وحشت در شهر

زلزله بار دیگر خواب مشهدی‌ها را آشفته کرد و زیرپای شهروندان را لرزاند.

درحالیکه کارشناسان و متخصصین، علت زلزه اخیر را وجود گسلی جدید اعلام کردند، نماینده فریمان اعتقاد دیگری دارد.

احسان قاضی‌زاده هاشمی در اظهار نظری متفاوت، زلزله 5.3 ریشتری بامداد سیزدهم اردیبهشت یک پس‌لرزه است.

استاد لرزه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: آخرین پردازش داده‌ها در دانشگاه فردوسی نشان داد زمین‌لرزه‌ایی که 16  فروردین ماه در گسل سفیدسنگ رخ داد، باعث شده تا گسلی دیگر که در موازات جنوب شرقی گسل اصلی، واقع شده است، فعال گردد و باعث وقوع  زمین لرزه 5 ریشتری شود و گسیختگی جدیدی داشته باشد.

دکترحسین صادقی اظهار کرد: این گسل در 20 کیلومتری گسل سفیدسنگ قرار دارد و فاصله آن از کانون گسل زلزله 16 فروردین ماه خراسان رضوی 20 کیلومتر است.

وی ادامه داد: این گسل در ادامه و انتهای جنوب شرقی گسل کشف‌رود واقع شده است که از مشهد گذر می‌کند و ما عملا لرزش‌ها را احساس می‌کنیم. زلزله مربوط به مشهد نبوده و در فاصله 80 الی 100 کیلومتری مشهد رخ داده است،

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: پس‌لرزه‌ها در کانون اصلی زلزله که مرکز آن سفیدسنگ است، احتمالا تا چند ماه ادامه خواهد داشت و طی دو روز آینده در مشهد پس لرزه‌های بزرگ کاهش خواهد یافت و تنها در نزدیکی کانون زلزله، لرزش‌ها احساس خواهد شد.

صادقی با اشاره به اینکه مردم مشهد نباید نگران باشند و این را بدانندکه مشهد را باید به عنوان شهر زلزله‌خیز بدانیم، بیان کرد: این زلزله نشانه‌ایی است که در ساخت وساز و  لوازم منزل آماده باشیم و به گونه‌ای رفتار کنیم که کشورهای پیشرفته زلزله‌خیز رفتار می‌کنند و با آن کنار آمده‌اند.

دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: باید شبکه  لرزه‌نگاری و رفتار زمین را  به درستی مطالعه کنیم و ساخت و سازها را متناسب با شناخت زمین بسازیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *