چه فوایدی از ورزش پیاده‌روی می‌توان انتظار داشت؟

بررسی متون و مقاله‌ها بیانگر آثار بسیار مفید و متعدد ورزش پیاده‌روی بر سلامت انسان از ابعاد مختلف است که برای آگاهی بیشتر در مورد این آثار سودمند در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: کاهش روند پوکی استخوان به ویژه در زنان، کنترل اختلالات چربی خون، کنترل فشار خون، کاهش عوارض چاقی و درمان آن، کنترل دیابت و کاهش بروز ابتلا به دیابت تیپ ۲ (مرض قند)، پیشگیری از آترواسکلروزیس عروق کرونری(تصلب شرایین)، کاهش عوارض بیماری‌های مفصلی و استئوارتریت‌ها (آرتروز)، کاهش عوارض حاملگی، تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت وضعیت تنفسی، کاهش علایم بیماری‌های روده‌ای، تقویت روانی افراد با کاهش استرس، بی‌خوابی و اضطراب، تقویت و ایجاد حس شادابی، پیشگیری و درمان اعتیاد. با توجه به مطالب مذکور و سهولت انجام ورزش پیاده‌روی و آثار گسترده آن در ارتقای سلامت فرد و جامعه، این مقوله از ورزش نیازمند توجه ویژه‌ای در برنامه‌ریزی‌های بهداشتی است و قدر مسلم گستردگی موضوع، لزوم مشارکت و هماهنگی بین بخشی و مردمی را هم در زمینه برنامه‌ریزی و هم در اجرای برنامه‌های جامع می‌طلبد، به ویژه بعد هماهنگی بین بخشی در حفظ و ارتقای سلامتی افراد جامعه از طریق ترویج فرهنگ پیاده‌روی گامی در توانمندسازی مردم و جامعه و به عبارت دیگر ارتقای سلامت محسوب می‌شود.

 

تاثیر ورزش در زندگی انسان

اگر بخواهیم اهمیت ورزش را در سلامتی انسان بدانیم خواهیم دید که اثرات مفید فعالیت‌های ورزشی را در پیشگیری، درمان و کنترل بسیاری از نارسایی‌های قلبی و عروقی و تنفسی نشان می‌دهد امروزه که زندگی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. در اینجا بد نیست اشاره‌ای داشته باشیم به آمار مبتلایان به بیماری‌های قلبی و سکته‌های قلبی که همه ساله تعداد زیادی را قربانی می‌کند طبق آخرین تحقیقات انجام شده در ایران بالاترین میزان مرگ و میر بیماری‌های قلبی است. سلامتی و توانایی جسمانی از نعمت‌های الهی است. انسان همیشه خواهان سلامتی و نشاط است خوشبختی هر انسان وابسته به نیروی بدن و روحش است.

اهداف ورزش :

1- هدف‌های بهداشتی و تندرستی‌:

تأمین سلامتی و بهداشت بدن در برابر بیماری‌ها

تأمین شرایط و تقویت بدن

بازسازی بدن به منظور رفع نقایص جسمی و افزایش کارایی آن

2- هدف‌های پرورشی و اخلاقی:

پرورش روان و ایجاد زمینه برای استقلال شخصیت

رشد و پرورش رغبت‌های مثبت

خود‌داری از پذیرش افکار و عقاید مسموم و ارشاد و هدایت دیگران

3- هدف‌های روانی و اجتماعی:

تقویت روان و غلبه بر عادت‌های بد

رفع عوارض مثل نگرانی، ترس و کناره‌گیری

ایجاد حس رقابت سالم

دستیابی به شادابی و نشاط

 

نقش ورزش و تربیت بدنی در سلامت روانی:

از آنجا که جسم و روان ارتباط عمیقی با یکدیگر دارند و اختلال سلامت در هر یک از این‌ها سلامت دیگری را به خطر می‌اندازد. امروزه متاسفانه به نظر می‌رسد نوع مردم به ویژه در شهرهای بزرگ و صنعتی آنها را از نیازهای طبیعی خود دور کرده است و در نتیجه زمینه را برای ابتلا به بیماری‌های روانی آماده می‌کند شواهد زیادی نشان می‌دهد که اغلب مردم از نظر سلامت روانی و جسمی در حد مطلوب نیستند.

در صورت بی توجه‌ای به امر پیشگیری و درمان بیماری‌های روانی این بیماری و بسیاری دیگر از بیماری‌های مزمن و پایدار می‌شوند و برای همیشه افراد را در زندگی اجتماعی دچار مشکل می‌کند. متخصصان و سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده‌اند که برای رفع اختلالات روانی در کنار دارو درمانی باید ورزش هم کرد. این گونه به نظر می‌رسد شرکت منظم افراد در فعالیت‌های بدنی و ورزش ضمن پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های جسمی و روحی، زمینه مناسبی را برای افزایش کیفیت زندگی انسان فراهم می‌آورد.

ورزش عامل خودباوری، تقویت اراده و احساس موفقیت و شادابی است و تخلیله هیجانی و دوری از گوشه گیری و افزایش عزت نفس را بدنبال دارد.

ورزش انسان را از حالت بی‌تفاوتی و افسردگی بیرون می‌آورد و باعث نشاط و امیدواری وی می‌گردد.

ادامه دارد …

 

 

 

  • وحید داودی
image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *