نگاهی به سینمای ایران د ر فصلی که به پایان رسید ؛ 2غافلگیری که 300میلیارد تومان فروش به همراه د اشت!

حبیب قاآنی

د ر آستانه تمام شد ن اولین فصل از د ومین ســال قرن جد یــد هســتیم. د ر این میان عملکرد ســینمای ایران طــی فصل بهار نشان می د هد که این سینما با انتخاب هایی نسبتا د رست، موفق شد تا مخاطبان زیاد ی را جذب کرد ه و آن را د ر مسیر صحیحی از صنعتی شد ن قرار د هد . به گزارش روزنامه »صبح امروز« ، سینمای ایران د ر فصل بهار، برخالف آن چه که انتظار می رفت، روند روبه رشــد و د ر برهه ای، طالیی د اشــت. د ر شرایطی که گمان برد ه می شــد که تعد اد مخاطبان ســینما به د لیل افزایش ۳۳د رصد ی قیمت بلیت، تاحد ود ی با ریزش مواجه شود ، اما د ر استقبالی چشم گیر، سینمای ایران د ر همان فرورد ین ماه موفق شــد تا به نزد یک ترین زمان نســبت به پیش از آغاز کرونا برسد که ایــن اتفاق، د ر پیش بینی بســیاری از کارشناسان اشاره نشد ه بود . همچنین این انتظار وجود د اشت که اکران فرورد ین به د لیل تالقــی آن روزها با ماه مبارک رمضان، با افول چشمگیری مواجه شــود اما ســینماها د ر ماه رمضان امسال، نه تنهــا با رکود مواجه نشــد بلکه یکی از طالیی ترین ماه رمضان های یک د هه اخیر ســینماها را رقم زد و ســانس های روزانه و شبانه این ماه، با اســتقبال بسیار خوبی همراه شد . این 2 غافلگیری سبب شد تا فصل بهار با بیــش از ۳00 میلیارد تومان فروش همراه باشد که یک آمار خوب محسوب می شود . اکران نوروزی وقتی بسته اکران نوروز 1۴02 رسانه ای شد ، انتقاد های بســیاری متوجه این انتخاب ها شد . البته که ماه رمضان از سومین روز ماه رمضان آغاز می شــد و این تالقی، چیزی نبود که تهیه کنند گان و پخش کنند گان از آن اســتقبال کنند بنابراین انتخاب نخست آنها، اکران د ر عید فطر بود . اکران نوروزی، با چنین پیش فرضی بسته شد . د ر همان روزهای نخســت، کمد ی فسیل توانســت تا حد ود بســیاری، خــود را از مابقــی فیلم ها باال کشــید ه و د ر اد امه، به رکورد هایی د ست پید ا کند که برخی از آنها د ر طول ســالیان اخیر، شکسته نشد ه بود . فسیل موفق شد با عبور از تعد اد مخاطبان مطرب، خــود را به تعد اد مخاطبان کمد ی هزارپــا نزد یــک کند که ایــن مهم، طی روزهای نخســت تیرماه رقــم می خورد و کمد ی فســیل با عبور از تعد اد مخاطبان هزارپا و مطرب، بــه پرمخاطب ترین فیلم یک د هــه اخیر ســینمای ایــران تبد یل می شــود . فارغ از این افتخارآفرینی، فسیل جا د ارد تا با افزایش مخاطب، طی تیرماه، حتــی خود را د ر زمــره ۵ فیلم پرمخاطب ســینمای پــس از انقالب ایــران نیز جا د هد که یک رکورد خارق العاد ه محســوب می شود . با این آمار، فســیل، جــور د یگر فیلم های اکران نوروز را کشــید تا ایــن اکران، که پرفروش ترین آنها پس از فســیل، عروس خیابان فرشــته و غریب بــود ، با میانگین بسیار خوبی همراه باشــد به طوری که د ر تعطیالت نوروزی امسال، حد ود 1 میلیون و 100 هزار نفر به سینما رفتند و گیشه نیز بیش از ۵۵ میلیارد تومان فروخت. ایــن اکران نــوروزی با ایــن راند مان که ۴۳د رصد ، پروارتر از نوروز سال گذشته بود ، نوید روزهای خوبی را برای سینمای ایران می د اد . اکران عید فطر اگرچه انتظار می رفت که شــورای صنفی نمایش، تمام تخم مرغ های خود را د ر سبد اکران فطر قــرار د اد ه، اما اعالم فیلم های این اکران مهــم، رضایــت چند انی را به همراه ند اشت. منتقد ان این انتخاب، بر این باور بود ند که کمد ی فسیل، به تنهایی جور اکران نوروزی را کشید ه و موفقیت سینماها د ر فرورد ین مــاه، ربطی بــه انتخاب های شــورای صنفی نمایش ند اشته و فسیل د ر فضایی بد ون رقیب موفق شــد ه است که ســینمای ایران را د ر نخستین ماه سال، به چنین آمار و ارقامی برساند . همچنیــن ایــن انتظار وجود د اشــت که د فاتــر پخش، به د الیلی که مهم ترین آنها تالقی مــاه رمضان با نوروز امســال بود ، اکــران فیلم خود را تــا عید فطر به تعویق بیند ازند اما اعالم اســامی بسته اکران فطر نشــان د اد که این آثــار د ر بهترین حالت، فیلم های متوســطی هستند که نمی توانند اتفاق چند انی را د ر گیشه رقم بزنند . ضمن اینکه د ر این انتخاب، توجه چند انی به آثار کمد ی نشــد ه بود تا این شائبه قوت بگیرد که زمینه برای فروش بهتر و بیشتر فسیل فراهم شد ه تا این فیلم د ر فضایی که رقیب چند انی برایش وجود ند ارد ، حســابی بتازد و آمارهــا و رکورد های بیشــتری را به نام خود بزند . همین طور هم شــد و از میــان فیلم های اکــران فطر، 2 فیلم آهنگ د ونفره و ســه کام حبس موفق شد ند تا فروش خود را از مرز 10 میلیارد تومان عبور د هند . فســیل هم د ر چنیــن فضایی، حســابی تاخت و رکورد های بیشــتری را به نــام خود ثبت کرد . کامال طبیعی است که اگر 1 یا 2 فیلم گیشه پسند د ر ترکیب اکران فطر گنجاند ه می شــد ، قطعا اتفاق های بهتری د ر گیشه ارد یبهشت و خرد اد رقم می خورد و اکنون با گیشــه د اغ تری به نســبت آن چیزی که وجود د ارد ، مواجه بود یم. اکران فیلم های 1401 یکی از د الیلی که ســبب شد تا سینمای ایران بتواند پــس از ناآرامی هــای پائیز، اکران را به شــیوه نرمال خــود بازگرد اند ، اضافــه کرد ن این بند د ر اکران زمســتان بود که فیلم های روی پرد ه به شــرط حفظ مخاطب، د ر اکــران نوروز نیز نمایش د اد ه خواهند شد . بر اســاس این بند ، فیلم های بخارســت، مالقات خصوصی، خط استوا، لوپتو و چپ، راســت توانســتند اکران خود را طی 2ماه ابتد ایی امســال حفظ کنند . البته مالقات خصوصی، هم چنان به روی پرد ه بود ه و با اقبال خوبی نیز مواجه شد ه است. این اتفاق، سبب شــد تا اوال، گیشه، تنوع خوبی را شــاهد باشــد و د ســت مخاطب برای تماشــای فیلــم مورد عالقه خود باز بود ه و حق انتخاب بیشــتری د اشته باشد . ثانیا آن که، نمایش این آثار ســبب شــد تا گیشــه، پروارتر شــود به گونه ای که تد اوم اکران این آثار د ر گیشــه سال جد ید ، بیش از ۳2 میلیارد تومان به گیشه واریز کرد که آمار خوبی برای نمایش این آثار محسوب می شود . اکران خرد اد بســته جد ید اکران که پس از تعطیالت نیمه خرد اد به روی پرد ه رفت، قوی ترین بسته اکران امسال محسوب می شود . د ر این بســته، کمد ی پرمخاطبی چون شهر هرت قــرار د ارد که د ر همــان روزهای نخست توانســت موی د ماغ فسیل شد ه و به فروش خوبی د ســت یاید به گونه ای که این فیلم د ر مد تی کوتاه موفق شــد ه فروش خود را از مــرز 10 میلیارد تومان عبور د هد . همچنین کــت چرمی و عروســی مرد م، آثاری هستند که توانستند مخاطبان خوبی را جذب کنند . باقی فیلم ها شــامل نگهبان شــب، تصور و مصلحت نیز عملکرد نسبتا خوبی د ر گیشــه د اشــتند و حد اقل آن که سبب شــد ند تا هیچ انفعالی د ر بسته جد ید اکران د ید ه نشود . اکنــون که د ر آخرین ســاعات فصل بهار به ســر می بریم، فیلم هــای کم مخاطب اکران های نــوروز و فطر کنــار رفته اند و گیشه د ر اختیار فیلم های جد ید و فیلم های پرمخاطب فصل بهار قرار د ارد . ســینما با گیشه فراتر از ۳00 میلیارد ی خود ، به فصل تابستانی رسید ه که 1 ماه طالیی تیر را به خود می بیند کــه د ر همین 1 ماه، مجموع گیشه ســینمای ایران طی سال جاری، از مجموع گیشــه ســینمای ایران طی سال ،1۴01 فراتــر می رود و همیــن، می تواند ســیگنال بزرگی برای تد اوم موفقیت های ســینما د ر جذب مخاطب و گیشه باشد و ســینمای ملی را علیرغم نزد یکی بیشــتر به د وران پیش از کرونا، به مفهوم د رســت صنعتی اش رهنمون سازد

image_print