موفقیت دولت دوازدهم در گرو تدوین استراتژی مشخص

با نزدیک شدن به معرفی کابینه دولت دوازدهم از سوی رییس جمهور محترم ،حدس وگمان درباره اعضای دولت آینده از سوی احزاب و جریانات سیاسی و اشخاص حقیقی و حقوق قوت بیشتری گرفته است. در این میان، برخی با ذکر نقاط ضعف کابینه قبلی ترمیم اساسی کابینه دوازدهم را از رییس جمهور خواستار هستند. اصولگراها ضعف دولت قبلی را در ناکارآمدی دانسته و از این رو درخواست کابینه ای کارآمدتر را از رییس جمهور خواستارند. از سویی دیگر، جریان اصلاح طلبی نیزکه مدعی به پیروزی رساندن روحانی در دو دوره انتخابات ریاست جمهوری می باشد خواهان ترمیم کابینه اما با رویکرد دیگری است. این جریان اعتقاد دارد که علی رغم اینکه آرای روحانی بیشتر از سوی اصلاح طلب ها بوده است اما رییس جمهور آنگونه که باید و شاید از اصلاح طلب ها در مدیریت اجرایی کشور استفاده نکرده است.

اجرای سیاست های کار آمد از سوی دولت و عملیاتی کردن آن بدون اتحاد و انسجام بخش های مختلف و همچنین تعامل میان آنها امکان پذیر نیست . اتخاذ سیاست های وحدت آفرین و انسجام بخش در حوزه اجرایی از سوی دولت و همچنین همکاری بخش های مختلف حاکمیتی می تواند در روند تسریع حل مشکلات موجود درحوزه های مختلف کمک شایان توجهی بنماید. این امر نیازمند برخورداری دولت از اعضایی است که نگاه کلان،ملی، همه جانبه نگر ، پرهیز ازجزیی نگری ودوری از تنش داشته باشند تا بتوانند این هدف را تسریع نمایند. در ادامه با انصاری راد، نماینده مردم نیشابور در دوره ششم و باستانی، نماینده تربت حیدریه در دوره دهم مجلس در این رابطه گفت و گو داشتیم که از نظرتان می گذرد.

 

لزوم تفاهم کلی بین مجلس و کابینه پیشنهادی

حجت الاسلام حسین انصاری راد، نماینده اسبق نیشابور در خصوص اخبار و گمانه‌زنی‌ها در ارتباط با تشکیل کابینه دوم دولت روحانی، گفت: مسئله‌ای که به نظر بنده دولت‌ها به طور معمول در کشورهایی که براساس آراء عمومی روی کار می‌آیند، نوع و تفکر و اندیشه خاصی در جامعه را نمایندگی می‌کنند که این امر سبب می‌شود مطابق با قانون در معرفی وزرا و کابینه از هیچگونه محدودیتی به جز شرایط عمومی پیروی نکنند.

وی افزود: در این میان مجالس کشورها باتوجه به نوع ساختار سیاسی نظام‌ها می‌توانند تفاوت‌هایی با یکدیگر داشته باشند و از این حق هم برخوردارند که وزرای معرفی از سوی دولت را مورد بررسی قرار داده و با توجه به شاخصه‌های مدنظرشان رأی بدهند یا ندهند.

رئیس پیشین کمیسیون اصل ۹۰ اظهار کرد: از طرفی فرآیند معرفی وزرا به مجلس برای اخذ رأی اعتماد و تشکیل کابینه، دولت ناچار است با نمایندگان به نوعی تفاهم برسد، چراکه اگر دولت قصد کند وزرایی را به مجلس معرفی کند که از نظر نمایندگان کارآمد و توانمند نباشند، به او رأی نخواهند داد.

انصاری راد با اشاره به تفاهم دولت و مجلس، گفت: طبیعتا دولت باید با نمایندگان به تفاهم دست پیدا کند و میان دولت و مجلس نوعی تفاهم صورت گیرد تا براساس گزاره‌های این تفاهم دو طرفه، دولت وزرای مورد نظر خود را معرفی و مجلس به آن‌ها رأی مثبت دهد.

نماینده اسبق نیشابور در مجلس گفت: اینکه دولت به مشورت با نمایندگان مجلس و مراکزی که دولت باید نوعی هماهنگی با آن‌ها داشته باشد، تا اندازه‌ای طبیعی و حتی لازم است. در واقع دولت نباید کسانی را معرفی کند که نمایندگان نتوانند به آن‌ها رأی دهند

وی ادامه داد: دولت باید کسانی را به مجلس معرفی کند که بتوانند از عهده مسئولیت‌ها برآیند، کارشناس باشند، در حوزه‌ای که معرفی می‌شوند شناخت کافی و دانش لازم را داشته باشند و علاوه بر آن شجاعت داشته باشند تا در فضای اجتماع و به ویژه فضای اجتماعیِ مردم سالاری که به طور معمول تناقض‌هایی در آن وجود دارد، به اندازه‌ای از توانایی و تعامل برخوردار باشند که بتوانند برای عموم شهروندان با گرایش‌های متفاوت کار کنند.

انصاری راد خاطر نشان کرد: بنابراین دولت ضمن آنکه آزاد است، اما محدودیت‌هایی دارد و ناگزیر است که براساس این محدودیت‌ها مشورت‌هایی انجام دهد تا راه را برای جلب اعتماد و رأی مجلس به کابینه جلب کند.

 

عدم وجود استراتژی اقتصادی دولت جدید را دچار مشکل می‌کند

سخنگوی صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت آینده باید برنامه محور و استراتژیک باشد و وزرا معرفی شده قابلیت اجرای این برنامه‌ها را داشته باشند، گفت: وقتی که در دولت سیستم و استراژی وجود نداشته باشد با مشکل برخواهیم خورد.

سعید باستانی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، در خصوص اهمیت هماهنگی در تیم اقتصادی دولت جدید، اظهار داشت: در دولت باید به‌صورت یک بخش کلی هماهنگی وجود داشته باشد زیرا بسیاری از وزارتخانه‌ها با یکدیگر مربوط هستند ولو اینکه در تیم اقتصادی حضور نداشته باشند.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هماهنگی بخش‌های که به ظاهر نقشی در اقتصاد کشور ندارند نیز باید با تیم اقتصادی دولت هماهنگ باشند، گفت: تیم اقتصادی چند وزارت اصلی را در برمی‌گیرد ولی در کنار این موارد بخش‌های دیگری نیز مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌صورت خودبه‌خود با تیم اقتصادی در ارتباط هستند و باید هماهنگی لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه باید هماهنگی لازم، اهداف و استراتژی‌ها در کل کابینه دولت در زمینه اقتصادی وجود داشته باشد، اضافه کرد: هماهنگی زمانی ایجاد می‌شود که دولت یک استراتژی در حیطه اقتصادی داشته باشد و وزیران مختلف آن را بپذیرند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه منظور از هماهنگی این نیست که چند نفر دوست را در وزارتخانه‌های مختلف بگذاریم، بیان کرد: وقتی که در دولت سیستم و استراژی وجود نداشته باشد با مشکل برخواهیم خورد.

باستانی با بیان اینکه برخلاف نظر برخی از افراد که می‌گویند باید وزرا ارتباط خوبی داشته باشند معتقدم اگر استراتژی مدونی وجود داشته باشد و افراد در جهت رسیدن این استراتژی  حرکت کنند به هماهنگی لازم به‌وجود می‌آید، تصریح کرد: در جلسه با رئیس جمهور داشتیم ایشان نیز این مسئله را قبول داشتند و اعتقاد داشتد که دولت باید برنامه محور باشد نه شخص محور.

 

 

سرویس سیاسی اتفاقیه

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *