درخواست افزایش قیمت لوازم خانگی؛

گران‌فروشی‌های اخیر خودسرانه بود؟

هرچند که  محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزیر صمت  گفته است که از شهریورماه سال گذشته تاکنون با حمایت‌های دولت و وزارت صمت، قیمت درب کارخانه حدود ۲ هزار و ۲۹۶ قلم محصولات لوازم‌خانگی بدون افزایش در بازار عرضه می‌شود. اما این در حالی است که با مشاهدات میدانی از شروع سال جاری تا کنون، موج جدیدی از گرانی به بازار لوازم خانگی رسیده، و با این حال وزارت صمت قیمت‌های جدید را خودسرانه اعلام کرده است. اما درمقابل این اظهارنظرات پیش‌تر دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران به مهر گفت که نرخ مواد اولیه به صورت میانگین حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته و از سویی دیگر نیز با افزایش دستمزد، افزایش نرخ حمل و نقل، تغییر مبنای نرخ ارز در گمرک و … مواجه بوده اند و مجموع این موارد بدان معنا است که قیمت لوازم خانگی باید افزایش یابد. اکنون نیز دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی در پاسخ به اعلام خودسرانه بودن افزایش قیمتها توسط وزارت صمت می‌گوید: اعلام قیمت لوازم خانگی در سال جاری خودسرانه نبود. مدت‌هاست تولیدکنندگان درخواست افزایش قیمت لوازم خانگی را به وزارت صمت ارائه کرده‌اند.
عبارت «افزایش قیمت خودسرانه» شایسته نیست
به گزارش روزنامه «صبح امروز» و به نقل از تجارت‌نیوز، اخیراً برخی از تولیدکنندگان، اقدام به بالابردن قیمت لوازم خانگی کردند. در این میان برخی از رسانه‌های نزدیک به دولت این اقدام را خودسرانه و بدون دریافت مجوز دانستند.

هیچ تولیدکننده‌ای از افزایش قیمت لوازم خانگی خوشحال نیست. اعتقاد انجمن صنایع لوازم‌خانگی بر این است که مکانیزم عرضه و تقاضا بهترین روش برای گردش اقتصادی کشور و معیشت مردم است. اگر معیشت مردم دچار مشکل می‌شود، نمی‌توان یک طرف دیگر را سرکوب کرد، بلکه باید برای معیشت مردم چاره‌ای اندیشید

با این حال، تولیدکنندگان دلیل این اقدام را افزایش چندین برابری هزینه تمام‌شده تولید می‌دانند و معتقدند که برای ادامه حیات خود ناچار به افزایش قیمت محصولات خود هستند. چراکه تولیدکنندگان افزایش قیمت اخیر را به معنای سود بیشتر نمی‌دانند و از بی‌توجهی دولت نسبت افزایش هزینه تولید گلایه‌مند هستند.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی گفت: استفاده از عبارت «اقدام خودسرانه تولیدکنندگان مبنی بر افزایش قیمت» چندان شایسته نیست. به هر صورت بخش خصوصی در فضای اقتصادی کشور سرمایه‌گذاری می‌کند و هزینه می‌دهد. در بسیاری از شرکت‌ها بیش از ۱۰۰۰ خانواده ارتزاق می‌کنند.
عباس هاشمی در ادامه به یک دهه شعار حمایت از تولید اشاره کرد و عنوان کرد: این شعار نشان می‌دهد اعتقاد کل آحاد کشور بر این است که توسعه پایدار اقتصادی و صنعتی کشور اتفاق نمی‌افتد مگر با توسعه تولید. بنابراین وظیفه دولت این است که فضایی را برای توسعه تولید فراهم کند.
چرا قیمت لوازم خانگی افزایش می‌یابد؟
هاشمی افزایش ۳۵ درصدی حمل‌ونقل، ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد، افزایش شش برابری نرخ ارز گمرکی و افزایش حدود ۱۷ درصدی نهاده‌های تولید را از جمله دلایل افزایش قیمت تمام‌شده تولید ذکر کرد.
البته آن‌طور که وی اعتقاد دارد، این افزایش قیمت نیست، بلکه تعدیل قیمت است.
به اعتقاد او تولیدکننده برای اینکه بتواند ادامه حیات دهد باید اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کند. در غیر این صورت نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی تاکید کرد: هیچ تولیدکننده‌ای از افزایش قیمت لوازم خانگی خوشحال نیست. اعتقاد انجمن صنایع لوازم‌خانگی بر این است که مکانیزم عرضه و تقاضا بهترین روش برای گردش اقتصادی کشور و معیشت مردم است. اگر معیشت مردم دچار مشکل می‌شود، نمی‌توان یک طرف دیگر را سرکوب کرد، بلکه باید برای معیشت مردم چاره‌ای اندیشید.
هاشمی درباره دخالت وزارت صمت در بازار توضیح داد: بنگاه‌های اقتصادی به صورت دستوری نمی‌توانند سودده باشند. تولید لوازم خانگی هم دیگر انحصاری نیست. در هر گروه کالایی، حداقل ۲۰ تولیدکننده فعالیت دارد. باید اجازه داد که فضای رقابتی متعادل شکل بگیرد و مصرف‌کننده حق انتخاب داشته باشد.
درخواست برای بالابردن قیمت‌ها
هاشمی در پایان یادآور شد: ماه‌هاست که نامه‌هایی در راستای افزایش قیمت تمام‌شده محصولات داده شد. اما اصلاً به آن توجهی نمی‌شود؛ این در حالی است که نمی‌توان به‌صورت دستوری بنگاه‌های اقتصادی را سودده نگه داشت.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *