رتبه اول استان خراسان رضوی در کسری مخازن آب‌های زیرزمینی

مدیرحفاظت و بهره‌برداری از منابع آب استان خراسان رضوی گفت: به جهت کسری مخازن آب‌های زیر زمینی با بیش از یک میلیارد متر مکعب در سال، استان خراسان رضوی رتبه یک را در کشور دارد.

غلامرضا ممدوحی عنوان کرد: در خصوص سازگاری با خشکسالی برنامه‌های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت مطرح است، در برنامه‌های کوتاه مدت عمده تمرکز و هدف بر این بوده که شرایط موجود را حفظ کرده و برنامه‌هاي حفاظتي به جهت كنترل برداشت‌هاي غير مجاز را در دستور كار قرار داده‌ايم .

وی ادامه داد: در راهكارهاي ميان مدت اجرا پروژه پساب و انتقال آن به غرب مشهد و جايگزيني با آب كشاورزي، اجراي سد شوریجه، انجام مطالعات انتقال آب از هزار مسجد مطرح است و در بلند مدت انتقال آب از درياي عمان در دستور كار قرار دارد.

مدیرحفاظت و بهره‌برداری از منابع آب استان خراسان رضوی در خصوص بارش‌های سال جاری افزود: با نگاهی به آمارهای موجود می‌توان دریافت که میانگین بارش استان 28 درصد نسبت به سال گذشته کاهش و نسبت به دراز مدت 35 کاهش یافته است.

ممدوحی تاکید کرد: شهرستان کاشمر با 61 میلیمتر بارش و ٣٨ درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته و 59 درصد نسبت به دراز مدت كمترین بارندگي را در سال جاري داشته است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتداي سال آتي در مشهد 208 میلیمتر بارندگی صورت گرفته که 8 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

مدیرحفاظت و بهره‌برداری از منابع آب استان خراسان رضوی در خصوص وضعیت سد‌ها، تصریح کر د: در سال آبی جاري تا انتهای خرداد ماه حجم مخازن 19 سد استان 42 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته و همچنین در سال آبی 97-96 روان آب‌ها نسبت به میانگین دراز مدت 40 درصد کاهش داشته است.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *