40 درصد سفرها در دنیا با هدف گردشگری دینی است

رییس پارک علم و فناوری خراسان گفت: طبق تحقیقات صورت گرفته نزدیک به 40 درصد سفرها‌ در دنیا با هدف گردشگری دینی انجام می‌گیرد.

سید حسن علم‌الهدایی روز پنج‌شنبه در کنفرانس بین المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت، اقتصاد و توانمندی صنعت جهانگردی  افزود: گردشگری نیاز طبیعی هر انسان است و امروز سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری بسیار وسیع شده است. بیش از 8درصد مشاغل و بیش از 9 درصد سرمایه‌گذاری‌های دنیا به بخش گردشگری اختصاص دارد و کشورهایی که در این خصوص زیرساخت‌های مناسبی دارند، رقم بالایی از تولید ناخالص ملی خود را از این بخش تامین می‌کنند.

رییس پارک علم و فناوری خراسان با اشاره به انواع گردشگری خاطرنشان کرد: امروزه بسیاری از کشورها بر روی گردشگری سلامت سرمایه‌گذاری کرده‌اند، زیرا نفع حاصل از گردشگری سلامت 3 برابر سایر گردشگری‌ها است. در حال حاضر کشورهای در حال توسعه از پیشتازان گردشگری سلامت هستند. ترکیه رتبه ششم، و ایران با وجود فرصت‌های بسیار در این حوزه، رتبه پنجاهم را کسب کرد.

وی به جاذبه‌های گردشگری شهر مشهد اشاره و عنوان کرد: مشهد به عنوان بزرگترین کلان‌شهر مذهبی دنیا، می‌تواند در تمام ابعاد گردشگری سرآمد باشد. طبق تحقیقات صورت گرفته نزدیک به 40 درصد گردشگری‌ در دنیا با هدف گردشگری دینی انجام می‌شود و با توجه به وجود بارگاه امام رضا(ع) و انبوه زائران خارجی و داخلی در مشهد می‌توان از این فرصت در تمام ابعاد گردشگری استفاده کرد.

علم‌الهدایی افزود: اقتصاد فرهنگ، امروز 820 میلیارد از اقتصاد جهانی را به خودش اختصاص داده است و سهم ایران 100 میلیون دلار است. درحالی که درآمد گردشگری ما می‌تواند برابر با درآمد نفت و گاز کشورمان باشد، البته اگر به این صنعت توجه شود.

وی به ارائه راه‌حل‌هایی جهت افزایش میزان گردشگری در ایران پرداخت و گفت: باید فرهنگ‌سازی شود و جاذبه‌های گردشگری را معرفی کنیم، زیرساخت‌ها و امکانات مناسب باید بهبود پیدا کند و لازم است که اعتمادسازی بین‌المللی انجام دهیم و در نهایت گردشگری دینی را تقویت کنیم.

 

شرایط سختی برای گردشگران ایجاد کرده‌ایم

در ادامه این جلسه، یک کارآفرین برتر گفت: در تمام دنیا به گردشگر احترام می‌گذارند اما در ایران شرایط سختی را برای گردشگران وضع کردیم و علاوه بر آن بیشتر به دنبال کسب درآمد از توریست هستیم.

بهروز فروتن با بیان این که تقریبا جمعیت ایران، آلمان و ترکیه مشابه یکدیگر است، افزود: مساحت آلمان یک پنجم کشور ما است اما هفت برابر ما گردشگر دارد و وسعت ترکیه یک دوم ما است اما هشت برابر ما گردشگر دارد.

وی ادامه داد: همچنین کشورهای مالزی، امارات و فرانسه هرکدام چندین برابر ما گردشگر دارند در حالی که مساحت مجموع آن‌ها بسیار کمتر از کشور ما است.

این کارآفرین برتر افزود: ایران ارزان‌ترین کشور توریستی دنیا است، از نظر جاذبه‌های طبیعی جزو 5 کشور برتر جهان است، از نظر قدمت تاریخی و آثار باستانی جزو 10 کشور برتر دنیا به‌شمار می‌رود و اگر بخواهیم با توجه به پتانسیلی که در اختیار داریم محاسبه کنیم، اکنون باید 120 میلیون نفر گردشگر در سال می‌داشتیم.

فروتن ادامه داد: مدتی قبل با تعدادی توریست که از اساتید بزرگ دانشگاه در اروپا بودند به همدان رفتیم تا از مزار بوعلی‌سینا بازدید کنیم، شخصی که آنجا بود عنوان کرد که بسته است و باید بعد از ظهر ساعت 5 بیایید، ما گفتیم بعدازظهر بلیت بازگشت داریم اما مسوول آنجا گفت می‌خواهم نماز بخوانم و قبول نکرد فرد دیگری در را به روی ما باز کند، آنجا بود که به واقع گریستم.

وی اظهار کرد: ثروت ما نفت و گاز نیست، ثروت ما اندیشه ماست، باید باور داشته باشیم تا بتوانیم پیشرفت کنیم. اگر دولت این اعداد و ارقام را باور کند و اگر مردم ما به گردشگران احترام بگذارند مطمئن باشید ما به 5 میلیون گردشگر قانع نخواهیم بود.

 

جای خالی گردشگری آموزشی 

در ادامه این نشست، دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه خوارزمی تهران به گردشگری آموزشی اشاره کرد و گفت: متاسفانه ما به گردشگری آموزشی توجهی نداریم و حتی برخی از کشورهای همسایه هم حاضر نیستند در دانشگاه‌های ما تحصیل کنند در حالی که در خارج از کشور 60 هزار دانشجوی ایرانی وجود دارد.

محمدحسن کریم به گردشگری پزشکی اشاره کرد و افزود: 30 سال قبل، هندی‌ها در دهلی 5 بیمارستان بین‌المللی ایجاد کردند و بیماران از آسیا و اروپا به هند برای درمان رفتند لذا با وجود زیرمیزی‌هایی که در کشورمان از بیماران اخذ می‌شود آنها به ایران برای درمان سفر نمی‌کنند.

 

پیشنهاد راه‌اندازی شورای امنیت اقتصادی در کشور 

در ادامه، دبیر کنفرانس بین المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت، اقتصاد و توانمندی صنعت جهانگردی گفت: با توجه به اهمیت مسئله اقتصاد در جهانگردی، باید همان‌طور که در کشور شورای امنیت ملی وجود دارد، شورای امنیت اقتصادی را نیز راه‌اندازی شود.

عبدالاحد برادران خلخالی با اشاره به میزان گردشگران داخلی و خارجی در کشورهای مختلف، تصریح کرد: لندن در سال 2014، 18 میلیون و 800 هزار نفر گردشگر داشته است و یکی از منابع اصلی کسب درآمدشان محسوب می شود اما متاسفانه ما  از ظرفیت‌های کشورمان که دارای آب و هوای چهارفصل و کلی جاذبه توریستی است، استفاده‌ای نمی‌کنیم.

وی در خصوص کنفرانس بین المللی «پژوهش‌های نوین در مدیریت، اقتصاد و توانمندی صنعت جهانگردی» عنوان کرد: حدود 500 مقاله به این کنفرانس ارسال شده که از میان 350مقاله پذیرش شدند و این موضوع نشان می‌دهد که جامعه تشنه این مسائل است، بنابراین باید به مسئله اقتصاد در جهانگردی توجه جدی شود. باید همان‌طور که در کشور شورای امنیت ملی وجود دارد، شورای امنیت اقتصادی را نیز در کشور ایجاد کنیم.

قائم‌مقام موسسه آموزش عالی شاندیزافزود: بیش از 10 موسسه و دانشگاه دولتی از این کنفرانس استقبال و حمایت کرده‌اند. موضوع کنفرانس آینده مشاوره، تعلیم و تربیت است که مقدمات آن انجام گرفته است.

برادران خلخالی با بیان اینکه موسسه آموزش عالی شاندیز در سال 1387 تاسیس شده است،  اظهار کرد: ما توانستیم در این زمان محدود امکانات زیادی برای دانشجویان فراهم کنیم و ما کم‌قدمت‌ترین موسسه سطح دو در استان محسوب می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه 37 رشته در مقاطع مختلف موسسه آموزش عالی شاندیز وجود دارد، افزود:  در مقطع کاردانی و کارشناسی ارشد موسسه آموزش عالی شاندیز بیش از 3 هزار فارغ‌التحصیل وجود دارد و در 6 رشته موجود، 300 نفر این موسسه را انتخاب کرده‌اند و این نشان می‌دهد که ما موفق عمل کردیم.

 

 

سرویس اقتصادی صبح امروز

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *