چيزي شبيه متروپل در مشهد

سيد حبيب قاآني/ ماجراي ساختمان‌هاي ناايمن درشهرهاي بزرگ کشور يک از قصه هاي قديمي  ونخ نما شده ايست که هميشه در حد هشدار باقي مانده وآنچنان که باعث امنيت رواني جامعه شود با دارندگان آن برخورد جدي براي رفع ايرادات صورت نگرفته است.

وقتي حرف از ناايمن بودن يک ساختمان مي‌زنيم دقيقا درباره چه موضوعي صحبت مي‌کنيم؟ آيا صرفا ايمني از منظر اطفاي حريق مساله ماست يا ايمني از نظر سازه‌اي؟

پس وقتي درباره ايمني صحبت مي‌کنيم، يعني داريم درباره مجموعه‌اي عوامل که امنيت يک ساختمان، هم از منظر سازه‌اي و مهندسي و هم از منظر تجهيزات و ملازمات اطفاي حريق و هم خيلي ديگر از مناظر را شامل مي‌شود، گپ مي‌زنيم. پس همين‌جا بايد درباره ليست‌ها و اسامي اعلام‌شده از سوي برخي نهادها و تاييد و تکذيب‌هاي پس و پيش از آنها اشاره کنيم و بگوييم، اين ليست‌هايي که اعلام مي‌شود، گاه در دسته ناايمن‌ها از منظر حريق هستند.

اما خب ريشه اتفاقاتي نظير فاجعه پلاسکو، متروپل و… صرفا يکي از مولفه‌ها نبوده است. در همين متروپل خبري از آتش‌سوزي نبود، اما سازه مقاومت کافي را نداشت و متاسفانه آن اتفاق ناگوار روي داد.

بر اساس بند 14 ماده 55 قانون شهرداريها اقدام لازم براي حفظ شهر از خطر سيل، آتش سوزي و همچنين رفع خطر از بناها برعهده شهرداري است.

كلانشهر مشهد با سه و نيم ميليون نفر جمعيت ثابت و 27 ميليون زائر و مسافر با توجه به وجود ساختمانهاي بلندمرتبه و برجهاي زياد همواره در معرض اينگونه خطرات است بطوريکه  روز گذشته معاون عمليات سازمان آتش نشاني مشهد از وجود 209 ساختمان ناايمن با «درجه اهميت بالا» در مشهد خبر داد که طي يک سال اخير براي اجبار به رفع نقص به دستگاه قضايي معرفي شده اند.

بنظر نگارنده اعلام يک عدد نمي تواند کمکي به اصل موضوع نمايد و بايستي سواي آتش‌نشاني، شهرداري و سازمان نظام مهندسي و هر نهاد و سازمان مسئول ديگري بايد ليست مربوط به ساختمان‌هاي ناايمن را در شهر مشخص کنند.

در همين باره به خبري که چندماه قبل اعلام شد ارجاع مي دهم که در آن عضو شوراي شهر مشهد گفت: در خصوص جان مردم نبايد تعارف داشت از اين رو شهرداري مشهد بايد اسامي ساختمانهاي ناايمن و فاقد شرايط ايمني را به صورت رسمي اعلام کند.

مجيد طهوريان عسکري اضافه کرد: اسفندماه پارسال شوراي شهر مشهد در مصوبه‌اي، سازمان آتش‌نشاني را مکلف به بررسي ساختمان‌هاي داراي مشکل ايمني کرد و بازديدها همچنان ادامه دارد.

عضو هيات رييسه شوراي اسلامي شهر مشهد گفت: بايد اسامي ساختمانهاي ناايمن اعلام شود تا شهروندان در جريان قرار گيرند، چرا خانواده ها بايد در مجتمعي ناايمن حضور يابند؟

طهوريان افزود: همچنين علاوه بر معرفي ساختمانهاي ناايمن، بايد مالکان اين مجموعه ها مجاب به تامين شرايط ايمني شوند و دستگاه قضايي نيز با متوليان برخورد کنند تا شاهد حوادث ناگوار نباشيم.

راستش  به شخصه خيلي هم قائل به رسانه‌اي شدن‌شان نيستم، از اين منظر که به فرض اطلاع عموم، جز ترس و وحشت چيزي عايد مردم نمي‌شود، بلکه بايد با تدابيري اين ساختمان‌ها ابتدا توسط نهادهاي نظارتي و انتظامي پلمب و بعد پروسه مقاوم‌سازي انجام و سپس محل تردد عموم شود. درغير اين‌صورت، مسير همان مسيري است که از بعد از پلاسکو ادامه يافت و به متروپل رسيد و اين‌گونه بايد انتظار بعدي‌ها را هم از آن کشيد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *