فردوسی حکیم، طلیعه دار نهضت حراست از هویت و ارزش های زبان پرافتخار فارسی است

آرامگاه حماسه سرای بزرگ ایرانی حکیم ابوالقاسم فردوسی در شهر تاریخی توس عصر دوشنبه با حضور محمد باقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، استاندار خراسان رضوی و جمع دیگری از مسئولان گلباران شد.
علی رضا رشیدیان در این مراسم، ضمن عرض خیرمقدم به معاون محترم رئیس جمهور، فرهیختگان، فرهنگ دوستان، استادان، میهمانان، دانشجویان و علاقمندان به فرهنگ و تمدن ادب ایران اسلامی، اظهار داشت: حضرت حق را شاکریم که به ما فرصتی عنایت فرمود، یکبار دیگر در زیر آسمان مهر و کرامتش در جوار امام مهربانی ها حضرت ثامن الحجج (ع) در خدمت شما سروران و فرهیختگان و فرهنگ دوستان عزیز باشیم.
وی افزود: امروز سرزمین تاریخی توس شاهد و گواه بزرگداشت نیک مردی است که مایه مباهات خراسانیان و ایرانیان، او که پس از فرازها و فرودها، مقارن با استقلال تدریجی سرزمین کهنسال ایران، طلیعه دار و پیشرو نهضتی بزرگ گردید تا از هویت و ارزش های زبان پرافتخار فارسی حراست کند.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: فردوسیف با تلاشی گسترده، گردآوری داستان های ملی و باستانی از کهن الگوها، به نام “شاهنامه” را در سده چهارم هجری قمری، برای تجدید حیات ملی و ادبی ایران آغاز کرد به نحوی که کار سترگش را تا پایان عمر پرعزتش ادامه داد.
رشیدیان تصریح کرد: حکیم ابوالقاسم فردوسی که خود یک حماسه بود، با خلق حماسه عظیم خود، توفیق آن را یافت تا دو فرهنگ غنی ایران و اسلام را به بهترین شکل ممکن درهم آمیزد.
وی خاطر نشان کرد: در نهایت تدوین تاریخ ایران از گذشته های دور تا عصر ساسانیان، کار ادبی بزرگی بود که منجر به نجات زبان فارسی از ورطه فراموشی و انهدام شد.
رشیدیان گفت: شاهنامه، اثر ماندگار حکیم توس، ارزنده ترین مظهر شکوه و رونق فرهنگ و تمدن ایران باستان و خزانه لغت و گنجینه ادبیات فارسی، مجموعه ای است با سه دیدگاه جداگانه؛ نخست قلمرو اسطوره، دیگر روایت های حماسی و پهلوانی و سوم وقایع تاریخی که داستان هایش با هدف تبیین کنش و رفتار انسان ایرانی و تبار قوم ایرانی و در یک قالب مشترک به هم تنیده شده اند.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: آنجا که با دانش بسیار خود، از جایگاه خیر و شر و از یاران آنها در شاهنامه سخن می گوید نیت او تفهیم چگونگی آفرینش جهان و انسان و جهان بینی و هستی شناسی به ملت هاست که سرانجام، به پیروزی نیروهای نیکی می انجامد.
وی افزود: فردوسی یادگارهای کهن مردم ایران را، به وجهی دلپذیر و دلنشین در قالب اشعاری حماسی عرضه کرد و با این یادگارهای مشترک، برای مردم ایران یک “حافظه تاریخی جمعی ” به وجود آورد و در یک کلام چنانکه خود می گوید عجم، یعنی ایرانیان را، با رنج سی ساله خود، ” زنده” کرد و به آنان به عنوان “ایرانی” هویت بخشید.
رشیدیان اظهار داشت: داستان های او بزرگترین و بهترین مرجع موجود برای درک اعتقادات گذشتگان حوزه فرهنگی ایران بزرگ بوده و به مثابه کلیدهایی هستند برای بازکردن قفل روانشناسی جمعی انسان ایرانی، به گونه ای که این روایت ها، هویت انسان ایرانی را آشکار کرده و نشان می دهند که او در مناسبات خویش با دیگران و با خود چگونه اندیشیده و عمل می کند.
استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: مردم ایران در سیر تاریخ هزار ساله گذشته، از شاهنامه فردوسی درس وطن خواهی و ایران دوستی فراگرفته اند؛ شخصیت اول شاهنامه و قهرمان روایت های حماسی او رستم است، نه کیکاووس و نه جمشید؛ و رستم در چشم ایرانیان، نماد برتری است در اوج نیرومندی و دلاوری که همه توان و جان و روان خود را برای حفظ و اعتلای مرزهای ایران می خواهد و به پای ایران می ریزد همچنان که فرزندان سلحشور این کشور، شهیدان رستم های زمانه انجام دادند؛ آری، هزار سال است در جان ایرانیان پژواک ندای فردوسی به گوش می رسد که :
چو ایران نباشد تن من مباد                           بدین بوم و بر زنده یک تن مباد
و پاسخ یکایک ایرانیان این است:
دریغ است ایران که ویران شود                                  کنام پلنگان و شیران شود
وی گفت: اما از دیدگاهی دیگر عناصر تکوین گرایانه هویت تبار ایرانی در شاهنامه و تجلیات آن در نگاه بین الملل، این ظرفیت را به این اثر داد که به شکلی محوری- کاربردی به جهانیان معرفی نماید. از این رو فردوسی در تکوین هویت و نحوه نگرش بین المللی انسان ایرانی مسیری تکاملی را پیموده است.
رشیدیان خاطر نشان کرد: روی هم رفته در طول زمان صاحبان اندیشه و قلم هر یک با توان خویش شخصیت فردوسی و اثرحماسی ارزشمند او را واکاوی نموده اند اما آنچه مهم به نظر می رسد این است که ما ایمان داشته باشیم که فردوسی بزرگ شیفته ایران و نگاهبان ادب پارسی، از سرایش شاهنامه، پرآوازه ترین و روان ترین اثر حماسی، هدف بزرگی داشته و آن ارتقاء فرهنگ ناب این سرزمین کهن است.
استاندار خراسان رضوی در پایان خاطر نشان کرد: پیامی به همه ی ما و آیندگان که:

بیا تا جهان را به بد نسپریم                            به کوشش همه دست نیکی بریم
نباشد همی نیک و بد پایدار                                   همان به که نیکی بود یادگار
همان گنج و دینار و کاخ بلند                                 نخواهد بُدن مر تو را سودمند

منبع: استانداری خراسان رضوی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *