در گفت و گو با صاحبنظران در باره انتخاب شهردار مشهد مطرح شد:

شهردار جوان و با انگیزه یا باتجربه و خسته؟

انتخاب شهردار مشهد مهم‌ترین دستورکار شورای اسلامی شهر مشهد در دوره ششم است که به گفته موسی‌الرضا حاجی‌بگلو سخنگوی شورای شهر ششم مشهد طبق فرآیند و شاخص‌های مدنظر، با همفکری اعضای شورا در مرحله نخست 32 نامزد برای تصدی شهرداری مشهد انتخاب شدند که پس از بررسی این تعداد، به 21 گزینه رسید.

در ادامه فرایند انتخاب شهردار، 9 گزینه از بین 21 گزینه انتخاب شدند که از آنها خواسته شد برنامه‌های خود را ارائه دهند که هشت نفر از این تعداد در مهلت مقرر برنامه‌های خود را ارائه دادند و یک گزینه نیز به دلیل عدم ارائه برنامه حذف شد.

از روزگذشته تا 21 مردادماه، گزینه های تصدی شهرداری شامل کیانوش کیامرز، رضا شیران، براتعلی خاکپور، خلیل الله کاظمی، سعید حسینقلی زاده مقدم، سیدعلی حسینی، سیدعبدالله ارجاعی و علی اصغر نیشابوری در جلساتی برنامه‌های مورد نظر خود را اعلام می‌کنند که این جلسات به صورت زنده از طریق درگاه‌های ارتباطی شورای شهر (shora_mashhad) در حال پخش است.

برخی از این گزینه‌ها جوان‌تر و با انگیزه‌تر و بعضی هم اگر چه دارای تجربه هستند اما به نظر می‌رسد چالاکی و جوانی لازم را برای مدیریت سازمان عریض و طویل شهرداری را نداشته باشند. گفت و گو با حمیدرضا ترقی و سیدهاشمی بنی هاشم در این خصوص را می خوانید.

شهردار مشهد جوان باور باشد

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در این باره گفت: شهرداری مشهد یک موقعیت بین‌المللی دارد و باید در جهان اسلام بدرخشد، نگاه میلیون‌ها شیعه به این شهر است.

او ادامه داد: این شهر به افراد با تجربه و کارآمد در حوزه مدیریت شهری نیاز دارد که نوسازی و بهسازی شهر را به نحو احسن انجام  دهند.

ترقی تصریح کرد: باید شهر به افرادی سپرده شود که تامین کننده نیاز شهر باشند.

دارای روحیه جهادی و خستگی ناپذیر و جوان باور باشد

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی تاکید کرد: باید روحیه فردی که به عنوان شهردار مشهد انتخاب می‌شود دارای روحیه خستگی نذیر و جهادی باشد.

ترقی افزود: شهر بزرگی مانند مشهد با تجه به جایگاه بین‌المللی باید از عناصر باتجربه و کارآمد و روحیه جوان باوری استفاده کرد.

او درباره دیگر ویژگی های شهردار مشهد اظهار کرد: شهردار باید تعامل لازم را با دستگاه‌های ذینفع داشته باشد.

ترقی با بیان این که تعامل شهردار آینده باید در سطح استانی و کشوری باشد، تصریح کرد: اگر شهردار از تعامل لازم برخوردار نباشد در کمک گرفتن از دیگر دستگاه‌ها و جذب اعتبارات ملی موفق نخواهد بود.

جوانی و پویایی برای شهردار مهم است

هم چنین شهردار و نماینده سابق مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم در مشهدمقدس درباره شاخصه‌های انتخاب شهردار مشهد اظهار کرد: برای انجام هر کاری باید دانش انجام آن کار را داشته باشیم و اگر فردی دانش  و فهم کاری را نداشته قطعا اگر ویژگی‌های دیگری هم داشته باشد این کار به نتیجه نمی‌رسد.

سیدهاشم بنی هاشمی افزود: شهردار مشهد باید جرات و جسارت ورود به مسائلی که شاید خطرآفرین باشد را داشته باشد، از جمله فعالیت‌های خدمات شهری و عمرانی که افراد باید جرات و جسارت ورود به انجام این کارها را داشته باشند و بتواند کارها را به درستی انجام دهد و به عبارتی ساز و کارها صحیح، با کیفیت خوب، با قیمت ارزان و در زمان کوتاه انجام شود.

وی بیان کرد: شهردار باید سلامت کاری، پاکدستی و روحیه و دغدغه حفظ بیت المال را داشته باشد، اینکه یک نفر خوب سخنرانی کند و یا حرف‌های خوشحال کننده بزند اما این کارها را نتواند انجام دهد قاعدتا فرصت‌ها را از اداره شهر می‌گیرد.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در مشهد تصریح کرد: ما باید به این موضوع توجه داشته باشیم، فرصتی که در مدت زمانی مشخص، شورای شهر و شهردار برای انجام خدمات برعهده دارد، اگر اشتباهی در این مدت برای امور شهر داشته باشد قابل جبران نیست این فرصت‌ها در حال گذر است، شرایط تغییر می‌کند و این فرصت‌ها از دست می رود، در نتیجه شهر از نظر آبادانی عقب می‌افتد و مردم با مشکلات مواجه می‌شوند.

وی افزود: برخی فکر می‌کنند شهرداری یک بنگاه اقتصادی است و با همین تفکر یک فرد اقتصاددان را بگذارند و بگویند او می‌تواند در زمینه اقتصادی این شهر را اداره کند، شهرداری مجموعه‌ای است که اقتصاد در آن نقش دارد و اقتصاد پشتوانه خدمات شهر است.

بنی هاشمی تصریح کرد: در واقع خدمات شهرداری دارای سه ویژگی انجام کار عمرانی از جمله حمایت از ساخت و سازهای مردم و پروژه‌ها، انجام کار خدماتی مانند فضای سبز، جمع‌آوری زباله و  بخش دیگر مسائل اجتماعی است یعنی ارتباطات اجتماعی را ساماندهی و مردم را به سمت زندگی‌ای هدایت کند که نشاط آور، سازنده و پیش رونده باشد لذا شهردار باید این مسائل را هم بفهمد و هم به اجرا دربیاورد.

وی گفت: یکی از مواردی که شهردار می‌تواند در مسائل شهری تصمیم گیری سریع‌تر و بهتری داشته باشد آشنایی به محیط و منطقه است، اگر شهردار غیربومی باشد، آشنایی از کوچه پس کوچه‌ها و سایر حواشی مشهد برای او زمانبر خواهد بود  و اگر بخواهد از دیگران اطلاعات را کسب کند کار مشکلی است، بنابراین اولویت قطعی و واقعی این است که شهردار بومی باشد.

شهردار اسبق مشهد افزود: شهردار باید علاوه بر توانایی فکری ، توانایی جسمی و به عبارتی جوان‌گرایی نیز داشته باشد، شهردار نباید در اتاق خود بنشیند و درب اتاق خود را به روی مردم ببندد لذا توانایی جسمی و البته تجربه و کارآمدی لازمه وجودی یک شهردار برای داشتن یک شهر موفق در تمام زمینه‌ها است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *