گسترش جغرافیایی زبان فارسی دستاورد شاهنامه است

میزگرد تخصصی شاهنامه و زبان فارسی با حضور استادان بر جسته عرصه ادبیات و زبان فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

در این میزگرد پژوهشگران و اساتید عرصه زبان فارسی به بررسی ابعاد مختلف نقش جایگاه فردوسی در زبان فارسی پرداختند. استاد گروه زبان دانشگاه افغانستان در این میزگرد گفت: گستردگی مسائل فرهنگی و زبان فارسی در میان کشورهای فارسی زبان به حدی است که از چشم اندازهای جغرافیایی نمی‌توان به آن نظاره کرد.

عبدالغفور آرزو با تاکید بر اینکه شاهنامه مانند یک دژ استوار، زبان فارسی را حفظ کرده است افزود: روزی هزاران واژه وارد دستگاه زبان فارسی می‌شود ولی استخوان‌بندی این زبان به گونه ایست که همچنان اصالت خود را در مقابل این واژگان حفظ کرده و میراث فرهنگی بزرگ برای ما و آیندگان باقی گذاشته است.

وی با بیان اینکه شاهنامه یکی از اثرهای فرا ملی است، اظهار کرد: شاهنامه در میان آثار فاخر جهان جایگاه ویژه‌ای دارد و در قیاس با آثار ملی دیگر ملت‌ها حماسی‌تر است و نگاهی ادبی به وقایع تاریخی داشته است.

آرزو با بیان اینکه فردوسی به مدد شاهنامه‌ای که سرود زمینه گسترش جغرافیایی زبان فارسی را فراهم کرد، گفت: این شاعر بزرگ با پویاتر کردن زبان فارسی مانع از هرز روی و نابودی تدریجی این زبان شد و ارمغانی گران مایه به زبان فارسی اهدا کرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *