معاون وزیر راه مطرح کرد:

انجام برنامه ریزی های لازم برای ایجاد یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی

معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: در طرح نهضت ملی مسکن، تمرکز ما روی ۴ میلیون واحد زمین است که تاکنون برنامه ریزی های لازم برای یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد زمین با تراکم ۷۰ واحد در هکتار انجام شده است.
به گزارش روزنامه «صبح امروز» علیرضا فخاری روز گذشته در نشست خبری که در اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: از آنجا که مسأله مسکن، ضروری و بسیار مهم در دنیا است سیاست های گوناگونی نیز در قبال آن در نظر گرفته شده است. درواقع سیاست‌های تامین مسکن در دنیا متفاوت است که شامل سیاست عدم مداخله دولت و سیاست صددرصد مداخله دولت‌ها است.
به گفته وی، در آنجا که دولت‌ها مداخله نمی‌کنند با تسهیلات و امکاناتی که در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند مسئولیت مستقیم مسکن را از خود سلب کرده و آن را به سیستم‌ها و روش‌های متداول واگذار می‌کنند.
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه «در برخی کشورها هم که دولت ها صد درصد مداخله می‌کنند با ساخت مسکن امکان استفاده از مسکن را برای متقاضیان فراهم می‌کنند» تشریح کرد: در این زمینه یک جریان میانی نیز وجود دارد که کشور ما نیز از همین مسیر و جریان استفاده کرده است. در این جریان بینا بینی دولت خدمات و تسهیلاتی را در اختیار مردم قرار می دهد و مردم نیز در این حوزه مشارکت می‌کنند.
فخاری ابراز کرد: در کشور سالانه نیاز به بیش از ۶۰۰ هزار واحد مسکونی است. کافی است در یک دوره مدیریتی این طرح ابتر بماند یا فراموش شده و نادیده گرفته شود یا مسئولیت جاری دولت‌ها در قبال این تعهد نادیده گرفته شود؛ درنتیجه این نیازها روی هم انباشت شده و به عنوان یک خواسته عام و یک نیاز عمومی امکان تامین را سخت می‌کند.
معاون وزیر راه ادامه داد:  شاهد بودیم در دولت گذشته این کار به هر دلیلی ابتر و این نیازمندی در جای خود افزایش یافت. همچنین این مساله تعهدات را برای نسل‌های بعدی ایجاد کرد. لذا به این نتیجه می‌رسیم اگر سالی ۶۰۰ هزار واحد  مسکن در کشور ساخته نشود با نیاز بیش از چهار میلیون مسکن در سال مواجه خواهیم شد.
وی بیان کرد: اگر بخواهیم با این اعداد و ارقام پیش رویم باید با یک حرکت شتابدار و برنامه ریزی شده در زمینه تامین مسکن گام برداریم، اما با تلاش مسئولان و همکاری مردم متقاضی امیدواریم در موعد مقرر این امر محقق شود. اگرچه دولت تا اخرین توان خود برای تحقق طرح‌ها در زمینه مسکن تلاش می‌کند اما اگر همیاری مردم نباشد این طرح ابتر خواهد ماند لذا تلاش دو طرفه و دوجانبه لازم است.
به گفته فخاری، در این راستا دولت‌ها ممکن است رویکردشان رویکرد انبوه‌سازی باشد از طرفی سازندگان عمده‌ای که در دنیا انبوه سازی کرده اند از یک سو و انبوه سازان داخلی از سوی دیگر تمایل دارند در این راستا مشارکت کنند.
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: در تامین اولین نیازمندی مسکن در طرح نهضت ملی مسکن، تمرکز ما روی ۴ میلیون واحد زمین بود که تاکنون برنامه ریزی برای یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد زمین با  تراکم ۷۰ واحد در هکتار انجام شده است.
معاون وزیر راه با بیان اینکه «در برخی شهرها به واسطه وجود اراضی مازاد امکان تحقق این امر وجود دارد» گفت: اما در برخی از شهرها به دلیل کمبود زمین باید تراکم را افزایش دهیم، لذا میانگین را ۷۰ واحد در هکتار در نظر گرفته‌ایم که در برخی از شهرها این عدد به ۱۰۰ تا ۱۲۰ واحد در هکتار می‌رسد.
وی افزود: توسعه شهرها امکانپذیر نیست درنتیجه مجبوریم تراکم را در برخی استان‌ها افزایش دهیم.  امروز برای اجرای طرح‌ها در کل کشور در زمینه تامین زمین با مشکلی مواجه نیستیم یعنی زمین برای ساخت مسکن داریم. در مراحل تکمیلی اجرای طرح، بر اساس بندهای قانون بودجه ۱۴۰۱ در بند «کاف» تبصره ۱۱  اراضی تصرفی با یک جدول مشخص آمده و امید است در آینده نزدیک از محل ابلاغ این بند از بودجه، مشکلات اینگونه اراضی مرتفع شود.
معاون وزیر راه عنوان کرد: همچنین آیین نامه زمین در مورد اراضی مسکونی در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تصویب شده است که در  آن مقرر شد برای افرادی که  سومین فرزند را به دنیا آورند از طریق واگذاری زمین و یا واحد مسکونی مشکل اسکان آنان حل شود.

فخاری تصریح کرد: ما حدود یک میلیون و۵۰۰ هزار واحد زمین در دستور کار شورای برنامه ریزی استان داریم که قرار بر این شد تا انتهای شهریور تکلیف این واحدها روشن شود؛ بنابراین لزوم همیاری سرمایه‌گذاران و انبوه سازان و کسانی که دست در ساخت واحدهای مسکونی دارند است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *