رشد صفر درصدی اقتصاد در سال‌های اخیر

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه می‌گوید باوجود هزینه ۶۰ میلیارد دلاری از صندوق توسعه رشد اقتصادی کشور ضعیف بوده است
در سال‌های اخیر رشد اقتصادی کشور دیگر هرگز به مانند قبل از دهه 90 بازنگشت و به عقیده صاحبنظارن این حوزه اگر کشور در شش سال متوالی رشد اقتصادی هشت‌درصدی را تجربه کند، درنهایت حجم اقتصاد بعد از این مدت تازه به سال ۱۳۹۰ بازمی‌گردد. در این خصوص رئیس سازمان برنامه‌وبودجه تاکید می‌کند که نتیجه هشت‌سال معطل گذاشتن فعال اقتصادی با بهانه برجام و مذاکره و هزینه ۶۰ میلیارد دلاری از صندوق توسعه چیزی جز رشد صفر درصدی اقتصاد در بر نداشت.
به گزارش روزنامه «صبح امروز»؛ سیدمسعود میرکاظمی در جلسه کارشناسان معاونت امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه‌وبودجه اظهار داشت: در سال‌های گذشته منابع زیادی در کشور هزینه شده که در بخش‌های مختلفی عملکردها خوب بوده و در بخش‌هایی هم ضعیف عمل شده است. اما درمجموع برآیند کلی عملکردها، در سطح ملی ضعیف بوده که نیاز است در جهت بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی اقدامات اساسی انجام شود.
حجم اقتصاد در سال‌های گذشته کوچک‌تر شده است
وی با تشریح وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی در سال‌های گذشته گفت: حجم اقتصاد در سال‌های گذشته کوچک‌تر شده است و ادامه این وضعیت به صلاح نیست و باید بازنگری اساسی در تدوین برنامه‌ها صورت گیرد.
رئیس سازمان برنامه‌وبودجه با طرح این پرسش که مشکل اصلی افت وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی کجاست؟ تصریح کرد: متأسفانه تمام توجه‌ها معطوف به بودجه شده است و توجهی به شاخص‌های کلان اقتصادی نمی‌شود. همچنین بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته حرکت نمی‌شود که همه این‌ها باعث افت شاخص‌های کلان اقتصادی شده است.
رشد اقتصادی نزدیک به صفر
معاون رئیس‌جمهور افزود: طی هشت‌سال فعال اقتصادی را معطل مذاکره و برجام کردیم؛ اما نهایت چیزی که نصیب کشور شد رشد نزدیک به صفر اقتصاد بود. تحریم‌ها اگرچه در اقتصاد کشور مؤثر است، اما نباید اقتصاد را شرطی کرد. به‌عبارت‌دیگر برنامه‌ریزی‌ها باید مبتنی بر توان و ظرفیت داخل باشد که همین رویه در دولت سیزدهم دنبال می‌شود.
به گفته میرکاظمی اگر کشور در شش سال متوالی رشد اقتصادی هشت‌درصدی را تجربه کند حجم اقتصاد بعد از این مدت تازه به سال ۱۳۹۰ بازمی‌گردد.
سرمایه‌گذاری منفی ۴,۶ درصدی
وی با اشاره به تعهدات سنگین دولت قبل برای کشور گفت: به‌غیراز افزایش شدید بدهی دولت به بانک‌ها و بانک‌ها به بانک مرکزی نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی هزینه شد؛ ۵۳۵ هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق باید پرداخت شود؛ بیش از ۲۷۰۰ هزار میلیارد تومان در کشور هزینه شد. نتیجه این هزینه‌ها رسیدن میزان سرمایه‌گذاری به رقم منفی ۴,۶ درصد است که حتی به‌اندازه استهلاک سرمایه هم نیست.
میرکاظمی با بیان اینکه بهترین جایی که می‌تواند وضعیت اقتصادی کشور را آسیب‌شناسی کند سازمان برنامه‌وبودجه است گفت: اکثراً فکر می‌کنند سازمان برنامه‌وبودجه مسئول تأمین منابع است درحالی‌که آسیب‌شناسی شاخص‌های اقتصادی و برنامه‌ریزی دقیق و مدون از مهم‌ترین وظایف سازمان برنامه‌وبودجه است.
روش‌های متداول گذشته کارایی لازم را ندارد
وی با اشاره به اینکه روش‌های متداول گذشته در سازمان برنامه‌وبودجه کارایی لازم را ندارد، ادامه داد: در سازمان برنامه‌وبودجه به تحول و نوآوری نیاز داریم و راهبرد پیشرفت و توسعه نیاز به بازنگری در برنامه‌ها، کارشناسی قوی، خلاقیت و نوآوری دارد.
معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه مشکلات اقتصادی با تخصیص منابع، قابل حل نیست تصریح کرد:۸۰ درصد توان سازمان برنامه‌وبودجه باید صرف برنامه‌ریزی شود و این سازمان برای رفع آسیب‌ها برنامه‌محوری را به‌صورت جدی دنبال کند.
به جامع‌نگری توجه ویژه داشته باشید
وی با تأکید برافزایش نقش برنامه‌ریزی در بودجه سالیانه افزود: چنانچه عملکرد سازمان برنامه‌وبودجه در حوزه برنامه‌ریزی مثبت باشد شاخص‌های کلان در حوزه‌های مختلف بهبود پیدا می‌کند.
دکتر میرکاظمی خطاب به کارشناسان سازمان برنامه‌وبودجه گفت: مطالب و ایده‌های جدید و خلاقانه را پیشنهاد دهید و از بخشی‌نگری پرهیز و به جامع‌نگری توجه ویژه داشته باشید.
معاون رئیس‌جمهور بابیان اینکه دارویی که سازمان برنامه‌وبودجه برای بهبود اقتصاد می‌دهد شفابخش باشد گفت: تصمیمات بخش‌های مختلف به‌گونه‌ای گرفته شود که منجر به بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی باشد

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *