35 امضا برای استیضاح وزیر صمت

آزمون اعتبار بهارستان‌نشینان

استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت انگار به یک موضوع اختلافی بین دولت و مجلس بدل شده یا خواهد شد. نشانه‌ها حداقل اینطور نشان می‌دهد. مصداق این مدعا شایعه تکذیب استعفای فاطمی‌امین است که تکذیب شد و ثابت کرد وزیر صمت مثل وزیر کار قصد همراهی ندارد و فشارهای وارد شده از سوی مجلس تن نمی‌دهد. فقط این نیست و اینطور که به نظر می‌رسد، دولت نیز پشت این سرسختی فاطمی‌امین برای ادامه کار ایستاده است. شاهد هم رویکرد روزنامه ایران که ارگان مطبوعاتی دولت است. این روزنامه در شماره سه‌شنبه اعلام وصول استیضاح را غیرقانونی اعلام کرده بود و در شماره چهارشنبه هم مدعی شد که این کار پشت پرده‌های سیاسی دارد!

در عین حال شاهد واکنش رسانه‌های نزدیک به قالیباف از جمله «صبح نو» و «فردا» نیز بودیم. جدای از این دعوای رسانه‌ای اما حرف این است که اگر این پافشاری دولتی‌ها به ماندگار شدن فاطمی‌امین ادامه یابد، کار به کجا می‌رسد؟ آیا مجلس یازدهم که از ابتدا تاکید بر همراهی با دولت داشته کوتاه خواهد آمد؟ این اقدام احتمالی چه تاثیری بر افکار عمومی دارد؟

وضعیت به نظر خطیر می‌رسد و سیاسیون نیز تاکید دارند که مجلس نباید از انجام وظایف و استفاده از ابزار قانونی خود عقب‌نشینی کند. علی‌محمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب از جمله همین افراد است که اساسا رایزنی‌های پنهانی برای به استعفا واداشتن وزیر را یک نوع بدعت دانسته و نقد می‌کند.

او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» تاکید می‌کند که انجام استیضاح بهتر است و می‌گوید: « در استیضاح نقاط ضعف مطرح می‌شود و وزیر امکان دفاع از خود را خواهد داشت. از کجا معلوم که ادعاهایی نمایندگان درباره وزیر درست باشد. اگر ایرادهای نمایندگان درست باشد هم برای رئیس جمهور تجربه می‌شود تا در انتخاب بعدی، گزینه بهتری را انتخاب کند. همچنین برای آن گزینه مورد نظر تجربه می‌شد که بداند چه مشکلاتی پیش پای او است. مجلس نیز تجربه می‌کند و درک می‌کند که نباید روی روابط به یک کاندیدا رای ندهد».

نمازی که روی کار آمدن برخی وزرای ناکارآمد را به گردن مجلس هم می‌داند، معتقد است که اکنون بعد از یک سال وقت رسیدگی به این وضعیت است. او می‌گوید: « حتما باید استیضاح انجام شود. اگر استیضاح انجام نشود معلوم خواهد شد که مجلس به ادعاهای خود دقت ندارد. مجلس نباید از کنار این موضوع عبور کند.»

نمازی خاطر نشان کرد: «اتفاقی که برای عبدالملکی افتاد به اعتبار مجلس اضافه کرد چون او مجبور به استعفا شد. اگر در قضیه فعلی روال به همین صورت ادامه یابد و فاطمی امین استعفا ندهد، مجلس باید استیضاح را پیش ببرد و در غیر این صورت به اعتبار خود لطمه وارد خواهد کرد».

از بگو مگوی روزنامه دولت و رسانه‌های نزدیک به قالیباف درباره استیضاح وزیر صمت اینطور استنباط می‌شود که دولت تمایلی به کنار گذاشتن فاطمی‌امین ندارد و باید دید که مجلس از موضع خود عقب نشینی می‌کند یا خیر؟

35 امضا برای استیضاح وزیر صمت

اما طی روزهای اخیر ، تبلیغات گسترده ای درباره کاهش امضاهای استیضاح وزیر صمت در رسانه ها راه افتاده که ضمن نفی ضرورت استیضاح فاطمی امین در شرایط فعلی حتی از حدنصاب افتادن تعداد امضاهای لازم سخن می گویند و مستقیم و غیرمستقیم ، موضوع استیضاح را منتفی می دانند.

در تازه ترین تحول نیز امروز ، فاطمی امین ، سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران بود و این تریبون رسمی را به جایگاهی برای دفاع از کارنامه خود تبدیل کرد .

خبر آنلاین در گفت و گو با لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس و از بانیان طرح استیضاح وزیر صمت ، ارزیابی او را از فضای کنونی ، جویا شده که در ادامه می خوانید :

این روزها خبرهای پرتعدادی درباره پس گرفتن امضاء نمایندگان موافق استیضاح وزیر صمت منتشر یا شنیده می شود. علت چیست ؟ آیا در این دو سه روز ، در روند پیگیری استیضاح ، تغییر و تحولی رخ داده است؟

بله ، امضاهایی را پس می گیرند اما امضاهایی هم اضا فه می شوند، اکنون هم، تعداد امضا ها ، بیشتر از حد مجاز است .

خبری از بازپس گیری ۲۰ امضا حکایت داشت و حالا شما می گویید ، طرح استیضاح ، هنوز، حد نصاب قانونی لازم را دارد . مشخصا ، بفرمایید الان استیضاح چند امضا دارد؟

الان ما بالای ۳۵ نفر امضا داریم .

یعنی با کسر ۲۰ امضا ، اکنون باز الان بالای ۳۵ امضا دارید؟

بله .

آقای عنابستانی دو روز پیش گفتند امضاها ازحد نصاب پایین تر آمده و احتمالا اعلام وصول نخواهد شد…

باید از آقای عنابستانی می پرسیدید که علم غیب دارند؟

طی دو روز گذشته رسانه ها تمرکز و مطالب بیشتری درباره کاهش امضاها داشته اند …

بحث بقا و حیات است دیگر

وزیر صمت و حامیان ایشان در مجلس ، لابی هم داشته اند یا دارند؟

لابی گری که همواره و به فراوانی در مجلس رایج است .

یعنی درحال لابی هستند که ایشان استیضاح نشوند؟

بله ،البته این یک امر طبیعی است ،آنها لابی گری می کنند که ایشان استیضاح نشود و آنهایی هم که علاقه مند هستند ایشان استیضاح شود ،هم پیگیر هستند .

وزیر صمت ، امروز سخنران پیش از خطبه نماز جمعه پایتخت بودند . پیام این حضور در آستانه استیضاح چیست ؟

طبییعی است و معلوم است که ایشان می خواهد از عملکرد خود دفاع کند .حضور امروز وزیر در تریبون نمازجمعه ، نشانه حمایت کانون های های قدرت از ایشان است .آقای فاطمی امین دست روی دست نمی گذارد و تلاش خود را می کند.

برخی معتقدند وزیر صمت با حضور در تریبون رسمی نماز جمعه ، مانور قدرت داده تا نمایندگان حامی استیضاح را تحت تاثیر قرار دهد . این ارزیابی را واقع بینانه می دانید؟

باید نمایندگان مجلس به این موضوع عنایت داشته باشند .

شما از پیگیری استیضاح منصرف می شوید؟ امضای خودتان را پس می گیرید؟

هرگز . نه از پیگیری منصرف می شوم و نه امضای خودم را پس نمی گیرم

باتوجه به تحولات اخیر ، جمع بندی شما چیست ؟ آیا استیضاح ، پیگیری و نهایی می شود؟

چه عرض کنم ؟ همانطور که قبلا گفتم نمایندگان استقلال رای دارند و کسی نمی تواند از طرف ندیگر مایندگان صحبت کند .

با این تفسیر به نظر شما آیا ایشان استیضاح خواهند شد ؟

ما کار خودمان را می کنیم ،نمی دانم چه می شود .نمایندگان استقلال رای دارند ونمی توانیم بگوییم استیضاح می شود یا نه .نمایندگان مستقل هستند و نظر شان هم محترم است .الان امضا ها در حد نصاب است و تا کنون مشکلی نبوده است .

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *