فاطمی امین بار دیگر برای استیضاح به مجلس می‌رود؛

در انتظار نتیجه مذاکرات بهارستان و پاستور

مهناز اصغری

قریب به 20 ماه است که فاطمی امین بر مسند وزارت صنعت، معدن و تجارت تکیه زده اما در این سمت رکورددار ثبت استیضاح است؛ زیرا به طور متوسط هر 5ماه یکبار مجلس وارد عمل می‌شود و طرح استیضاحش شکل می‌گیرد. این درحالی است که چهارمین جلسه استیضاح وزیر صمت، امروز در مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری است.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» حوالی 8 اردیبهشت ماه سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به مجلس پیشنهاد داد جلسه استیضاح وزیر صمت به جای روز یکشنبه 10 اردیبهشت ماه، سه شنبه هفته جاری برگزار شود؛ چرا که قانوناً ۱۰ روز فرصت برای برگزاری استیضاح وجود دارد و با توجه به تعطیلی مجلس در هفته گذشته، اگر مبنا روزهای کاری باشد، قانوناً تا سه‌شنبه باید به  فاطمی امین برای پاسخ به نمایندگان فرصت داده شود. اما با این حال مجلس این تقاضا را رد و سخنگوی هیئت رئیسه مجلس اعلام کردکه طبق آئین‌نامه مجلس این مورد امکان‌پذیر نیست و جلسه استیضاح در موعد مقرر اعلام شده (امروز) برگزار خواهد شد.

جدی: استیضاح به دلیل مشکلات حوزه خودرو منصفانه نیست

امروز جلسه استیضاح در حالی انجام می‌شود که مدتهاست حاشیه‌های فاطمی امین خبرساز شده؛ از اخبار عملکرد وزیر صمت در بسیاری از شاخص‌ها همچون خودرو و تولید گرفته تا ماجرای تکذیب شده حواله خودروهای شاسی بلند اهدایی!

در این میان اما فاطمی امین همواره موافق و مخالفانی برای استیضاح خود داشته؛ مثل نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس که استیضاح او را به دلیل مشکلات حوزه خودرو منصفانه ندانسته است.علی جدی، که از مخالفان استیضاح وزیر صمت است؛ اظهار داشته که در شرایطی که در سال پایانی یازهمین دوره مجلس قرار داریم استیضاح وزیر صمت و رای به تغییر وزیر و انتخاب سرپرست و وزیر جدید، چند ماه این وزارتخانه را بلاتکلیف کرده و باعث عقب افتادگی در بسیاری از برنامه‌ها می‌شود.

وی تاکید کرد: اینکه همه وزارت صمت را به حوزه خودرو محدود کنیم و بعد استیضاح براین اساس مطرح شود منصفانه نیست. چراکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه‌های دیگر معادن و بسیاری از صنایع وابسته نیز مسئولیت دارد و با ارزیابی در بسیاری از صنایع و شاخص‌ها عملکرد وزیر صمت قابل دفاع است.

محمدیاری: بخش صنعت روند رو به رشد داشته است

همچنین از دیگر مخالفان استیضاح وزیر می‌توان به حسن محمدیاری،یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که به پیشرفت‌های صورت گرفته در دولت سیزدهم در حوزه رشد صنعتی و معدنی در کشور تاکید داشته و گفته است: با اینکه رشد شاخص‌های صنعتی در دولت قبل روند نزولی و منفی داشت، اکنون رشد بخش صنعت روند رو به رشد داشته و حتی بر اساس آخرین آمار رشد اقتصادی در این بخش دو رقمی شده است.

سیاه‌کلی: فاطمی امین عملکرد خوبی ندارد

در مقابل اما یک عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس که از موافقان استیضاح فاطمی امین است، خاطر نشان کرد: دولت می‌داند که فاطمی امین عملکرد خوبی ندارد اگر به این باور نمی‌رسید از او در مجلس دفاع می‌کرد. به نظر می‌رسد فاطمی امین بعد از تفکیک وزارتخانه‌ها نیز مدیر خوبی نباشد، برای اثبات این ادعا می‌توان به آمار فعالیت وی در حوزه‌های مختلف صنعت و معدن استناد کرد.

لطف‌الله سیاه‌کلیبا تاکید بر نقش افراد در تغییر ساختارها و وضع سیاست‌های درست، گفت: اگر افراد نمی‌توانند تغییر ایجاد کنند چرا برای ماندن به هر عملی اقدام می‌کنند؟ تردید نداشته باشید سیاست‌هایی اتخاذ شده از سوی افراد مسیر و جهت یک کشور را تغییر می‌دهد.

شریعتی: خروجی این وزارتخانه رشد تولید و مهار تورم نبوده است

از دیگر موافقان استیضاح وزیر صمت در خارج از مجلس نیز می‌توان به یک عضو اتاق بازرگانی ایران اشاره کرد که عملکرد وزارت صمت در دولت سیزدهم را غیرقابل قبول دانست و مطرح کرد: خروجی این وزارتخانه در شاخص‌های مانند وضعیت خودرو، لوازم خانگی و سایر صنایع نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی‌ها در جهت شعار امسال یعنی رشد تولید و مهار تورم نبوده است.

علی شریعتی با اشاره به تغییرات در دولت و پیاده شدن افراد ناهماهنگ از بدنه کابینه، گفت: در 2 ماه اخیر شاهد تغییر 2 وزیر بودیم اما زمانی‌که سخن از استیضاح فاطمی امین مطرح می‌شود بزرگ‌ترین موج خبری را تیم طرفدار وی ایجاد می‌کند؛ این افراد برای ابقای فاطمی امین کار رسانه‌ای زیادی انجام می‌دهند. یک ضرب المثل قدیمی در میان ما ایرانیان شایع است که افراد را باید از دوستان آنها شناخت. نزدیکان وزیر فعلی صمت انتقادات را مساوی با تخریب می‌دانند و با طرفداری بلامنازع سعی در پیشبرد اهداف خود دارد. مهم‌ترین هواداران سیاست‌های فاطمی امین فعالان قطعه‌بند خودرو و افرادی که به تازگی وارد صنعت خودرو شد‌ه‌اند هستند. چون حضور فاطمی‌ امین برای این افراد جذاب است.

در انتظار مذاکرات بهارستان در برابر پاستور

با همه این موافقت و مخالفت‌ها امروز باید منتظر بمانیم تا نتیجه مذاکرات بهارستان‌نشین‌هارا در برابر پاستورنشین‌ها بدانیم. هرچند حمایت همه جانبه دولت از وزیر صمت بر کسی پوشیده نیست اما در یک نگاه اجمالی به انتقادات موجود در حوزه صنعت و معدن و همچنین بازار خودرو، گویا اینبار رهایی از استیضاح برای آقای وزیر کاری به مراتب سخت‌تر و مجاب کردن رای‌دهندگان برای استیضاح دشوارتر خواهد بود!

image_print