تفکر‌هاشمی، زنده است

قریب به یک ماه پیش و قبل از اعلام نتایج تایید صلاحیت‌شدگان نهایی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری میزبان یکی از فعالین اصولگرا در اتفاقیه بودیم. محمد حسین روشنک در آن روزها به درستی انتخابات را پیش‌بینی کرد و ما نیز در شش اردیبهشت آن مصاحبه را چاپ کردیم.

امروز بهترین موقعیت برای بازنشر آن صحبت‌ها حاوی پیام‌هایی است که اصولگرایان آنان سخنان است. باید آن‌ها را جدی می‌گرفتند.

بحث را با آرایش احزاب سیاسی و وضعیت فعلی اصولگرایان کنونی آغاز کردیم. او معتقد است که امروز در تفاوتی آشکار با یک دهه قبل، اصولگرایی نماد و شاخصی برای تنها یک “طیف فکری” نیست. امروز خط سومی‌علاوه بر اصلاح‌طلبان و اصولگرایان سنتی قبل وجود دارند که اتفاق در تصمیم‌گیری‌ها بسیار تعیین کننده‌اند. و انتخابات پیش‌رو را تحت تاثیر قرار خواهند داد. مشروح گفت‌وگو با محوریت انتخابات ریاست جمهوری  را در ادامه می‌خوانید.

فاصله بین طیف‌های اصولگرایی

روشنک در خصوص دسته‌بندی‌های ایجاد شده در بین اصولگرایان بیان کرد: جبهه اصولگرایی به طبفی وسیع تبدیل شده است که اصولگرایان تندرو و اصولگرایان معتدلی مثل علی لاریجانی، ناطق نوری و مرحوم آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی در آن‌ها جا دارند. این طیف بزرگ تفاوت فکری معناداری دارند و دیگر وازه “اصولگرا” به یک دسته با نگاه و رویکرد متحد اطلاق نمی‌شود. فاصله بین دو سر طیف اصولگرایی، از فاصله بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان کمتر نیست. این نکته‌ای است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

این فعال اصولگرا تصریح کرد: در دوره‌ای دسته‌ای از اصولگرایان با آمدن احمدی‌نژادی مسیر خود را از سایرین جدا کردند ولی همین گروه باز در انتخابات92 در دسته‌بندی‌های جدید بیشتر افراد پشت سر جلیلی و تعداد کمتری پشت سر قالیباف قرار گرفتند.

روشنک اضافه کرد: اصول‌گایان معتدل کسانی هستند که متمایل و یا کاملا شبیه به مرحوم آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی فکر می‌کنند آن‌ها در انتخابات قبلی هماز روحانی حمایت کردند و هنوز هم بر سر حمایت خود هستند. زیرا روحانی را اصولگرایی در خط امام و رهبری می‌دانند.

باتوجه یه این‌که دسته اول مخالف این دیدگاه بودند تا نیامدن احمدی‌نژاد به دنبال معرفی گزینه از سوی “جمنا” ماندند و بعد با ورود احمدی‌نژاد و دو گزینه‌ای که از “جمنا” مانده، افراد به سه دسته تقسیم شده‌اند و شرایط آن‌ها بستگی به آینده دارد. اما قطعا اجتماع دسته اول و دوم اصولگرایان غیرممکن است.

دوری از قدرت به وحدت اصلاح‌طلبان انجامید

روشنک خاطرنشان کرد: این که امروز اصلاح‌طلبان متحد به نظر می‌رسند به این دلیل است که دور از قدرت قرار گرفته‌اند و گرنه در بازه روی کار آمدن دولت اصلاحات، تفرقه در بین آن‌ها مشاهده شد تا جایی که بخشی از اصلاح‌طلبان “کارگزاران” را قبول نداشتند. امروز این داستان برای اصولگرایان اتفاق افتاده است.

وی معتقد است: این اختلافات و فاصله‌ها باعث شکل‌گیری جبهه سومی‌به نام اعتدالی شد. جبهه‌ای که درصد زیادی از اصولگرایان معتدل و تعدادی از اصلاح‌طلبان معتدل را در خود جا داده است. تعداد وسیعی را شامل می‌شوند و تعیین کننده انتخابات خواهند بود. چرا که دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا رای یکدیگر را خنثی می‌کنند و این گروه هستند که به هر سمتی که تمایل پیدا کنند همان دسته رای می‌آورند.

این فعال اصولگرا درباره فضای انتخابات پیش رو گفت: مسلم است که رییس دولتی که روی کار می‌آید بخشی از انتظارات را مردم را در 4سال اول نمی‌‎تواند برآورده کند و مورد انتقاد مردم قرار بگیرد. من معتقدم از ضعف‌هایی که به دولت مطرح می‌شود به دلیل نقص در اطلاع‌رسانی این دولت است که نتوانسته اقدامات خود را به گوش مردم برساند.

تفکر‌هاشمی،  زنده است

ولی تجربه نشان داده است انتخابات عرصه توامان “حب” و “بغض” مردم است. “حب” سبب می‌شود این انتقادات را مردم لحظه آخر و پای صندوق کنار ب‌گذارند و بر اساس اعتقاد واقعی خود به تفکر آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی و حسن روحانی رای دهند. از طرفی  گاهی “بغض”  مردم به این دلیل که رقیب یک نفر رای نیاورد به او رای می‌دهند.

وی با تاکید بر این که ” تفکر‌هاشمی‌زنده است”، اضافه کرد: فوت آیت‌الله، باعث کم‌رنگ شدن تاثیر او در انتخابات نخواهد شد. مردم می‌دانند که امید ایشان به دولت روحانی بود و در آخرین روزهای زندگی‌اش برای کمک به این دولت سخنرانی می‌کرد و آینده خوبی برای دولت دوازدهم و با ریاست جمهوری روحانی متصور بود. فوت ایشان به هیچ وجه باعث نشده که تاثیر ایشان از چهار سال قبل کم‌رنگ‌تر باشد.

خلا یک گزینه قوی در اصولگرایان….

روشنک در پاسخ به این که حضور “حجه‌الاسلام رئیسی” را در انتخابات جاری چگونه ارزیابی می‌کنید، بیان کرد: من برای شخصیت ایشان و همچنین جایگاه ایشان به عنوان تولیت آستان قدس رضوی احترام ویژه‌ای قائلم. و این جایگاه را از هرجایگاه دیگری بالاتر می‌دانم.

اگر خودم به شخصه روزی در جایگاه بودم که افتخار نوکری امام هشتم شیعیان و تولیت آستان قدس رضوی را داشتم آن را با هیچ چیز عوض نمی‌کردم. با توجه به جو انتخاباتی حاکم بر کشور، امیدوارم که شخص آقای رئیسی  در این انتخابات هدف و تحت تاثیر ضربه‌ها قرار نگیرد. البته ایشان  را به عنوان یک مدیر لایق و شخصیت مذهبی بسیار عزیز و عالی‌رتبه مورد احترام می‌دانم که عده‌ای از اطرافیان فشار روی ایشان آوردند تا وارد انتخابات شود و گرنه به نظر من خود ایشان وارد نمی‌شدند. با توجه به اینکه در تمام انتخابات‌های پیشین ایران و اکثریت انتخابات‌های دنیا رییس جمهور دوره‌اش تا 8سال تمدید می‌شود، اطرافیان رییسی دچار یک اشتباه استراتژیک شدند. شاید خلا یک گزینه قوی در بخشی از جبهه اصولگرایان وحرکت‌های احمدی‌نژاد به این تصمیم منجر شد.

“برجام” محصول موفقیت نظام است

این فعال اصولگرا با اشاره به حساسیت انتخابات پیش رو گفت: انتخابات باید با سلامت، صلابت، اهمیت و آرامش برگزار شود. من و امثال من خود را موظف می‌دانیم که به عنوان سربازان نظام جمهوری اسلامی‌با گوشت و استخوان‌مان حفظ کنیم. موفقیت در برگزاری انتخابات پرشور به معنای سربلندی نظام خواهد بود.

روشنک تصریح کرد: در انتخابات جاری باید شرایط روز دنیا را مدنظر قرار داد. انقلابی‌گری و نرمش قهرمانانه، توامان اقتدار نظام را معنا می‌بخشند. امروز متاسفانه عده‌ای با این تحلیل که “برجام” خوب نیست چون محصول روحانی است. این تحلیل ذاتا غلط است. برجام محصول موفقیت نظام جمهوری اسلامی‌ایران است. همچنان که الان مشاهده می‌کنیم غرب و آمریکای تحت رهبری ترامپ به خودش می‌پیچد که چرا این امتیازات در “برجام” به ایران داده شده است و چطور ایران توانسته این امتیازها را بگیرد؟ در واقع این امتیازات را نظام جمهوری اسلامی‌گرفته است و آقایان روحانی و ظریف نیز به عنوان کارگزاران نظام در هماهنگی با مقام معظم رهبری آن را پیگیری کرده‌اند. این اتفاق که یک موفقیت  را به خاطر کوبیدن یک جریان و یا خط، بکوبیم این غلط است.

 

گزارشی از انسیه علویون

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *