آیین سنتی گل غلتان در بخش کاخک گناباد برگزار شد

آیین سنتی گل غلتان عصر جمعه برای سومین سال متوالی با حضور گردشگران و مسئولان و مردم گناباد در بخش کاخک این شهرستان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، آیین سنتی گل غلتان ریشه در تاریخ کهن این منطقه دارد و از سالیان دور همه ساله در فصل بهار و زمان برداشت گل محمدی انجام می شده ولی از سه سال گذشته به صورت منسجم در محل پارک آبشار کاخک برگزار می­شود.

در این آیین در زمان رویش گلهای محمدی، چند تن از زنان به همراه نوزادان، برای چیدن گل به باغ و صحرا رفته و با ذکر صلوات و خواندن ابیاتی، اقدام به جمع آوری گل برای اجرای مراسم گل غلتان نوزاد می­کنند. در این آئین ، نوزادان یک و دو ماهه لای پارچه سفید که قبل از آن با گل محمدی انباشته شده قرار داده می شود و همراه با صلوات و شعر خوانی و اشعار سنتی در گل غلتانده می­شود.

رئیس شورای اسلامی کاخک گناباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این خصوص گفت: مردم این منطقه از قدیم بر این باور بودند که این اقدام موجب واکسینه شدن بدن نوزادان از حساسیتهای محیطی می­شود.

بهناز علایی کاخکی ادامه داد: برگزاری آیین سنتی گل غلتان از برنامه های بسیار موثر در جذب گردشگر و معرفی ظرفیتهای فرهنگی این منطقه در سطح استانی و ملی است. 30 هکتار از مزارع کشاورزی گناباد در سال زراعی جای به کاشت گل محمدی اختصاص یافته است و با توجه به نیاز آبی کم، ارزش اقتصادی بالا و استفاده بهینه از منابع آب و خاک در تولید گل محمدی استقبال کشاورزان به کشت این محصول افزایش یافته به طوری که میزان کشت گل محمدی در سال زارعی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال زراعی گذشته 10 هکتار افزایش نشان می دهد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *