ادعای تخلف در انتخابات تهمت بزرگی است

عضو پیشین شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اینکه می‌گویند در انتخابات 96 تخلفات گسترده‌ای شکل گرفته است تهمت بزرگی است و جناح رقیب باید شکست را بپذیرد.
غلامرضا خواجی افزود: حرکتی مدتی است آغاز شده‌است و بیشتر آن معطوف به ضعیف جلوه دادن انتخابات است و علی‌رغم گفته‌های مقام معظم رهبری که فرمودند درمورد نتیجه انتخابات، دوقطبی ایجاد نکنید، اما بازهم شاهد انجام این حرکات هستیم. کسانی که ظاهرا باید به این مسئله توجه بیشتری داشته باشند اما در نطق‌های خود خلاف آن را نشان می‌دهند و توجهی به مصالح نظام ندارند.
وی ادامه داد: دلیل دیگر تشدید این مواضع این است که چندروزی بیشتر به پایان فرصت اعلام نتایج رسمی و نهایی انتخابات شورای شهر مشهد نیست و معترضان حداکثر توان خود را در تخریب به کار می‌برند که به خیال خودشان شاید دولت عقب‌نشینی کند و اینگونه تعدادی از آن‌ها به شورا راه یابند.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: چیزهایی هست که بهتر است مردم بدانند. بحث ابطال انتخابات، مسئله‌ای است که در گذشته ازسوی جبهه دشمن دیکته می‌شد.آقایان باید بدانند نظام فقط فرماندار نیست که بخواهد از انتخابات سالمی که برگزار شده‌است عقب‌نشینی کند.
خواجی بیان داشت: مواردی که از آن بعنوان تخلف یاد می‌شود درواقع تخلف نیست و برای مثال تعیین عوامل اجرایی از اختیارات فرماندار است و قابل اعتراض نیست. ضمن اینکه نیروهای قبلی پا به سن گذشته بودند و ما نیروهای جوان آموزش‌دیده نیاز داشتیم. مسئله دیگر که به آن اعتراض شده‌است، توزیع غیرعادلانه شعب اخذ رای است. مگر نحوه توزیع شعبات را کاندیدا باید تعیین کند. اگر تمام کاندیداهای این دوره که تعدادشان بیش از 800نفر است بخواهند اعمال نظر کنند سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.
عضو شورای سوم شهر مشهد ادامه داد: درباره تاخیر در آغاز کار تعداد محدودی از شعبه‌ها می‌توان گفت این مسئله هیچ تاثیری در اخذ رای نداشته‌است و تخلف به حساب نمی‌آید. تاخیر در خیلی از موارد رخ می‌دهد و امری طبیعی و غیرقابل پیشبینی است. مورد دیگری که مورد اعتراض واقع شده‌است نحوه توزیع برگه‌های رای بین شعب است که آن‌هم در حوزه تشخیص و اختیارات فرمانداری قرار دارد و ارتباطی کاندیداها ندارد.
وی اضافه کرد: آقایان فکر می‌کردند مانند گذشته با برنامه‌ریزی‌های خاص و توزیع توسط دست‌اندرکاران «لیست هوالمطلوب» در سر صندوق‌ها، بازهم می‌توانند رای بیاورند اما این گونه نشد. اینکه می‌گویند در مناطق پایین شهر به مردم دیکته می‌شد چگونه و به چه‌کسانی رای دهند تهمت است که باید با مدرک و سند معتبر ثابت شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: ادعای تخلف در شمارش آرا نیز کذب محض است. اگر این طور باشد «لیست امید» نیز می‌تواند ادعا کند بیشتر از این‌ها رای داشته است. اثبات آن بسیار سخت است. از طرفی بارها تذکر داده شد که کد انتخابی در کنار اسم درج شود تا تشابه اسمی مشکلی ایجاد نکند.
وی اضافه کرد: این‌ها می‌گویند نامه‌ای برای بازشماری آرا به فرمانداری داده شده‌است که این اتفاق افتاده و نتیجه‌ آن نیز اعلام شده‌است. حالا درخواست بازشماری تعداد بیشتری از صندوق‌ها را داده‌اند و فرمانداری حرفش این است که اگر در بازشماری اولیه اشکالی وجود نداشته است پس نیازی به انجام بیشتر این کار نیست اما آقایان شکست را نمی‌پذیرند و از حرف خود کوتاه نمی‌آیند. درباره مشابهت خطی نیز باید پرسید مگر اینکه چندنفر برای اعضای خانواده‌ یا دوستانش برگه رای بنویسید خلاف است؟
خواجی خاطرنشان کرد: این اولین‌بار است که اینقدر به دولت و برگزارکنندگان انتخابات غیرمنصفانه حمله می‌شود. مگر در دوره قبل لیست هوالمطلوب کم تخلف کرد؟ اما اعتراضات از راه قانونی پیگیری شد. آقایان می‌خواهند به هر قیمتی به حرفشان برسند و قانون را قبول ندارند، برای همین پای دادگستری را نیز وسط کشیده‌اند. هدف از اینکه می‌گویند انتخابات باید ابطال چیزی جز تخریب نظام نیست. مردم این توهین ها به سلامت انتخابات را هرگز نمی بخشند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *