آخرین اخبار از مذاکرات وین؛

برجام در اتاق احیا است

سرویس سیاسی

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تأکید کرد: با راهبری شورای عالی امنیت ملی و اجرای وزارت خارجه، در مذاکرات وین خطوط قرمز مشخص شده تاکنون نعل به نعل رعایت شده است.

به گزارش روزنامهصبح‌امروز، سعید خطیب زاده صبح روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با تبریک ۲۰ فروردین روز ملی فناوری هسته ای تصریح کرد: به رغم تمامی محدودیت ها و مشکلاتی که نظام سلطه بین المللی برای پیشرفت جوانان این مرز و بوم ایجاد کرده، جوانان ایران توانسته‌اند مرز دانش را در حوزه های مختلف از جمله فناوری هسته‌ای در قلمرو ایران بزرگ گسترش دهند و این باعث افتخار است.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با نامه دیروز نمایندگان مجلس به رئیس جمهور در مذاکرات وین و تأکید آن ها مبنی بر اینکه خط قرمزها و شروط آن ها باید در مذاکرات وین لحاظ شود، تصریح کرد: صدای نمایندگان ملت در پی ماه هایی که مذاکرات انجام شده همواره شنیده شده است.

وی ادامه داد: البته هنوز متنی نهایی نشده که درباره آن صحبت کنیم و روشن است که با راهبری شورای عالی امنیت ملی و اجرای وزارت خارجه تاکنون خطوط قرمز مشخص شده نعل به نعل رعایت شده و اگر مواردی نیز به نتیجه نرسیده دلیل اصلی آن عدم پاسخگویی طرف مقابل در چارچوب تعیینی است.

وی تأکید کرد: اگر قرار بود خطوط قرمز را رد کنیم توافق چندین ماه قبل به دست می آمد و ما با پافشاری بر خطوط قرمز خود مذاکرات را جلو می بردیم.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با دورنمای مذاکرات وین با توجه به زیاده خواهی هایی که آمریکایی ها به تازگی در جریان این مذاکرات بار دیگر مطرح کرده اند، تصریح کرد: ما هنوز به نقطه ای نرسیده ایم که طرف آمریکایی نشان دهد اراده قطعی برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل دارد. متأسفانه آمریکا تلاش می کند و انرژی و وقت خود را مصروف این کرده که اجزا و بخش هایی از فشار حداکثری خود را حفظ کند.

خطیب زاده ادامه داد: آنچه که برای ما اهمیت دارد انتفاع اقتصادی و قطعی مردم از رفع تحریم ها است. سدهایی را طرف آمریکایی در این زمینه ایجاد کرده که منافع مردم ایران از برجام به حداقل برسد و ما با آگاهی کامل این موارد را به طرف مقابل اعلام کردیم.

وی با تأکید بر اینکه ما در راه تحقق منافع مردم ایران و پیشبرد خطوط قرمز خود در این زمینه تحت تأثیر کمپین ها و کارزارهای رسانه ای و اظهارات ضد و نقیض قرار نمی گیریم، تصریح کرد: منافع قطعی ملت ایران چراغ راهنمای ما است و نمی دانیم که آیا به توافق می رسیم یا نمی رسیم چرا که آمریکا هنوز اراده لازم را برای رسیدن به توافق نشان نداده است. ما متعهد هستیم که به یک توافق خوب برسیم و اگر این چنین شود حتما عازم وین خواهیم شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ادیگری در مورد خبر منتشر شده از سوی یکی از خبرگزاری ها  مبنی بر این که قرار است با سفر وزیر خارجه یکی از کشورهای منطقه به تهران در روز سه شنبه، مقدمات آزادی سازی چندین میلیارد دلار از دارایی های ایران فراهم شود، گفت: من از سفری که اشاره کردید بی اطلاع هستم، دستگاه دیپلماسی بی‌اطلاع است و سفری در دستور کار قرار ندارد.

به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده بعدا در اظهاراتی تکمیلی انجام سفر یک هیات ارشد به تهران و آزادسازی بخشی از اموال بلوکه شده ایران را تایید کرد.

ما هنوز به نقطه ای نرسیده ایم که طرف آمریکایی نشان دهد اراده قطعی برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل دارد. متأسفانه آمریکا تلاش می کند و انرژی و وقت خود را مصروف این کرده که اجزا و بخش هایی از فشار حداکثری خود را حفظ کند

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تعلیق عضویت روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل و نگاه ایران به این موضوع تأکید کرد: حقوق بشر دارای ارزش والایی است اما مسلم است که حقوق بشر نباید قربانی ملاحظات سیاسی شود و سازوکارهای ملل متحد نباید مورد سوءاستفاده برای اغراض کشورهای خاص قرار بگیرد. متأسفانه طی دهه های گذشته این سازوکار بارها مورد سوءاستفاده های کشورهای غربی و آمریکا قرار گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه شورای حقوق بشر باید وظایف خود را غیرسیاسی و غیرتقابلی پیگیری کند، تأکید کرد: آن هایی که تلاش می کنند شورای حقوق بشر را به ضد خود تبدیل کنند مسیر اشتباهی را طی می کنند.

خطیب زاده ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی در این زمینه رأی منفی داد از این بابت که جلوگیری کند که حقوق بشر قربانی اصلی این اقدامات سیاسی شود. این قطعنامه تماما سیاسی بوده و برای سوءاستفاده از سازوکارهای ملل متحد برای پیشبرد اهداف سیاسی کشورهای غربی بوده است. ما تأکید بر این داریم که حقوق بشر باید در چارچوب خود پیگیری شود و کسی اجازه ندهد که چنین قطعنامه هایی، عضویت در شورای حقوق بشر را مشمول ملاحظات سیاسی کند. این خلاف جهان شمولی ارزش والای حقوق بشر است.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با موضوع برجام تصریح کرد: برجام زنده است و در اتاق اورژانس و احیا است و ما نمی دانیم که چه سرنوشتی برای آن متصور است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد در ارتباط با برجام یک قطعنامه الزام آور بین المللی است، گفت: آمریکایی ها در حالی که عضو دائم شورای امنیت هستند این قطعنامه را مدام نقض می کنند.

وی تأکید کرد: اگر قرار بود درباره منطقه و دیگر موضوعات نیز در جریان این مذاکرات رایزنی کنیم و مذاکرات مربوط به برجام به مذاکراتی خارج از موضوعات برجامی بیانجامد مذاکرات اینقدر با دقت جلو نمی رفت. ما بارها اعلام کرده ایم مذاکرات وین صرفا در خصوص برجام است. با تمامی مشخصه ها و چارچوب های مندرج در آن.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مذاکرات ایران و عربستان و آخرین تحولات در این زمینه تأکید کرد: در خصوص انجام دور جدید گفت وگوهای ایران و عربستان تحول جدیدی رخ نداده و به محض اینکه تاریخ انجام دور جدید مذاکرات مشخص شود و در مورد آن توافق صورت بگیرد می توانیم مذاکرات را ادامه دهیم. انتظار داریم که مقامات ریاض به صورت عملی و با پاسخ های اجرایی برای دور جدید گفت وگوها عازم بغداد شوند.

وی همچنین در پاسخ بدهی کره جنوبی به ایران گفت: کره جنوبی بدهی قطعی از بابت فروش نفت و میعانات گازی به ایران دارد که متأسفانه به رغم تمامی تعهدات و بدیهیات قانون تجارت جهانی و مسلمات روابط خارجی این بدهی را تاکنون پرداخت نکرده است. کره جنوبی به ملت ایران و 80 میلیون ایرانی بدهکار است و طرف کره ای تاکنون به رغم تمامی قول ها و اظهاراتی که در این زمینه داشتند این بدهی را پرداخت نکرده اند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: این یک موضوع دوجانبه بین ایران و کره است و در چارچوب دوجانبه هم باید حل و فصل شود و به هیچ موضوع دیگری خارج از روابط دوجانبه ایران و کره مرتبط نیست.

خطیب زاده همچنین در ارتباط با اظهارات متفاوت مقامات آمریکایی در مورد خروج نام سپاه پاسداران از لیست تحریم ها اظهار کرد: ما تأکید داریم که تمامی اجزای فشار حداکثری و عناصر آن باید برداشته شود تا مردم ایران بتوانند به صورت کامل از منافع برجام برخوردار شوند. آنچه که بین ما و آمریکا باقی مانده بیش از یک موضوع است و محوریت آن این است که باید تمامی اجزای فشار حداکثری برداشته و انتفاع ملت ایران از برجام محقق شود.

وی گفت: ما در مذاکرات وین در چارچوب منافع قطعی ملت ایران عمل می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی ما منتظر آمریکا می مانیم با توجه به اظهارات اخیر وزیر خارجه و اینکه آمریکایی ها پیش شرط های جدیدی را در جریان مذاکرات برای رفع تحریم ها مطرح کرده اند، تأکید کرد: میان ما، 1+4 و اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام نکته ای باقی نمانده است و آنچه که هست مربوط به تصمیمات سیاسی واشنگتن است و باید واشنگتن تصمیمات سیاسی خود را اتخاذ کند.

وی با بیان اینکه ما ابتکارات آخر خود را فرستاده ایم و به محض اینکه ایران و 1+4 پاسخ مناسب خود را دریافت کنند، عازم وین خواهیم شد، در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: ما در نقطه ای نیستیم که حس کنیم آمریکا آماده دادن پاسخ به ایران نیست.

خطیب زاده همچنین گفت: البته همه باید بدانند که پنجره فرصت تا ابد باز نیست.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگارCNN که آیا ایران قصد دارد غنی سازی خود را به 90 درصد برساند، تصریح کرد: ما عضو NPT و پادمان هستیم و تمام مقررات پادمان را با دقت اجرا و رعایت می کنیم. بازرسان آژانس در داخل ایران حضور دارند و کلیه فعالیت های ما صلح آمیز و براساس پادمان به اطلاع آژانس رسیده می شود. ما در چارچوب نیازهایمان و پادمان اقداماتی که نیاز داشته باشیم را انجام می دهیم و ما به عنوان عضو مسئول NPT تاکنون مسئولانه عمل کرده ایم. برجام فراتر از NPT است.

سخنگوی وزارت خارجه  همچنین در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار در مورد اظهارات مقامات اروپایی در خصوص سپاه پاسداران خطاب به خبرنگار پرسش کننده اظهار کرد: من نمی دانم که شما از کدام اروپایی ها صحبت می کنید و منابعی که شما به آن اشاره کردید چیست ولی موضوع مهم این است که جمهوری اسلامی ایران در نقطه ای قرار گرفته است که منافع خود را به دقت تشخیص می دهد و ما به صورت روشن و سریع اعلام کرده ایم که تمام پایه های منفع ملت ایران از رفع تحریم ها باید لحاظ شود. تمام اجزای فشار حداکثری که آمریکا اعمال کرده برداشته شود و در واقع موضع، منطق و استدلالات ما در این زمینه روشن است. ما باید به نقطه ای برسیم که انتفاع اقتصادی ملت ایران که در برجام لحاظ شده کاملا در نظر گرفته شود.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد پیشنهادات و ابتکاراتی که گفته می شود ایران در موضوع مذاکرات وین و حل مسائل باقی مانده در این مذاکرات داده است، گفت: من نمی توانم درباره جزئیات مذاکرات صحبت کنم اما آنچه که برای ما روشن است این است که آمریکا نمی تواند مشکلات دوجانبه را از طریق برجام حل کند. برجام و گفت وگوهای وین صرفا برای اطمینان از بازگشت اطمینان بخش و تضمین شده آمریکا به تعهداتش در برجام است و آمریکا بداند که در این مسیر می تواند اقدامات خود را پیگیری کند و هر چه بیش از آن، زیاده خواهانه است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *