قیمت خودرو ترمز برید؛

سال 97 به شکلی آغاز شده که دیگر کسی از اتفاقات عجیب و غریب در بخش‌های مختلف بازار متعجب نمی‌شود. سالی که با نوسانات شگفت‌آور ارز آغاز شده، با صعود عجیب قیمت طلا و مسکن ادامه پیدا کرد و اکنون افزایش قیمت نجومی خودرو را تجربه می‌کند.

در روزهای اخیر به طرز عجیبی شاهد افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی و خارجی بودیم. نکته جالب این است که خودروسازها ادعا می‌کنند هیچ تغییر در قیمت خودروها نداشته‌اند و البته این موضوع صحت دارد اما قیمت نمایندگی و بازار اختلاف فاحشی دارد.

برخی این مشکل را از چشم دلال‌ها و نمایشگاه‌داران می‌بینند اما به نظر می‌رسد که عمده این مشکل بخاطر تزریق قطره‌چکانی خودرو به بازار توسط خودروسازان ایجاد شده است که شاهد این موضوع عدم تحویل برخی خودروها توسط خودروسازان است. در همین راستا و برای بررسی دقیق این موضوع به سراغ رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل مشهد رفتیم و علت وضع کنونی بازار را از نگاه وی جویا شدیم.

قیمت خودرو از کنترل خارج شده

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران اتومبیل مشهد گفت: شرایط بازار به گونه‌ای شده که هر روز و هر ساعت قیمت‌ها در حال تغییر است و از کنترل ما خارج شده و حتی دیگر نمی‌توانیم میزان و درصد افزایش قیمت‌ها را اعلام کنیم.

حمیدرضا حیدری در گفت‌وگو با «صبح‌امروز» افزود: من نمی‌دانم سیاست چه سیاستی اعمال می‌کند اما هر طور که شده باید این روند متوقف شود وگرنه بازار قفل می‌شود و تولیدکننده، مصرف‌کننده و واسطه را به شدت متضرر می‌کند. اگر افزایش قیمت تنها مربوط به خودروهای خارجی بود می‌توانستیم با بحث دلار توجیه کنیم اما چگونه ما قدرت مهار قیمت خودروهای داخلی را هم نداریم؟

افزایش 30 میلیون تومانی قیمت مزدا3

حیدری ادامه داد: متاسفانه بازار به حالتی در آمده که هیچ قیمت ثابتی نمی‌توان برای خودور تعیین کرد و هرکس با هر قیمتی که بخواهد خرید و فروش می‌کند. امروز اعلام شد مزدا3 حدود 30 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است! حتی دیگر تعجب هم نمی‌کنیم.

وی افزود: قطعا علت این آشفته بازار سیاست‌گذاری‌های غلط مسئولین است، چرا که با تبدیل شدن خودرو به یک کالای سرمایه‌ای، پول‌های سرگردان از بازار ارز به سمت بازار خودور گرایش پیدا کرده‌اند.

انبوه فروشی خودروها علت این آشفتگی است

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران اتومبیل مشهد ضمن مقصر دانستن خودروسازان در افزایش قیمت‌ها، تصریح کرد: من معتقدم تمام این مشکلات از این فروش‌ انبوه خودرو به نمایندگی‌ها و دلال‌ها سرچشمه گرفته شده. نبود خودرو در بازار و افزایش قیمت موجب می‌شود سرمایه‌های سرگردان به سمت این بازار گرایش پیدا کنند، تقاضا چند برابر شود و در نتیجه یک بحران شکل بگیرد. مسئولین و سیاست‌گذاران ما که تسلط بیشتری روی اتفاقات بازار دارند باید هرچه سریعتر جلوی این امر را بگیرند.

حیدری ادامه داد: هنوز هم دیر نشده و می‌توان جلوی این روند را گرفت. خودروساز نباید محصولاتش را به صورت انبوه و به شکل سبد کالا در اختیار نمایندگی‌ها، شرکت‌های اقماری و دلال‌ها قرار دهد. این کار موجب می‌شود توزیع در بازار به درستی صورت نگیرد و کم شدن عرضه در بازار تعیین قیمت را  در اختیار آن‌ها قرار ‌دهد، درنتیجه قیمت کالا افزایش یابد.

وی افزود: خودروساز پول مصرف کننده را گرفته و رنو ساندرو ثبت‌نام کرده اما اکنون می‌گوید خودرو به اندازه کافی ندارد و نمی‌تواند تحویل دهد و بجای آن تندر 90 را پیشنهاد می‌کند. نتیجه این می‌شود که رنو ساندرو در بازار کاهش می‌یابد و تقاضای بالا قیمت آن را تا 80 میلیون تومان بالا می‌برد و کسانی که انبوه خرید کرده‌اند به هدف خود می‌رسند.

دولت باید آسیب‌شناسی کند

حیدری تصریح کرد: نتیجه این بی‌برنامه بودن آشفتگی شدید این روزهای بازار است. سیاست‌گذاران که احاطه خوبی به مسائل اقتصادی دارند باید آسیب‌شناسی کنند و این مشکل را با یک برنامه مدون از ریشه حل کنند.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران اتومبیل مشهد با بیان این که خریدهای انبوه خودروها توسط نمایشگاه‌داران کذب محض است، اظهار کرد: ما واسطه فروش بین خریدار و فروشنده هستیم و سیستم فروش ما امانی است. اما اگر واقعیت داشته باشد هم تفاوتی نمی‌کند. این سیاست و فروش انبوه به یک فرد یا شرکت اقدام اشتباهی است، حال تفاوتی ندارد که این فرد نمایشگاه‌ داشته باشد و یا مالک نمایندگی باشد.

حیدری ادامه داد: اگر این فروش به همکار من هم صورت گرفته باشد باز هم اشتباه است و نباید اتفاق بیفتد. اما عملا با این ایجاد این شرایط در بازار تعدادی از واحدهای اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل و دلال‌های بازار به این سمت سوق پیدا می‌کنند و از این آشفتگی سوءاستفاده می‌کنند.

توزیع خودرو صحیح صورت نگرفته است

وی افزود: خودروسازها ادعا دارند که توزیع امسال کامل انجام شده، اما آمار این را نشان نمی‌دهد. اگر هم توزیع صورت گرفته چرا صحیح انجام نشده و فروش را به صورت سبدی و انبوه انجام می‌دهند. مهم نیست این انبوه فروشی به چه کسی صورت گرفته مهم این است که این کار اشتباه موجب آشفتگی بازار شده است.

حیدری درباره این موضوع که گفته می‌شود عامل شرایط کنونی نمایشگاه‌داران و دلال‌ها هستند گفت: این حرف اصلا منطقی نیست. ما خودرو تولید نمی‌کنیم بلکه از خودروساز خرید می‌کنیم، پس اگر به ما هم تعداد انبوه فروخته باشند اشتباه بوده. چرا به یک فرد حتی اگر نمایشگاه دار باشد باید این تعداد خودرو فروخته شود؟

خرید و فروش نمایندگی‌ها اصولی نیست

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران اتومبیل مشهد تصریح کرد: این خرید و فروش‌های انبوه توسط نمایندگی‌ها صورت می‌گیرد که اصلا اصولی نیست. نمایندگی حق خرید و فروش ندارد بلکه تنها یک رابط بین خریدار و مصرف‌کننده است اما متاسفانه نمایندگی‌ها کار نمایشگاه‌ها را انجام می‌دهند. البته باز هم تاکید می‌کنم که اگر به نمایشگاه‌ها نیز سبد خودرو فروخته شود اشتباه است چرا که بازار را در اختیار آن‌ها قرار داده‌ایم.

حیدری با بیان این که خودروساز و نمایندگی نمی‌توانند توپ را در زمین ما بیندازند، گفت: اگر توزیع مثل همیشه صورت می‌گیرد چرا سال‌های قبل این مشکلات ایجاد نمی‌شد؟ پس مشکلی به وجود آمده که سیستم عرضه و تقاضا را بهم زده است که این سیستم نیز به طور کامل در اختیار خودروساز است.

وی ادامه داد: کار اعضای اتحادیه ما تعریف دارد، کار ما واسطه‌گری و فروش امانی است پس نمی‌توانیم در بهم خوردن این چرخه سهمی داشته باشیم چرا که بزرگترین متضرر آن خودمان خواهیم بود. اکنون ما خودرو را با هر قیمتی که بفروشیم ناچاریم با قیمت بیشتری بخریم پس هیچ‌گاه به ضرر خودمان کار نمی‌کنیم.

نه جرات فروش داریم و نه توان خرید!

حیدری ابراز کرد: نمایشگاه‌دار در این آشفتگی به شدت ضرر می‌کند چرا که با افزایش قیمت‌ها توان خریدش کاهش پیدا می‌کند و ارزش سرمایه‌اش کاسته می‌شود. عملا کار واحدهای ما در بازار تعطیل شده است چون نه جرات فروش داریم و نه توان خرید! خودرو رنو ساندرو را که در بالاترین حالت 63 میلیون تومان می‌فروختیم اکنون باید 80 میلیون تومان بخریم. اگر بفروشم چگونه جایگزین کنم و اگر جایگزین کنم چه کسی این خودرو را به قیمت بیشتر از 80 میلیون تومان می ‌خرد؟ پس متضرر اصلی ما هستیم.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران اتومبیل مشهد گفت: این درست است که خودروساز با قیمت مصوب محصول خود را به فروش می‌رساند اما آیا مسئولیت این توزیع اشتباه با آن‌ها نیست؟ آیا سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تعزیرات حکومتی نباید به این موضوع ورود پیدا کند؟ این موضوع باید از ریشه حل شود، نمایشگاه‌دار آخرین حلقه فروش است که واسطه‌گری می‌کند. نمی‌توان آخرین حلقه را مقصر دانست.

مجازی خوردو معامله نکنید

حیدری در خصوص خرید فروش خودرو از طریق فضای مجازی اظهار کرد: متاسفانه ماهانه صدها شکایت در زمینه معاملات مجازی و یا توافقی به اتحادیه می‌رسد اما از دست ما کاری ساخته نیست و باید به آگاهی مراجعه کنند. بارها مراجعه کننده از سایر شهرها داشته‌ایم که به صورت مجازی خودرو را دیده‌اند و بیعانه واریز کرده‌اند اما وقتی به مشهد آمده‌اند از فروشنده و خودرو خبری نبوده و پی‌گیری مبلغ نیز برای فرد بخاطر محدودیت‌های زمانی صرفه اقتصادی نداشته است.

وی در پایان گفت: من از شهروندان خواهش می‌کنم خرید خودرو را از طریق سایت‌ها و فضی مجازی به ویژه‌ در شرایط کنونی انجام ندهند. قبل از عقد هرگونه قرارداد و یا پرداخت هرمیزان بیعانه به یکی از واحدهای نمایشگاه‌ اتومبیل مراجعه کنند تا خودرو و مدارک مورد بررسی دقیق قرار گیرد. مردم ما باید به این باور برسند که خرید و فروش خودرو یک امر تخصصی است و باید از طریق نمایشگاه‌های اتومبیل صورت گیرد.

انتهای خبر/رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *