تثبیت 570 هزار هکتار کانون های بحران فرسایش بادی در خراسان رضوی

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: 570 هزار هکتار از کانون های بحران فرسایش بادی این استان تثبیت شده است.

احمد دلاوری افزود: طی چند دهه گذشته جنگل های بیابانی اعم از طبیعی و دست کاشت در کانون های بحرانی فرسایش بادی و اراضی تحت تاثیر آن کشت شده است.

وی اظهار کرد: هم اکنون سطح اراضی متاثر از فرسایش بادی از 2 میلیون و 100 هزار هکتار به یک میلیون و 576 هزار و 699 هکتار رسیده است.

وی گفت: خراسان رضوی به دلیل ویژگی های خاص اکولوژیک و دخالت های بی رویه انسانی در معرض خطر بیابان زایی و حرکت طوفان های ماسه ای قرار دارد و هر سال از این ناحیه خسارت های فراوان به زیرساخت های اقتصادی ، کشاورزی و زیست محیطی، صنعتی و اماکن مسکونی وارد می شود.

دلاوری با اشاره به خشک بودن استان افزود: وسعت عرصه های بیابانی پنج میلیون و 554 هزار هکتار است که بر اساس مطالعات انجام شده مساحت کانون های بحرانی فرسایش بادی 768 هزار و 699 هکتار می باشد.

وی اظهار کرد: کانون های فرسایش بادی در 19 شهرستان استان قرار دارد.

وی گفت: به منظور کمک به پایداری اکوسیستم های بیابانی، استفاده از آخرین دستاوردهای تحقیقاتی و دانشگاهی و هدفمند نمودن آنها جزو اولویت های این اداره کل است و در این راستا برای احیای مناطق بیابانی از گونه های سازگار و مقاوم به خشکی و شوری استفاده شده است.

دلاوری افزود: در سال گذشته 2 هزار هکتار طرح های بیابان زدایی در استان اجرا شد که بخشی از آن با مشارکت مردم بوده است.

وی اظهار کرد: با روند کنونی تخصیص اعتبار و در صورت ثابت ماندن و عدم گسترش بیابان ها، دستکم 100 سال طول می کشد تا کانون های بحران فرسایش بادی استان مهار شود.

وی گفت: سند کنترل کانون های بحران فرسایش بادی استان تهیه و بعد از تصویب به تهران ارسال شده که در صورت تخصیص منابع و امکانات مورد نیاز می توان ظرف 10 سال این کانون ها را تثبیت کرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *