیفی نجات دهند. ضروری است که منتخبین شورای شهر پنجم سریعتر کار های مقدماتی از جمله رایزنی درباره ترکیب هیئت رئیسه، اعضای کمیسیون‌ها و انتخاب  شهردار آینده مشهد را انجام دهند. لذا هرچقدر که تایید انتخابات به تاخیر بیفتد در واقع کار شورای آینده دچار اختلال شده است.

رییس ستاد روحانی در خراسان رضوی:

مردم با حساسیت موضوع را دنبال می‌کنند

رییس ستاد روحانی در خراسان رضوی ضمن تشکر از حضور بی سابقه مردم مشهد در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر گفت: عدم اعلام نظر دررابطه با تایید انتخابات موجب نگرانی مردم است چرا که با حساسیت موضوع را دنبال می‌کنند.

حسین امینی افزود: هیئت نظارت شهرستان مشهد موظف است در فرصتی که قانون برای آن‌ها مشخص کرده است، نظر خود را در ارتباط با تایید یا عدم تایید صحت انتخابات اعلام کند.

این فعال اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: این که هیات نظارت شهرستان بدون اظهار نظر، موضوع را به هیات نظارت استان ارجاع دهند جای تامل دارد. ما انتظار داریم که هیات نظارت شهرستان، بررسی‌های خود را به صورت فشرده‌تری انجام دهند و اعلام نظر روشنی داشته باشد.

امینی اضافه کرد: باتوجه به این که تعداد 30صندوق رای بازشماری شده است و هیچ تغییری در جایگاه منتخبین شورای شهر ایجاد نشده است و هیات اجرایی نیز نظر خود را اعلام کرده است. درخواست معقول مردم، این است که هیات نظارت شهرستان نظر نهایی خود را اعلام کند.

فعال اصلاح‌طلب استان:

کاش در انتخابات مجلس هم، بازشماری آرا انجام می‌شد

یک فعال اصلاح‌طلب خراسان رضوی گفت: اصلاح‌طلبان مطمئن هستند که با بازشماری نتایج تغییری غیر از افزایش آرای منتخبین لیست امید نخواهد داشت. کاش بازشماری آرا در انتخابات مجلس دهم نیز انجام می‌شد.

محمدعلی گندمی افزود: امروز آقایانی منتسب به یک تفکر خاص در حالی درخواست بازشماری را مطرح کرده‌اند، که هم‌فکران خودشان در یک فضای ملتهب و سوال برانگیز در انتخابات گذشته مجلس انتخاب شند. کاش این افراد در انتخابات مجلس شورای اسلامی که آن فضا و دغدغه‌ها برای اصلاح‌طلبان مشهد وجود داشت هم تن به بازشماری آرا می‌دادند.

گندمی اضافه کرد: ما در انتخابات دوره قبل مجلس شورای اسلامی در مشهد، صندوق‌هایی را گزارش داشتیم که غیر از 5نفر منتخب مجلس، سایر نامزدها رای‌شان صفر بود! کاش در آن دوره به بازشماری 5درصدی رضایت می‌دادند. متاسفانه علی رغم این که بعد از بازشدن تعدادی از صندوق‌ها در دوره قبل مجلس، تفاوت آشکاری بین نتایج اولیه و نتایج ثانویه وجود داشت. مسئولین حاضر به بازشماری صندوق‌ها نشدند. شاید بیم آن را داشتند که نتایج به صورت کلی تغییر کند.

این فعال اصلاح‌طلب با تاکید بر این که اصلاح‌طلبان اهل زد و بند نیستند، افزود: ما  استفاده از هر روشی برای رای آوردن را صحیح نمی‌دانیم و به حق‌الناس اعتقاد داریم. خوشبختانه در انتخابات اردیبهشت ماه که پشت سر گذاشتیم در تمام حوزه هایی که سرکشی کردیم، موردی نداشتیم  که حتی یک نفر رایی را به ناحق برای افراد ما بنویسد. به همین دلیل از بابت بازشماری، هیچ گونه نگرانی‌ای وجود ندارد.

گندمی اضافه کرد: با توجه به این که بنده در دوره‌ای فرماندار بوده‌ام و می دانم که در هزار رای ممکن است دو یا سه مورد خطای انسانی،  در خواندن رای توسط شخصی که خسته است و بیش از 24ساعت درگیر انتخابات بوده، رخ دهد. تغییرات اندکی که ناشی از خستگی یا خطای احتمالی در قرائت رای باشد را احتمال می‌دهم. چنان چه در بازشماری 30صندوق نیز دیدیم که به آرای منتخبین لیست امید تعدادی رای افزوده شد. اما در مجموع در انتخابات امسال، با توجه به فاصله بسیار زیاد بین منتخبین مردم و سایر کاندیداها، اطمینان داریم با بازشماری تغییری در جایگاه افراد اتفاق نخواهد افتاد.

این فعال اصلاح‌طلب اضافه کرد: ما معتقدیم که روال باید یکسان و ضابطه مند برای همه باشد. اگر واقعا امکان باز کردن صندوق‌ها و بازشماری وجود دارد چرا وقتی که اصلاح طلبان درخواست می‌کنند این اتفاق روی نمی‌دهد؟ یک بام و دوهوا خوب نیست.

 

گزارشی از انسیه علویون

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *