پیش شرط‌هایی برای بازگشایی سینماها؛

گیشه‌های در انتظار

فاطمه تنانی

هرچند لزوم اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، به طور یقین بسیار حائز اهمیت بود، اما در این بین افراد و سازمان‌های فرهنگی و هنری بسیاری متضرر شده و طبیعتا بازگشت به روال سابق، مستلزم گذر از دوران بحران است و با توجه به نیاز به رفع فرهنگی جامعه به در جریان بودن هنرهایی چون سینما، تئاتر و… دفتر نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی ضوابطی را با نظر تعدادی از کارشناسان سینما و با بررسی و مقایسه پروتکل‌هایی که برای بازگشایی سینماها در کشورهای دیگر تهیه شده، برای بازگشایی مجدد سینماهای کشور تهیه و در سایت رسمی این سازمان منتشر کرده که قرار است به زودی در جلسه‌ای با بررسی نهایی نظر کارشناسان این حوزه به جمع‌بندی برسد.

قوانین در دست اقدام

براین اساس، با توجه به ضرورت آمادگی لازم برای بازگشایی احتمالی سینماهای کشور و مصوبات اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا، دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم با عنایت به پروتکل‌های اعلامی از سوی وزارت بهداشت و درمان، مقررات الزامی را برای شروع به کار مجدد سینماهای کشور چون ظرفیت مجاز فروش بلیت برای هر سالن تا سقف ۴0درصد، چیدمان صندلی تماشاچیان به حالت ضربدری، تمهیدات لازم برای ایجاد فاصله بین ردیف‌ها، استفاده از دستکش و ماسک برای کارکنان سینما، رعایت فاصله‌گذاری ایمن بین تماشاچیان در ورود و خروج و سالن‌های انتظار، نظافت و ضدعفونی کلیه مکان‌های مورد استفاده مثل سالن‌ها و سرویس‌های بهداشتی، در دسترس بودن مایع ضد عفونی‌کننده برای مراجعه‌کنندگان، گندزدایی کامل سینما طبق پروتکل اعلامی وزارت بهداشت و درمان، نیم ساعت تاخیر بین سانس‌ها به منظور رعایت مقررات بهداشتی، پخش تیزر آموزشی در مورد مقابله با بیماری کرونا، تب سنجی مراجعین و جلوگیری از ورود افراد مشکوک و… را اعلام کرد.
پیش بینی خسارات وارده به حوزه سینما

به گزارش صبح امروز، محمدرضا محمدی معاون هنری سینمایی ارشاد خراسان رضوی در مصاحبه با خبرنگار این رسانه پیرامون بازگشایی سینماها بیان کرد: رعایت ۱۵ پیش شرط برای بازگشایی سینما، یک پیشنهاد از طرف سازمان سینمایی کشور به ستاد فرماندهی کرونا بوده که در صورت تصویب به تمام سینماها ابلاغ می‌شود.
محمدی افزود: این پیشنهاد هنوز به مرحله تصویب نرسیده و تاکنون فقط در سایت بارگذاری شده است تا کسانی که در حوزه سینما فعالیت دارند ثبت نام کرده تا اگر دچار ضرر و زیان شدند، راهکارهایی برای کمک به آن‌ها اندیشیده شود. همچنین در رابطه با بحث بازگشایی سینماها طبق خبرهای مطرح شده در رسانه ها هنوز تصمیمی گرفته نشده‌است.

وی در مورد ضررهای مالی و اقتصادی در مدت بحران کرونا اظهار کرد: خراسان رضوی اولین استانی بود که به محض شروع شدن کرونا با سازمان سینمایی و در حوزه‌های دیگر و با معاونت هنری وزارت خانه در تهران مکاتبه کرد و پیش‌بینی کردیم که این تعطیلات خساراتی را به حوزه سینما وارد می‌کند و مبنا را بر درآمد ماه‌های قبل و حتی سال قبل گذاشتیم که در آن دوران چقدر در آمد و فروش داشتیم و پیشنهادی برای جبران ضرر و زیان با سازمان در تهران دادیم.

پرداخت خسارت به سینماها

معاون هنری سینمایی ارشاد خراسان رضوی  ادامه داد: در مصاحبه‌ای که آقای وزیر و دکتر صالحی در تلوزیون داشتند قرار بر این شد که اطلاعاتی از کل استان‌ها جمع آوری شود و در هر استانی شورایی با حضور اداره کل و نمایندگان حوزه سینما تشکیل شود تا از طریق همین شورا کمک‌هایی از وزارت خانه به استان‌ها برای سینما ابلاغ شود تا وزارت خانه هم مبالغی را تحت عنوان کمک به جبران ضرر سینماها پرداخت کند.

محمدی در ارتباط با میزان خسارت وارده به سینماهای استان بیان کرد: در حال حاضر مبلغ خاصی را مد نظر نداریم. اما با توجه به اینکه این اتفاق در آخر سال بود، برخی سینماها به دلیل اینکه هیچ فروشی نداشتند در پرداخت حقوق کارکنان دچار مشکل شده بودند و حتی تهیه کنندگان و کارگردان‌ها در صنعت سینما از این قضیه مستثنی نبودند و ضررهای زیادی در مورد اکران فیلم متقبل شدند. از ظاهر امر مشخص است که این ضرر بسیار سنگین است و پس از جمع بندی میزان این خسارت‌ها در استان خراسان رضوی و شیوه ی پرداخت آن به سینماها اطلاع رسانی خواهیم کرد.

آیتم‌های غیرقابل پیش‌بینی

معاون هنری و سینمایی در پایان‌بندی صحبت‌های خود افزود: به نظر من تا زمانی که پیک این بیماری در استان خراسان کاهش پیدا نکرده است نباید سینماها باز شوند، زیرا سینما محل تجمع است و هر قدر هم تدابیری مثل فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت را اعمال کنند، باز هم ریسک بسیار بالایی دارد. به طور قطع این موضوع بستگی به استقبال مردم برای حضور در سینما دارد و در این بین آیتم‌هایی وجود دارد که قابل پیش‌بینی نیست و در صحبت‌هایی که با برخی مدیران داشتم نظر این بود که بازگشایی سینماها در این شرایط، اتفاق ویژه‌ای در حوزه سینما به وجود نمی‌آورد. زیرا در آمد عمده پردیس‌های سینمایی از فست فودها و سالن‌های غذاخوری بود که آنها هم سختی‌ها وکشاکشی دارند که نمی‌شود روی آن‌ها حساب کرد. هرچند این صحبت‌ها بیشتر نظر شخصی بنده است و تصمیم نهایی در فرماندهی ستاد کرونا تصویب و به وزارت خانه ابلاغ می‌شود تا درصورت تائید به مرحله اجرا برسد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *