اینجا شخصیت کودک را شکل می‌گیرد

بازی و جنب‌و‌جوش کودکان در هر شرایط، مهم‌ترین ویژگی یک کودک محسوبمی شود. کودک در جریان بازی پرورش فکری، عاطفی، جسمی و اجتماعیمی‌یابد زیرا بازی راهی برای آموزش، یادگیری است همچنین باعث ابراز،نشان دادن احساسات و تخلیه فشار و استرس‌های عصبی کودک می‌شود. بازی روش طبیعی شرکت کودکان در فعالیت‌هایی است که سبب کسب مهارتو ورزیدگی برای مقابله با مشکلات زندگی است.

کتاب‌خوانی صحیح زمینه‌ساز تفکر و خلاقیت کودکان و نوجوانان است وسبب شکل‌گیری دانش و ارزش‌های گوناگون در ذهن کودک می‌شود.

کودکان متفکر و خلاق با کوله‌باری از تجربه و دانشی که از  کتاب‌ها بدستآورده‌اند به سوی آینده‌ای روشن‌تر پر می‌گشایند. البته انتخاب کتاب‌هایمناسب و چگونگی مطالعه و برداشت کودک از مطالب آنها از حساسیتخاصی برخوردار است و به راهنمایی افراد آگاه نیاز دارد.

با توجه به اهمیت اسباب‌بازی و کتاب در رشد و تربیت کودکان و نوجوانان بهسراغ مجموعه‌ای متخصص با سابقه 10 سال فعالیت در این زمینه رفتیم و باسرکار خانم زهرا مراغه‌ مدیر مجموعه «کودک خلاق» به گفتگو نشستیم.

*خانم مراغه‌ ایده تاسیس مجموعه «کودک خلاق» چگونه به وجود آمد؟

**یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین تربیت و آموزش کودکان است و یکی ازموثرترین ابزار‌های آموزشی برای کودکان، اسباب‌بازی‌ها و کتابها هستند. امروزه والدین. بسیار مشتاق هستند که اسباب‌بازی‌ها و کتاب هایی را برایکودکان خود تهیه کنند که در کنار تفریح، آموزش یا تقویت مهارتی را نیز بههمراه داشته‌باشند.

ایده تاسیس از اینجا نشات گرفت که حدود 10 سال پیش مجموعه‌ هایی کهارائه‌دهنده این نوع از اسباب‌بازی ها و کتاب‌های آموزشی باشند در شهرمشهد بسیار محدود و کم بود. برای استفاده والدین بیشتری از اینمحصولات فکری و آموزشی، تصمیم به تاسیس مرکز فروش تخصصیکودکان و نوجوانان با نام « کودک خلاق » گرفتیم و امروز با بیش از یک دههفعالیت تخصصی در این زمینه، پذیرای والدین، کلینیک‌های تخصصیروانشناسی جهت گفتار‌درمانی، اختلالات یادگیری، کودکان اوتیسم و کودکاناستثنایی و موارد دیگر هستیم.

*این مجموعه در چه زمینه‌هایی فعالیت دارد؟

**ما دو مجموعه کتابکده کودک خلاق و فروشگاه کودک خلاق را داریم.قسمت کتابکده خود شامل دو بخش کتابکده و بازیکده است.

امروزه تک فرزندی یکی از معضلات خانواده‌هاست و کودکان ناچارند بهتنهایی به بازی و سرگرمی بپردازند. در قسمت بازیکده فضایی ایجادشده‌است که کودکان بتوانند به صورت گروه‌های از دو نفره به بالا مدت زمانیرا بازی کنند. این بازی‌ها بصورت رومیزی و برای هفت سال به بالا بدونسقف سنی درنظر گرفته‌ شده‌است و معمولا ما بازی‌های سخت‌تر و طولانی‌تربرای کسب هیجان بیشتر برای این قسمت انتخاب می‌کنیم.

بخش کتابکده فروش تخصصی کتاب‌های کودکان و نوجوانان است که شاملکتاب‌های علمی، روانشناسی، داستان‌‌، خلاقیت و کاردستی، ادبیات کهن،نجوم و اختر‌شناسی، ادبی، مرجع، تاریخی، مذهبی، آموزشی( تقویت هوش،حافظه، خلاقیت، ریاضی، مهارت‌های زندگی، پرورش تخیل، هویت یابی،بهداشت فردی، شناخت و بیان احساسات، آمادگی برای ورود به مهد کودکو…)، تصویری و بدون کلام و.. است.

کتاب‌های این بخش همه گروه‌های سنی از دوران جنینی تا بزرگسالی راشامل می‌شود اما در بخش کودک و نوجوان به طور تخصصی کار شده‌استو کتاب‌های موجود برگزیده بهترین انتشارات و بهترین نویسنده‌ها هستند.

فضای دیگری که مشاهده می‌کنید فروشگاه اسباب‌بازی و لوازم تحریراست.امروز با کودکان به زبان‌های مختلف قصه، شعر، متل و.. می‌توان حرفزد. اما بهترین و گویا‌ترین زبانی که همه کودکان در سنین گوناگون و با بهرههوشی متفاوت می‌توانند آن را درک کنند زبان بازی است. بازی جوهر زندگیو پنجره‌ای به دنیای کودک است. در بازی،کودکان استقلال دارند،نظرمی‌دهند و مشکلات خویش را حل می‌کنند. هنگام بازی کودک فکر می‌کند،راه‌های تازه‌ای می‌یابد و تجربه می‌کند.

امروزه بازی و اسباب‌بازی دیگر فقط عاملی برای سرگرمی نیست بلکه نقشمهم و کلیدی در امر تعلیم و تربیت، آموزش و درمان دارد.

فروشگاه کودک خلاق با این نگرش، برای پیاده‌سازی این یافته‌های علمی وایجاد نگاهی تازه به بازی و اسباب‌بازی،  گام‌هایی هرچند کوچک برداشتهاست و انواع اسباب‌بازی با هدف تقویت قدرت حل مسئله، تقویت هوش مالی،سرگرمی، آموزشی و اکتشافی، تقویت مهارت‌های حرکتی، استراتژیک وبرنامه‌ریزی، بازی و معما و تقویت حافظه را ارائه می‌دهد.

والدین در هنگام خرید اسباب‌بازی باید به سن کودک، علایق و هوش او توجهکنند تا بتوانند وسیله‌ای متناسب با شرایط کودک برایش تهیه کنند. لازم بهذکر است که در فروشگاه ما پرسنل آموزش دیده حضور دارند و به والدینبرای خرید اسباب‌بازی مناسب کودک خود و همچنین هماهنگ با بودجه‌شانکمک می‌کنند.

با توجه به اینکه مشهد دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی برای آموزش وتفریح کودکان و نوجوانان است که خیلی از خانواده‌ها از آن بی‌اطلاع هستندسومین فعالیت مجموعه «کودک خلاق» سرویس اطلاع رسانی مجازی باعنوان «گروه مجازی مادر و کودک» است که جهت اطلاع‌رسانی برنامه‌ها ومراکز مخصوص کودک و نوجوان از جمله کارگاه روانشناسی، جشنواره‌،همایش، فستیوال، نمایشگاه، کلاس‌های آموزشی، نمایش ودر شهر مشهداست.

مجموعه «کودک خلاق» برای ارج نهادن به انتخاب خود توسط مشتریانباشگاه مشتریان راه اندازی کرده است که با توجه به خرید مشتری، خلاقکارت برنز، نقره‌ای و طلایی در اختیار آنها قرار می‌دهد. از مزایای اینکارت‌ها استفاده از تخفیفات شناور، شرکت در فستیوال‌های طلایی، اطلاع واستفاده از خدمات گروه مادر و کودک است.

* نظر شما در مورد خرید کتاب‌های بازاری که بعضا در هنگام نمایشگاه هابا کیفیت و قیمت پایین عرضه می‌شوند، چیست؟

**ما باید همان‌طور که هنگام خرید سایر مایحتاج زندگی، لوازم با کیفیتبالاتر و به‌روزتر را در اولویت قرار می‌دهیم، در مورد کتاب هم همین طوراست.

البته باتوجه به گرانی کتاب و شرایط سخت اقتصادی از خانواده‌ها تقاضاداریم بیشتر از توجه به قیمت کتاب به محتوای آن و ناشر و نویسنده توجهداشته باشند.

*چرا کتاب‌های نویسندگان ایرانی قابل مقایسه با سایر کتاب‌های خارجینیست؟

**کتاب‌های نویسندگان خارجی که به دست ما می‌رسد، کتاب‌های برگزیدهچهار قاره هستند و چون برگزیده‌اند قطعا از سطح بالاتری برخوردارند وبهترین آن کشورها هستند. علاوه بر این در بخش کودک و نوجوان کتاب هایجدید بر اساس کودکان امروزی که سطح مطالعه کم و علاقمندی شان بهبازی های رایانه ای زیاد است، طراحی شده است به طوری که کتاب‌ها دارایمتن کم‌تر و عکس‌های بیشتر هستند.

نویسندگان و تصویرگران ایرانی باید سعی کنند موضوع کتاب‌های خود را بامتد جدید هماهنگ کنند و به زیباسازی و تصویرگری اهمیت بیشتری بدهند.

*شما به عنوان کسی که در فروش کتاب،سلیقه و نیاز مشتری خود را لحاظمی‌کند،فکر می‌کنید علاقه مردم به کتب قدیمی کاهش پیدا کرده‌است؟

**خیر. کتاب‌های قدیمی و کلاسیک پابه‌پای کتاب‌های جدید به فروشمی‌روند. در همه زمینه‌ها اگر کیفیت کاری خوب باشد همیشه مورد استقبالقرار خواهد گرفت. شاهنامه با این قدمت طولانی جزء پرفروش‌ترین کتاب‌هایماست.

سرویس فرهنگ

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *