آتبین یحیایی

پروژه احیای پوشش گیاهی ۸۰ هکتاری معادن یحیایی

معدن پیش قراول جهاد یک میلیارد درخت کاری

ندا دلاور/

کشور ما همچون کشورهای همسایه درمنطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و کشورهای همجوار مثل پاکستان، عربستان، ترکیه و افغانستان تولید نهال را آغاز نموده اند بنابراین لازم است ما نیز برای توسعه پوشش گیاهی نهالهای مورد نیازمان را تولید کنیم. از طرفی با توجه به طرح تنفس جنگل های شمال و نیاز کشور به فرآورده های چوبی و نیاز مبرم به بحث تولید چوب و نیاز صنایع چوبی به حدود 5ونیم تا 6 میلیون مترمکعب چوب در سال ، این امر نیز در اهم فعالیت های سازمان منابع طبیعی  و آبخیزداری کشور و این اداره کل قرار دارد.

با توجه به اهداف فوق و مسائلی همچون آلودگی هوا و نقش کشورهای در حال توسعه در خصوص کاهش آلودگی هوا و افزایش سرانه فضای سبز در سال جاری با دستور ریاست محترم جمهور طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت ابلاغ که با دستور وزیر محترم جهاد کشاورزی و ابلاغ ریاست محترم سامان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور این طرح اجرا خواهد شد.

خراسان‌جنوبی به عنوان دومین استان بیابانی کشور و دارای اقلیم گرم و خشک بوده و باید بدانیم شرایط آب و هوایی استان مشابه استان‌های شمالی نیست تا امکان زادآوری و توسعه پوشش گیاهی وجود داشته باشد بنابراین اقدامات حمایتی بسیار سخت ونیازمند این بوده که همه مردم و مسولان در این طرح مشارکت فعالی داشته و کمک حال منابع طبیعی باشند.

یکی از طرح های مهم اجرایی در دولت سیزدهم ابلاغ  “طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ۴سال ” توسط ریاست محترم جمهور هست که برای اجرای آن نیاز به مشارکت مردم و کلیه دستگاهی دولتی ،نهادهای مردمی ،شهرداری ها، انجمن ها و گروههای ورزشی و … داریم  در همین راستا رایزنی و تفاهم نامه همکاری با ادارات آموزش و‌پرورش ، صدا و سیما ،نیرو های نظامی و انتظامی،مجموعه بسیج اقشار ،شورای هماهنگی مبارزه با قاچاق مواد مخدر و سایر دستگاههای اجرایی استان در این راستا انجام گرفته و سوالات و ابهامات در خصوص امکان کاشت و تامین آب و …. در قالب موشن گرافیک ، بسته های خبری، اخبار و …  تهیه ودر شبکه های اجتماعی منتشر  شده است. برای عملیاتی نمودن این طرح از ظرفیت اردوگاه های آموزش و‌پرورش . کمپ های اصلاح و‌پرورش . پادگان های آموزشی . مراکز هنرستان ها و …در قالب تفاهم نامه های مذکور استفاده می شود و در بحث توزیع و‌کاشت نیز در قالب تفاهم نامه با متقاضیان نهال با ارایه نقطه جغرافیایی و محل کشت اقدام می شود در این طرح اجرای تعهدات بین المللی،از جمله کنوانسیون های بین المللی بیابانزدایی،تغییر اقلیم و تنوع زیستی مورد توجه قرار گرفته است.این طرح با هدف کاهش سطوح تخریب یافته و ارتقای سطح ناپایداری های منابع طبیعی شکل گرفته و از ظرفیت مردمی در کنار امکانات دولتی بنحو بهینه استفاده خواهد شد طرح مذکور از سال ۱۴۰۲شروع خواهد شد و در راستای این طرح سازمان برای سال‌های ۱۴۰۲، ۱۴۰۳و ۱۴۰۴ برای مجموعه منابع طبیعی استان‌ها وظایف خاصی را مشخص کرده بنابراین در راستای تولید نهال مورد نیاز این طرح اقدامات مؤثری را در دست اجرا بوده که امیداست با همراهی آحاد مردم بتوانیم این طرح را با موفقیت به اتمام برسانیم.

در حال حاضر سه چالش اصلی پیش‌روی کشور شامل کمبود منابع آب شیرین، گرم شدن زمین و بیان‌زایی مطرح بوده و افزایش گازهای گلخانه‌ای نقش بسیار زیادی در تغییر اقلیم در سطح دنیا دارد.

طرح کاشت درخت منحصراً مربوط به ایران نبوده و طرح جهانی است و همه کشورها در راستای ترسیب کربن این طرح را اجرا کرده و در بحث تولید گونه‌های مؤثر و کشت این گونه‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی اقدام تا با افزایش سرانه پوشش گیاهی سهم زیادی در این امر داشته باشند.

با توجه به زیرساخت‌های موجود پیش بینی می‌شود در راستای اجرای این طرح برای امسال در استان خراسان جنوبی یک میلیون نهال تولید شود.

علیرضا نصرآبادی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی نیز در همین رابطه، اظهار داشت: در راستای اجرای طرح چهار ساله کاشت یک میلیارد درخت در کشور اقدامات لازم زیرساختی برای تولید نهال در سطح استان شده است.

وی سهم خراسان جنوبی در اجرای این طرح  ملی چهار ساله را ۱۶ میلیون نهال عنوان کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به تولید بیش از  ۸۰۰ هزار نهال در سال گذشته تصریح کرد: برای اجرایی شدن این طرح در استان حداقل باید امسال یک میلیون نهال جنگلی و بیابانی در نهالستان های خراسان جنوبی تولید شود.

نصرآبادی یادآور شد: پیش بینی می‌شود تا پایان امسال در ۱۶ نهالستان خراسان جنوبی  تعداد ۳۰۰ هزار نهال جنگلی و ۷۰۰ هزار نهال بیابانی تولید شود.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای فصل درختکاری تاکنون ۱۵ هزار اصله نهال در خراسان جنوبی توزیع شده است و باقیمانده نهال ها هم تا پایان اسفند ماه امسال در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به زیرساخت‌های موجود پیش بینی می‌شود در راستای اجرای طرح ملی کاشت درخت در سال ۱۴۰۲ سه میلیون اصله تولید شود.

پروژه احیای پوشش گیاهی ۸۰ هکتاری معادن یحیایی

از همین رو گروه معادن آبتین یحیایی در راستای تحقق بخشیدن به “طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ۴سال” دست به احیای پوشش گیاهی در سطح 80 هکتار از اراضی منطقه کرچ قاین زده است.

در بازدیدی از این طرح که توسط نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان و معاونین و کارشناسان مربوطه و مهندس گلی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قائنات به همراه مدیران و مشاوران گروه معادن و پیمانکاری مهندس یحیایی (مهندس روحی مدیر گروه در شهرستان ، دکتر زال مشاور فنی گروه و مهندس فیض بخش مشاور زیست محیطی گروه) مجری احداث کارخانه تولید مس کاتد قائن ۱۰۰۰ تنی در تاریخ ۱۰ اسفندماه ۱۴۰۱ انجام پذیرفت .

در این طرح از گونه های گیاهی بومی بادامشک و ارغوان و به روش کاشت نهال و بذر استفاده شده است.

یحیایی مدیرعامل گروه معادن آبتین یحیایی، با اشاره به ابلاغ  “طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ۴سال ” اظهار داشت: با توجه به اینکه ما همواره روزی خود را از دل همین منابع طبیعی بدست می آوریم شاید بیشتر از هر کس دیگری از اهمیت بالای آن باخبر باشیم. وقتی مادر طبیعت با مهربانی بی حدش سفره ای بی نظیر برای ما و هم وطنان ما فراهم ساخته است چطور می شود ما در مقابلش بی اهمیت باشیم.

وی با تاکید بر احیای پوشش گیاهی منطقه، ادامه داد: همانطور که در حال حاضر به صورت عملی گروه معادن یحیایی نشان داده چه میزان پایبند به اصول و حفظ محیط زیست می باشد، قول می دهیم این اتفاق شروع کار گروه معادن ما باشد. من و تمام گروه ما همواره در کنار منابع طبیعی خواهیم بود و هرکجا نیاز باشد مطمعنا با کمال میل ورود خواهیم کرد.

یحیایی با اشاره این موضوع که همواره بومی های منطقه ای که معدن در آنجا احداث شده اولویت ما هستند گفت: حفظ و ارتقا محیط زیست، پوشش گیاهی و منابع طبیعی آن منطقه هم برای ما بسیار اهمیت دارد. اصلا مگر می شود خانه کسی برای او مهم نباشد. باور کنید هر منطقه ای که معادن گروه ما آنجا هست درست شبیه خانه ی خود من محسوب می شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *