بررسی یک شیطنت رسانه‌ای و انتشار مجدد خبری که سال گذشته منتشر شده :

ساخت دستگاه حذف تومور مغزی توسط متخصصان ایرانی

عاطفه خوافیان

چند روز پیش، رسانه ملی در اخبار سراسری خود هبری مبنی بر ساخت دستگاهی در بیمارستان قائم مشهد که قادر به حذف تومور مغزی بوده را منتشر کرد.اگر چه این خبر تا حدودی قدیمی بوده و خبر ساخت چنین دستگاهی مربوط به چند سال پیش بوده اما شنیدن ان مارا کنجکاو کرد تا به دنبال حقیقت ماجرا برویم.مدیر گروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد این خبر را تنها یک شیطنت رسانه‌ای دانست و خبر داد: این دستگاه دوسال پیش ساخته شده و اخبار در همان دوسال گذشته منتشر شده اما چند روز گذشته خبرنگاری شیطنت انجام داده و این خبر را مجدد منتشر می‌کند.در ادامه به توضیحاتی در خصوص این دستگاه می‌پردازیم.

مدیر گروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با خریداری دستگاه نوروناویگیشن ساخت متخصصان ایرانی، برداشتن تومورهای مغزی با روشهای نوین و پیشرفته برای نخستین بار در شمال شرق کشور میسر شد.

به نقل از ایسنا دکتر حمید اعتماد رضایی ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: این دستگاه که در حذف تومورهای مغزی با استفاده از روشهای نوین نقش بسزایی دارد با پیگیریهای انجام شده و حمایتها به تازگی در اتاق عمل جراحی مغز و اعصاب بیمارستان قائم(عج) مشهد نصب و راه اندازی شده است.

وی تصریح کرد: این دستگاه ساخت متخصصان ایرانی است حدود شش سال پیش مطابق نمونه استاندارد جهانی آن طراحی و ساخته شده است.

مدیر گروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: بیمارستان قائم مشهد قطب درمانی بیماریهای مغز و اعصاب در منطقه شمال شرق کشور محسوب شده و هم اکنون بیماران مغز و اعصاب از دیگر شهرستانهای خراسان رضوی و استانهای همجوار برای دریافت درمانهای تخصصی به این بیمارستان ارجاع داده می شوند.

این پزشک فوق متخصص مغز و اعصاب گفت:با استفاده از دستگاه نوروناویگیشن مکانهای درگیر بدون نیاز به باز شدن جمجمه ردیابی می شود و در نتیجه حذف تومورهای مغزی و هیپوفیز، درمان ضایعات عروق مغز و انجام نمونه برداری از قسمتهای عمقی مغز با دقت و صحت بیشتری صورت می گیرد.

وی افزود: این دستگاه همچنین توانایی بکارگیری در اعمال جراحی پیچیده ستون فقرات را دارد.

دکتر اعتماد رضایی گفت: اقدامات برای خریداری و راه اندازی دو دستگاه پیشرفته دیگر در حوزه جراحی مغز و اعصاب شامل میکروسکوپ پیشرفته جراحی اعصاب و دستگاه کنترل اعصاب نواحی مختلف بدن بیمار حین عمل جراحی نیز در حال انجام است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، وی افزود: با نصب دستگاههای جدید اتاق عمل جراحی مغز و اعصاب بیمارستان قائم(عج) مشهد به استانداردهای بین المللی روز جهان نزدیکتر می شود.

 

image_print
649 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *